Tuesday, September 30, 2008

My B.O.D.Y. Guard

Aku melambaikan tangan sehinggalah kereta yang dinaiki Syaza dan Johan hilang dari pandangan. Banglo tiga tingkat yang gelap aku pandang sepi. Hmm… Dah tentu Mak Ros dan suaminya, Pak Aziz sudah tidur. Yelah, tak kan la orang tua tu nak tunggu aku sampai pukul 3 pagi ni... Dengan kunci pendua aku membuka pintu dan melangkah masuk ke dalam rumah. Kemudian berjalan terjengket-jengket seperti lagak seorang pencuri. Cuba bergerak seperlahan mungkin agar tiada sesiapapun menyedari kepulanganku ini. Anak tangga satu-satu ku panjat. Malasnya... Kan elok kalo ada lif! Tak payah nak panjat tangga lagi... Bilik aku dah la kat tingkat tiga...

Baru aje nak pijak anak tangga kelima, lampu terbuka. Habis terang satu rumah. Sapa plak lahabau yang main lampu ni! Aku mencari ‘insan’ yang membuka lampu. Papa? Bukan ke papa outstation lima hari? Ni baru hari Selasa... Isk... Macam mana aku boleh tak sedar yang orang tua ni ada kat ruang tamu tadi? Huhu...

“Baru balik Icha?” Suara lantang papa kedengaran. Memecahkan keheningan pagi. Seperti dipukau, aku kembali menuruni anak tangga dan menghampiri papa.

“Haah...” Jawabku sambil menganggukkan kepala. Dah menjawab tapi masih mengangguk-anggukkan kepala... Ish! Apa kena aku ni? Agaknya kepala aku ni dah ‘hang’ kot sebab terlebih menari tadi? Kedua-dua belah tanganku mula memainkan peranan. Menghentikan anggukan kepalaku yang satu ini.

“Kamu tahu pukul berapa sekarang?” Soal papa lagi. Suaranya masih tenang. Tapi ketenangan papa ni merisaukan aku la pulak... Jam dinding yang besar gedabak aku pandang sekilas.

“Pukul 3 pagi, pa!” Confident aje aku jawab. Yelah, soalan macam ni budak darjah satu pun boleh jawab. Punyalah besar jam kat depan mata takkan papa tak nampak kot...

“Kamu tak sepatutnya balik selewat ni. Kamu tu budak sekolah. Ke mana kamu melepak tadi?” Suara papa mula keras. Aku wat muka bodoh.

“Lepak kat rumah Mimi. Ada birthday party.” Bohongku. Walhal aku seronok ber‘ronggeng’ kat VA tadi.

“Kamu tau yang kamu sepatutnya balik sebelum pukul 11 malam, kan? Itu peraturan yang papa dah tetapkan untuk kamu! Kalo apa-apa jadi...”

“Pa, Mimi’s having a birthday party. Mimi tu kawan Icha. Takkan Icha nak balik awal! Lagipun Icha dah besar, pa! Icha pandai jaga diri sendiri!” Pantas aku potong kata-kata papa.

“Papa tak nak dengar Icha kata yang Icha dah besar lah... Icha nak berdikari lah… No! Bagi papa Icha masih budak mentah. Apa yang papa buat semuanya untuk kebaikan Icha. Now go to your room! You’re grounded for a month. And no more night life!”

Aku tarik muka empat belas. Sempat aku berpaling ke belakang sebelum memanjat anak tangga. Memandang papa yang masih merah mukanya menahan kemarahan. Sorry, pa! Rules are made to be broken. You make rules and I will break it!

*******************************************************************************

Kedua-dua ibu jariku ligat menekan keypad handphone. Mata aku pun dah naik pedih sebab dari tadi asyik mengadap skrin handphone Nokia N75 aku ni... Isk, apa susah sangat nak menang game ni?

Papa masih bercerita. Entah apa yang diceritakan. Semuanya masuk telinga kanan keluar telinga kiriku... Sikit-sikit aku dengar lah! Mula-mula tadi dia bercerita tentang projek usahasama dia dengan syarikat kat UK. Lepas tu entah macam mana meleret pulak ke perangai aku yang degil dan sukar dikawal ni. Dia kata aku ni suka merambu la... Suka keluar malam dan balik lewat malam la... Nasihatkan aku supaya tak jadi minah gian, rempit, bohsia dan macam-macam lagi la... Tapi aku tak amik pusing sangat nasihat dia tue... Dah acapkali sangat aku dengar nasihat papa ni. Sampai aku dah naik hafal apa dia akan cakap dan turutan nasihatnya. Cuma ayat aje dia ubah sikit-sikit. Kalo sama aje setiap kali, nanti orang kata papa aku cyborg plak, kan...

Tapi petang ni ada cerita baru pulak keluar dari mulut papa. Tiba-tiba aje papa buka cerita fasal kampung yang dah hampir lima tahun tak kami kunjungi. Sebenarnya kampung kami kat Negeri Sembilan tu kampung mama. Bila mama meninggal, kami jarang la balik sana. Lagipun wan dan atuk dah lama meninggal. Rumah pusaka mereka tu pun dah diwariskan pada Mak Long merangkap kakak mama aku.

Pastu papa bercerita pula kenakalan aku semasa kecil. Cerita aku mandi sungai, curi buah rambutan kat rumah Anjang Aki, ponteng mengaji kat surau dan macam-macam lagi la... Aku geleng kepala aje kat papa. Bukan apa, satu pun aku tak ingat! Entah-entah papa reka aje cerita tu, sapa tau kan? Yang pastinya nama Anjang Aki, Mak Besah dan Pakcik Dollah disebut berkali-kali petang ni. Sapa mereka tu ek? Apa kaitan papa dan aku dengan mereka tu? Pelik aku... Ah! Lantaklah... Bukan masuk exam pun...

“So, papa harap Icha bagi kerjasama pada dia. InsyaAllah, esok dia akan sampai!”

Jari-jemariku terhenti. Hah? Sapa yang sampai esok ni? Anjang Aki? Makcik Besah atau Pakcik Dollah? Ke sesiapa yang aku terlepas dengar tadi ek?

“Sapa yang sampai esok? Dia nak duduk rumah kita ke papa?”

Aku buat wajah bingung pada papa. Papa terkejut mendengar pertanyaanku. Kalo aku dengar apa yang papa cakap mesti la aku tau sapa yang datang. Ni masalahnya aku tak dengar...

“La... Icha tak dengar ke apa yang papa cakap tadi?”

Aku pantas mengelengkan kepala. Papa mengucap panjang. Pastu papa mengeluh pulak. Air kopi di meja segera dihirupnya. Dahaga agaknya bercerita tadi. Kalo tulis dalam bentuk karangan, ada kot dalam 3500 patah perkataan... Kemudian dia mengalihkan pandangan ke arahku kembali.

“Papa malas nak ulang lagi. Letih! Dah la letih balik pejabat tak hilang lagi...”

Sapa suruh bercerita, rungutku dalam hati. Tadi sampai aje kat rumah terus aje dia ajak aku duduk dan minum petang kat taman mini ni. Pastu bercerita. Sekarang mengadu letih pulak.

“Papa cuma nak bagitau Icha supaya jangan menyusahkan dia nanti. Jangan ‘buli’ dia macam Icha buli si Jemmy dulu! Sampai sekarang dia tak nak datang rumah kita lagi!” Amaran papa aku sambut dengan anggukan. Konon-konon anak yang patuh la... Dalam hati aku bertekad untuk mengenakan sesiapa sahaja yang datang ke rumahku. Biar diorang insaf dan tak datang rumah aku lagi macam si Jemmy tu!

Huh! Jemmy konon... Walhal nama sebenar dia Jamilah aje! Perasan diri dia orang putih la tu. Baru tiga tahun dok Amerika dah berlagak. Ditakdirkan masa umur kami 12 tahun dia terpaksa duduk rumah aku sebab mama dan papanya pergi umrah. Nak bawak dia mesti leceh kan? Masa dia kena tinggal dengan aku dulu, aku ajar dia cukup-cukup! Baru dia tau langit tinggi rendah. Actually aku bukanlah sepupu yang jahat tapi dah perangai dia sebal+sengal sangat, jadi aku yang kurang sabar ni naik geram la. Ada ke patut dia pakai kasut dalam rumah. Pastu disuruhnya Mak Besah masak spagetti, burger, piza untuk dia makan. Terkulat-kulat orang tua tu dibuatnya. Manalah orang tua tu tau! Masakan kampung tau la dia... Tu tak kira lagi perangai dia yang suka menjerit dan memerintah tu! Terkejar-kejar pembantu rumah aku. Sampai naik letih pembantu rumah aku yang lapan orang tu dibuatnya. Bercakap dengan aku guna Bahasa Inggeris aje. Dengan pembantu rumah dia cakap rojak... BI bagus tak pe la gak! Ni tak, setakat broken English aje, aku pun boleh!

Huh, berlagak! Bengkek aje hati aku dibuatnya... Cukup tiga hari dia kat rumah aku, aku jalankan projek ‘besar’ aku. Aku korek tanah kat laman belakang pastu mana cacing yang gemuk-gemuk dan panjang-panjang tu aku letak atas katil dia. Terjerit-jerit dia dek ketakutan. Seminggu dia tidur atas comforter sebab tak berani tidur atas katil... Pastu aku letak pulak kala jengking plastik kat dalam kasut dia. Sikit lagi dia nak pitam. Lepas-lepas tu dia berkaki ayam aje berjalan dalam rumah. Dah tak berani lagi pakai kasut dalam rumah. Takut kalau-kalau ada binatang tu lagi dalam kasutnya. Kebetulan aku jumpa katak bulan dan katak pisang masa aku jalan-jalan kat belakang rumah. Aku tangkap pastu aku lepaskan kat bilik dia. Naik histeria minah orang putih celup tu. Bila malam pulak, aku menyamar jadi pontianak untuk takut-takutkan dia. Sudahnya, hampir tiap-tiap malam dia tak boleh tidur. Bukan susah pun. Aku solek ‘cantik-cantik’ pastu aku buat-buat lalu depan bilik dia. Baru aku mengilai sikit dia dah bertempiaran lari, mengejutkan semua orang dalam rumah! Malam tu jugak dia telefon mama dia. Menangis-nangis minta mama dia jemput. Dia cakap duduk rumah aku macam duduk dalam neraka. Padan la muka! Sapa suruh berlagak tak bertempat.

Sapa yang nak datang umah aku ni ek? Napa dia nak datang rumah aku? Dia dah tak ada rumah lagi ke? Pergi lah dok kat rumah kebajikan. Rumah anak-anak yatim kan banyak kat Malaysia ni... Rumah orang-orang tua pun berlambak! Berapa lama pulak dia nak duduk sini? Aku tersengih sendirian. Aku akan pastikan dia akan tinggal sini tak lebih dari seminggu. Jemputlah datang ke rumah aku ni. Aku akan adakan ‘parti’ sempena menyambut kedatangan kau… Aku segera menekan keypad handphone.

‘Za, teman aku shopping esok!’ Mesej ringkas itu aku hantar kepada Syaza. Tak sampai dua minit, lagu Apologize nyanyian One Republic kedengaran menandakan ada mesej masuk.

’Ok.’ Balas Syaza. Aku senyum meleret. Mula memikirkan barang-barang yang harus aku beli esok.

“Abang, jemput makan cempedak. Risya, makanlah cempedak ni. Manis tau!”

Aku menjeling ke arahya. Pastu aku wat muka cemberot pulak. Bila masa pulak dia keluar ni? Tup-tup dah ada aje kat sebelah aku...

“Icha, tak baik wat muka macam tu depan rezeki...” Tegur papa.

“Tak pe la. Saya dah kenyang! Icha masuk dulu papa...”

Aku bingkas bangun dan berlari masuk ke dalam rumah. Pandangan sayu darinya tidak ku endahkan.

*******************************************************************************

“Actually, sapa yang nak datang dan dok kat rumah ko tu?”

Wajah Syaza aku pandang sekilas. Aku mencemik dan angkat bahu. Tumpuan kembali ku berikan kepada key chain pelbagai bentuk di hadapanku. Pastu aku beralih pula pada deretan handphone.

“Entah! Aku pun tak tau. Apatah lagi nak kenal...”

“Takkan papa ko tak bagitau.”

“Ada dia bagitau tapi aku dengar tak dengar sangat. Entah sapa nak diajaknya duduk rumah kami. Dah rasa macam rumah kebajikan pulak rumah aku tu...”

“Kira okey la tu... Dapat gak hiburan baru kat rumah!”

“Banyak la ko punya hiburan. Aku tak kira, aku akan pastikan dia balik semula ke kampung dalam masa seminggu.”

“Boleh ke?”

“Woi! Tengok kaki aku yang saiz lima ni dulu la...”

“Kalo orang tu seorang jejaka hensem, macam mana? Dan ko terjatuh cinta dengan dia...” Duga Syaza. Aku pandang Syaza yang tersengih-sengih. Dah ke lain pulak fikiran minah ni... Pipinya aku cubit.

“Tak ada maknanya... Yang datang tu orang tua la. Nak bercinta apa ke bendanya! Sebab tu la aku minta pendapat ko macam mana nak kenakan orang tua tu. Kalo orang muda senang la ceritanya!” Syaza segera menepis tanganku. Kemudian dia menggosok-gosok pipinya yang merah.

“Jom makan pizza!”

Muka Syaza yang tadinya masam mencuka segera bertukar menjadi semanis gula. Bahunya ku paut dan kami berjalan menuju restoran Pizza Hut berhampiran.

*******************************************************************************

Pintu bilikku diketuk perlahan. Sapa pulak kaco aku malam-malam ni? Papa ke? Jam di meja ku jeling. Pukul 9.45 malam. Komik di tangan pantas ku tutup dan ku sorokkan di bawah bantal. Buku di meja tulis ku capai.

“Masuk!” Jeritku. Pintu terbuka dan wajah Kak Yani muncul.

“Cik Risya, papa Cik Risya panggil kat ruang tamu.”

“Ada apa hal? Saya tengah busy ni. Cakap kat dia saya tengah belajar!”

“Papa Cik Risya nak kenalkan Cik Risya pada tetamu dari kampung tu...!”

Dengar aje kata-kata Kak Yani, aku terus melompat turun dari katil. Yes! Orang yang aku tunggu dah tiba. Tak sabar rasanya nak lancarkan ‘projek’ baik punya kat dia! Aku janji aku akan jadi budak yang paling kurang ajar dan degil dalam dunia untuk ‘halau’ dia. Orang tua biasanya tak kan tahan dengan perangai budak yang kurang ajar dan degil. Anak-anak tangga pantas ku turuni. Sampai di ruang tamu, aku lihat papa sedang rancak berbual dengan seseorang. Auntie Sofia pula memangku Izham yang sudah lena di pangkuannya. Nampak aje aku, papa terus bangun dan mendapatkan aku.

“Ha... Icha, mari papa kenalkan kamu dengan tetamu kita ni.”

Aku mengalihkan pandangan ke arah tetamu yang telah bangun dari sofa. Aku mengamatinya. Dengan kemeja dan seluar jeans yang lusuh serta rambut yang dibelah dua, dia betul-betul kelihatan seperti... orang kampung? But wait...! Tak kan ini Anjang Aki? Mustahil pula dia Pakcik Dollah. Muda sangat untuk digelar pakcik. Budak lelaki itu pandang aku. Aku ingatkan kejap-kejap aje dia pandang aku. Rupanya lama. Eh, ni bukan pandang! Ni dah kira merenung atau mengamati. Apa? Cun sangat ke aku ni? Aku just pakai pijama aje ni... Kau tak tengok lagi aku pakai skirt pendek ke bikini ke... Lagi cun! Hehe... Gurau aje! Batuk kecil papa membuatkan pandangan kami beralih kepada papa semula.

“Icha, inilah Luthfi. Luthfi ni anak Makcik Besah dan Pakcik Dollah. Kamu ingat tak? Dulu dia selalu main dengan kamu...”

Aku pantas mengelengkan kepala. Mana nak ingat! Entah cerita zaman bila entah papa buka. Mataku tak jemu-jemu memandang ‘budak kampung’ tu...

“Luthfi, inilah anak perempuan pakcik. Icha namanya. Dia ni nakal sikit. Pakcik harap kamu sabarlah dengan perangai dia ni.”

“Assalamualaikum...” Itu teguran pertama dari Luthfi pada aku. Itupun macam tergagap-gagap aje. Memang budak ni gagap agaknya.

“Waalaikumsalam... Pa, Icha naik dulu la. Mengantuk!”

“Icha, kan kita ada tetamu ni...”

Aku tutup mulut dengan tapak tangan dan pura-pura menguap.

“Kita cakap esok aje, ek! Icha naik tidur dulu! Good nite semua!”

Satu-satu anak tangga ku daki. Dalam kepala ni macam-macam yang aku fikir. Aku rebahkan badan ke katil. Pergh... Mati-mati aku ingat tetamu yang datang tu orang tua. Rupanya budak lebih kurang sebaya aku. Kalo tua pun dalam dua tiga tahun aje. Nampaknya aku kena wat plan balik la... Leceh! Rosak program aku! Tapi, mata budak laki tu... Ah! Esok-esok je la fikir... Tidur lagi masyuk!

*******************************************************************************

Aku memusingkan badanku ke kiri dan kanan di hadapan cermin. Perfect! Okey, aku dah bersedia untuk ke sekolah. Sebaik sahaja aku tiba di meja makan, ku lihat papa, Auntie Sofia dan budak kampung tu tengah syok-syok aje makan. Siap ketawa-ketawa lagi. Apa yang lucu pun aku tak tahu... Aku muncungkan mulut. Sampai hati... Makan tak ajak! Aku tarik kerusi dan duduk di sebelah budak tu. Eh, apasal budak kampung ni rampok tempat ‘tetap dan berpencen’ aku kat sebelah papa ni? Ish... Sengalnya!

“Icha, hari pergi sekolah dengan papa ek! Papa ada urusan nak bincang dengan pengetua kamu...” Ujar papa bila keadaan reda dari gelak ketawa.

Aku tak jadi nak capai roti bakar. Alamak! Apahal plak papa nak pergi sekolah aku ni? Entah-entah pengetua dah report kat papa yang aku calarkan kereta dia tak... Mati aku! Tapi pengetua sekolah aku tu pun satu, ada ke disuruh aku jadi model tak berbayar kat luar kelas. Naik tebal muka aku kena sindir. Nak-nak lagi dengan si Lily hidung plastik tu! Sengaja je dia lalu tiga empat round kat koridor kelas aku. Huhu... Kalo papa tau, bukan setakat grounded lagi, silap-silap kad kredit platinum aku pun papa tarik balik! Huhu... Tak dapat la aku nak beli baju baru bulan ni...

“Ada apa hal, pa?” Tanyaku tenang. Tapi kat dalam ni, bagai nak pecah jantung aku ni kena palu.

“Papa nak minta kebenaran pengetua kamu supaya benarkan Luthfi masuk kelas kamu.” Aku pandang papa. Pastu Luthfi. Tak kan mamat ni nak masuk Form 4 kot? Dah tua dah. Nak amik SPM balik kot? Berdekah-dekah aku gelak. Macam nak putus urat perut aku! Pandai gak papa aku ni wat lawak... Hehe... Seperti biasa Auntie Sofia memencilkan diri.

“Yang kamu gelak kenapa?”

“Dah budak kampung tua bangka ni nak masuk form 4 balik... Tak ke lawak tu papa! Hehe...” Aku sambung balik ketawa. Tiba-tiba aku terasa ada ‘ketam’ yang berjalan dan...

“Adoi! Sakit la papa... Apa main cubit-cubit ni?” Aku tarik muka.

“Luthfi bukan nak masuk kelas kamu. Cuma mulai hari ni dia akan ikut ke mana aje kamu pergi.”

“Ha? Maksudnya apa, pa? He’s gonna be my bodyguard?”

“Mmm... Papa lebih suka kalo kamu anggap dia macam kawan kamu. Tapi kalo kamu nak anggap dia sebagai bodyguard pun boleh juga sebab kamu hanya boleh keluar rumah bertemankan Luthfi!”

Sekali lagi tawaku pecah. Kali ni lagi besar aku gelak. Adoi, kalo hari-hari aku gelak macam ni tak payah la aku makan lagi sebab perut aku dah kembung makan angin. Hehe... Badan sekeping macam papan lapis ada hati nak jadi bodyguard aku? Hehe... Lawak-lawak! Dah la tergagap-gagap bila bercakap, buat apa pun slow aje. Macam mana nak protect aku ni? Entah-entah belum sempat wat apa-apa, aku dah kena kidnap. Sapa nak tanggung?

“Icha! Stop it! Luthfi, kamu jangan amik hati dengan Icha. Urat gelak dia memang ada masalah sikit pagi ni...”

“Pa, kalo budak ni papa nak amik jadi bodyguard Icha, Icha rasa lebih baik tak payah la. Icha boleh jaga diri Icha sendiri. Duit papa pun jimat!”

“No! Papa dah fikir dan bincang dengan Auntie kamu, rasanya Luthfi boleh jaga kamu sepanjang papa outstation nanti.”

“Outstation? Kat mana? Berapa lama? Icha nak ikut!”

“UK. Kamu mana boleh pergi. Papa outstation sebulan.”

“Ala... Apa salahnya. Lagipun Icha dah lama tak makan angin dengan papa.”

“Tak boleh! Kamu kan sekolah. Macam la kamu tak pernah pergi UK tu. Lagipun papa nak bawa Auntie Sofia dan Izham. Diorang tak pernah pergi lagi...”

Aku tarik muka 14. Aku tau, papa sengaja je cakap macam tu... Sebab papa tau aku tak kan nak pergi kalo Auntie Sofia ikut sekali. Papa dengki! Tak adil... Dapat bini muda, lupa anak sendiri. Bencinya...!! Aku jengilkan biji mata bila mataku bertembung dengan mata Luthfi. Dia pantas menundukkan pandangan. Dah la tak dapat pergi UK. Pastu tak fasal-fasal kena tinggal dengan budak ni pulak... Malangnya nasib aku!

*******************************************************************************

“Jangan ikut saya, boleh tak?”

“Tapi... Papa Icha suruh saya... ikut Icha!” Adoi! Berjanggut aku nak tunggu dia ni sudahkan ayat. Dah la dari tadi budak-budak sekolah asyik pandang semacam aje kat aku. Mana taknya, gaya Luthfi ni tak ’seswai’ langsung dengan imej sekolah elit kita orang ni. Barang-barang kita orang semua branded-branded macam Adidas, Converse, Nike... Dia? Aku tak tau la kat pasar malam mana dia beli baju. Dengan seluar jeans koyak sana sini yang entah berapa lama tak basuh dan baju kemeja kotak-kotak warna oren striking, budak kampung ni tak ubah macam bangla...Wat malu aku aje! Jatuh imej aku...

“Icha, Icha! Sapa yang benarkan awak panggil saya guna nama tu? Panggil saya Cik Risya! Cik Risya, faham?” Marahku. Terkulat-kulat mamat tu pandang aku. Pastu dia garu-garu kepala.

“Hah! Napa pulak tu? Berkutu pulak ke?” Terkejut Luthfi mendengar suaraku yang lantang. Takut-takut dia pandang mukaku.

“Say... saya kena... pang…gil apa?” Soalnya perlahan. Ei, bodoh betullah mamat ni! Macam mana la papa boleh terfikir nak amik dia jadi bodyguard aku? Silap-silap buka dia protect aku tapi aku yang protect dia. Baik aku protect diri sendiri aje kan? Sengal!

“Panggil aku Cik Risya la, mangkuk! Ei, geramnya aku!” Aku buka langkah besar semula.

“Hai, Risya! Bawak bodyguard nampak. Tapi kenapa bodyguard you ni macam cicak kubing aje? Haha...” Lily and the gang dia terus ketawa beramai-ramai. Macam polong mengilai! Minah-minah ni memang suka ‘tersidai’ kat sana-sini. Tak kira la kat koridor kelas, kat kantin, kadang-kadang kat tepi longkang pun jadi! Bajet muka dia cantik sangat la tu! Aktiviti yang dia paling suka buat, mengumpat dan bergosip.

“Oh, hai Lily! I tau la bodyguard I ni tak cukup vitamin tapi wat pe nak ada bodyguard badan besar-besar macam bodyguard you tu kan? Nanti belum sempat lari dah semput! Haha…”

Ketawa Lily dan kawannya yang empat orang berhenti.

“I tau you jeles dengan I, kan? Yelah, I kan cantik, kaya, ada boyfriend dan ramai kawan. You apa ada?”

Wah! Sesedap rasa mulut dia aje mengutuk aku… Aku tau la papa aku tak sekaya papa dia tapi sekurang-kurangnya papa beruntung dapat aku sebagai anaknya. Aku tak macam Lily yang otak udang tu. Satu benda pun tak dapat ingat. Benda-benda melibatkan pelajaran apatah lagi. Agaknya otak dia dah overload sebab banyak sangat simpan gosip orang.

“Kalo aku jadi kau, aku akan berkepit 24 jam dengan si Iqram sebab kalo setakat Iqram tu, aku kenyit sebelah mata pun dia dah naik syok kat aku. Bye…” Aku menyuruh Luthfi cepat-cepat tinggalkan tempat tu…

“You kalo berani pandang Iqram I akan ganyang-ganyang you…” Jerit Lily.

Itu aje yang aku sempat dengar. Yang lain entah apa yang dibebelkan dek Lily tu. Biarlah dia membebel sampai mulut dia sakit. Lily memang playgirl tapi Iqram memang dia tak boleh lepaskan sebab Iqram tu ‘lubuk emas’ dia. Walaupun Lily anak orang kaya tapi masih lagi giler harta!

“Yo, Sya! What’s up? Apa ada di atas?” Tegur Syaza sebaik sahaja aku masuk kelas. Bila aje terpandangkan Luthfi kat belakang aku, air mukanya terus berubah.

“And this is...” Soalnya padaku lagi. Bila tiada jawapan dari mulutku, Syaza menyikuku lantas menaikkan sedikit keningnya.

“Ini Luthfi, my new bodyguard I guess...”

“Ha? Ko bergurau ke Risya?” Tawa Syaza terus meledak. Aku mengeluh. Tengok! Syaza pun gelakkan aku…

*******************************************************************************

“So, papa ko bagi ko keluar ke mana sahaja asalkan Luthfi ikut ko, macam tu?”

Aku angguk kepala. Luthfi yang khusyuk menghabiskan sepinggan nasi goreng kat meja depan aku pandang seketika. Yaks... Biar betul dia ni! Ada ke dia makan pakai tangan... Langsung tak hiraukan orang-orang yang dah pandang dia macam alien tu...

“And you’re not grounded anymore?”

Aku angguk kepala lagi.

“Papa ko tak grounded ko lagi sebab ko setuju nak bawak Luthfi ke mana-mana, macam tu?” Dia gabungkan dua soalan tadi plak…

“Iye, Cik Syaza! Ada apa-apa soalan lagi? Letih la aku menjawab soalan-soalan ko dari tadi… Dah la aku tengah bengang dengan papa aku ni… Ni ko plak nak menyesakkan kepala otak aku!”

“Napa tiba-tiba papa ko terfikir nak upah bodyguard untuk ko ek? Sedangkan sebelum ni dia tak minat pun dengan benda-benda macam ni…”

“Manalah aku tau! Kalo ko nak tau sangat, pegi la tanya papa aku tu… Nah, ni handphone aku, ko tanya sendiri dengan papa aku!” Syaza pantas menolak handphone yang aku hulurkan. Wajahnya masih kebingungan. Macam-macam andaian dah dibuatnya sejak setengah jam kami duduk kat sini.

“Napa ko tak tinggalkan aje dia kat mana-mana? Dia bukan tau pun selok-belok bandar ni. Tak pun ko kenakan dia macam ko kenakan sepupu ko dulu.”

Aku geleng kepala. Idea Syaza sebijik macam idea aku ari tu tapi...

“Aku fikir pun nak buat macam tu jugak. Dan aku ada gak kenakan dia tapi tak jalan la... Papa siap bagi amaran kat aku lagi. Kalo apa-apa jadi pada Luthfi, aku akan kena lebih teruk dari grounded. Mungkin kad kredit aku kena tarik terus. Silap-silap aku kena hantar ke tempat jin bertendang. Entah la... Pening kepala aku fikir.”

Syaza mengangguk kepala beberapa kali. Mungkin dia dah mula faham kenapa muka aku masam macam beruk sakit perut aje hari ni!

“Hmm... Jangan fikir negatif, Sya! Mesti ada hikmah di sebalik kejadian ni. Mungkin kita boleh gunakan Luthfi untuk bawa barang-barang kita bila kita shopping. Atau dia boleh tolong salinkan nota untuk kita masa kelas. Tak pun dia boleh... mainkan... Lily si hidung tinggi tu ke... Lily kan suka tukar-tukar pakwe...” Aku tahu Syaza sekadar ingin menceriakan hati aku. Hmm... Ada logiknya gak kata Syaza tu.

“No, no, no... Dua cadangan ko tu memang bernas tapi yang ketiga tu tak mungkin. Lily mana suka budak kampung yang naif macam dia.”

“Eh, belum cuba belum tau. Mana tau dia dah bosan dengan lelaki-lelaki kat bandar ni… So, kita boleh gak cuba nasib. Untung-untung dia sangkut! Apa-apapun ko cubalah kaw-tim dengan dia. Pancing dia supaya ikut cara kita. Kalo kena gayanya, mesti dia akan okey punya...”

Kami berpandangan sesama sendiri. Perlahan-lahan kami tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepala. Bernas juga idea si Syaza ni! Kemudian pandangan kami alihkan pada Luthfi dah tersandar kekenyangan. Sempat dia menjilat hujung jari-jemarinya sebelum sendawa besar. Sebaik sahaja dia menyedari yang kami memandangnya, dia terus menaikkan ibu jarinya.

“Sedap!” Katanya sambil tersengih-sengih.

“Eeuuwww....!” Ujar kami serentak sambil menggelengkan-gelengkan kepala.

*******************************************************************************

Petang itu, sebaik sahaja menghantar Syaza pulang ke rumah aku menyuruh Pak Aziz berpatah balik ke bandar semula. Pak Aziz pamer muka kebingungan tapi sebaik sahaja terpandangkan mukaku yang keruh, dia segera menuruti arahanku.

“Kita nak ke mana, Cik Risya?” Soal Luthfi pelik apabila kereta yang kami tidak membelok ke simpang yang sepatutnya.

“Shopping!”

“Ha? Shopping? Tapi kan dah nak malam ni. Nanti papa Cik Risya marah pulak!”

“Cuba tengok jam! Baru pukul 7.30. Kan papa saya boleh ke mana aje sebelum pukul 11 malam asalkan dengan ko! Jadi, dia tak ada hak nak marah, kan?”

Luthfi terdiam. Membetulkan kedudukannya di sebelah Pak Aziz. Ada riak tak puas hati di wajahnya. Lantaklah... Aku bos, bukan dia!

*******************************************************************************

“Mana dia, Shelby? Dah berjanggut I tunggu ni!” Soalku kurang sabar. Shelby, gadis Cina dari Kelantan tu tersenyum. Dah lebih dua jam aku round-round kat sekitar kawasan ni, tak kan tak siap lagi kot?

“You ni masih macam dulu. Kurang sabar… Bukan rugi pun kalo you sabar untuk beberapa minit lagi. You akan suka dengan apa yang you lihat sebentar nanti!”

“Harap-harap macam tu la...” Jawabku malas. Shelby ni member arwah mama aku. Kalo nak tanya bab grooming, pakaian, penampilan, make-up dan benda-benda yang sewaktu dengannya, tanyalah Shelby. Dia memang pakar. Laki ke pompuan ke, semua dia boleh handle. Tapi kalo poket tak tebal, jangan haraplah nak guna khidmat dia.

“Shel, he’s ready!” Ujar pembantu Shelby dari sebalik tirai fitting room. Aku yang dah naik sakit tulang belakang duduk, kembali bertenaga.

“Suruh dia keluar. Cik Risya kita dah tak sabar nak tengok...” Pembantu Shelby menarik tirai ke tepi. Di situ berdiri seorang laki yang aku kira layak menjadi model. Terlopong mulut aku melihat lelaki itu. Eh, Luthfi ke ni? Macam tak caye aje!

“Dah! Tak payah la you dera mata you lagi. Mulut tu tutup. Nanti masuk lalat plak. Memang kawan you yang tadi tu la ni... Handsome, kan? Tengoklah hasil kerja sapa!”

Aku mencemik ke arah Shelby dan segera pandang tempat lain. Enggan mengakui kebenaran. Tapi sebenarnya cuba mengingati sesuatu sebaik sahaja terpandang mata Luthfi sebentar tadi.

“Boleh la...! I nak you tolong carikan pakaian dan aksesori yang sesuai untuk dia. Nah!” Kad kredit aku hulurkan pada Shelby. Shelby angkat bahu dan segera berlalu bersama dengan pembantunya setelah menyambut kad kredit tadi.

“Hensem tak saya?” Soal Luthfi sambil mengenyitkan mata. Eh, dah tak tergagap-gagap lagi plak mamat ni! Si Shelby ni sempat gak ke ‘turunkan’ ilmu Mat Romeo kat dia ni?

“Tak la hensem sangat. Hensem sikit dari beruk pakai baju aje!”

Luthfi tersengih-sengih. Dia menghampiri cermin di sudut ruang dan cuma membuat pose ala-ala model. Aku geleng kepala. Uweks... Malas nak campur!

*******************************************************************************

“Hi, handsome! You student sini ke? Sapa nama you?”

Dari hujung mata aku lihat Lily macam berminat aje dengan Luthfi. Hmm… Surprisingly! Kalo la si Lily tau mamat ni la yang digelakkannya minggu lepas, mesti dia malu giler. Entah apa yang dibualkan aku pun tak tau. Tapi aku tengok sekejap aje diorang dah mesra. Siap bertukar-tukar nombor handphone lagi. Nampaknya Luthfi dah jadi Mat Romeo plak dah... Syaza yang leka menekan keypad handphone ku peluk dari belakang.

“Syaza, cuba ko teka sapa mamat tu…” Anak mata Syaza mengikuti tundingan jariku.

“Mak aih… handsome giler!”

Mulut Syaza terbuka luas. Matanya pulak terbelalak memandang Luthfi. Luthfi yang bercermin mata hitam sempat mengerling dan mengangkat tangan ke arah Syaza. Uweks... Meluat! Sejak berubah imej minggu lepas, perangai si Luthfi ni pun automatik berubah. Lebih confident berbanding dulu. Tapi masih pandai menjaga adabnya dan tanggungjawabnya sebagai ‘bodyguard’ aku. Sebenarnya aku upah orang untuk train dia. Biar jadi lelaki sejati sikit. Kira orait la sekarang, tak poyo macam dulu lagi! Aku pun tak la segan sangat nak jalan dengan dia dah. Tapi entah kenapa aku lagi suka Luthfi yang dulu. Naif... Poyo...

“Sapa lagi handsome, Johan ke mamat tu?” Soalku.

”Mamat tu...” Jawabnya perlahan tanpa sedar. Aik, selama ni dia yang agung-agungkan sangat pakwe kesayangan dia tu! Sekarang dah berpaling tadah plak? Oit, sampai bila Syaza nak jadi patung hidup ni? Aku tepuk bahu Syaza.

“Ooo, mak ko pocot! Ko ni Risya! Tengok sampai jatuh-jatuh handphone aku!” Handphone kat lantai segera diambil.

“Dah ko macam tugu negara tengok si Luthfi tu apahal?”

“Luthfi? Biar benar! Hensem giler... sapa sangka ek? Minggu lepas aku tengok dia macam...”

“Budak nerd? Memang dia budak nerd pun.” Aku jeling lagi Luthfi dan Lily. Wah, si Lily ni dah macam ulat bulu naik daun pulak dah. Tengok tu, meliang-liuk badan dia bila bercerita. Gedik!

“Sya, aku respect ko la... Kagum aku tengok perubahan si Luthfi tu. Sapa sangka ek batu jalan dah bertukar jadi batu permata...” Aku tersenyum bangga sambil menunjukkan kakiku. Syaza mencemik apabila memahami maksud tindakanku itu. Tengok kaki la, beb!

“Memang patut pun ko kagum. Baru sepadan dengan duit yang aku abiskan... Kalo papa aku tengok bil bulan ni alamatnya biru la anak matanya...”

Ketawa Syaza pecah. Dia faham yang papa tak suka aku berhabis duit untuk benda tak berfaedah. Tapi memandangkan papa dah berlepas ke UK kelmarin maka lagi sebulan la baru aku dengar bebelannya. Tak pe yang penting kita enjoy dulu!

“Jadi tak pegi VA hujung minggu ni? Ko tau kan, kawan Johan, Ricky tu dah syok abis dengan ko. Beria-ria dia suruh aku dan Johan pujuk ko...”

“Uwek... Nak muntah aku dengar! Aku belum ada feeling la dengan dia...”

Pandangan kembali ku lemparkan pada Luthfi. Eh, ni apa kes sampai pegang-pegang tangan ni? Tiba-tiba aje aku rasa macam sakit hati aje tengok Luthfi dan Lily. Entah kenapa...

*******************************************************************************

“Cik Risya, saya tak benarkan Cik Risya keluar!” Kedua-dua belah tangannya didepangkan di hadapanku. Menghalang aku dari terus melangkah.

Langkahku terhenti. Muka Luthfi aku pandang dalam-dalam. Kami bertentangan mata untuk beberapa saat. Seketika kemudian dia menundukkan pandangannya. Aku cekak pinggang.

“Eh, apahal plak saya tak boleh keluar? Sapa awak nak larang saya? Malam ni malam minggu. Malam untuk enjoy! Lagipun kita dah ada ‘deal’. Saya ubah imej awak dan awak akan ikut cakap saya. Awak lupa?”

“Cik Risya, saya tak pernah minta Cik Risya buat apa-apa untuk saya. Cuma malam ni, tolong la jangan keluar... Saya takut ada sesuatu buruk akan berlaku.”

“Papa bayar awak untuk ‘jaga’ saya. So, jalankan tugas awak! Dah la! Saya dah lambat! Awak boleh pilih sama ada nak terus duduk dalam rumah atau ikut saya keluar...”

Aku terus masuk ke dalam kereta yang sudah sedia berada di hadapan pintu utama tanpa membiarkan Luthfi membalas kata-kataku.

“Bawa saya ke VA!” Arahku. Pak Aziz mengangguk lalu menghidupkan enjin.

“Tunggu dulu!”

*******************************************************************************

Aku dan Syaza menari mengikut rentak muzik yang rancak. Ah, inilah kebebasan! Inilah keseronokan! VA ini memang tak pernah gagal menghiburkan aku. Luthfi cuma memerhatikanku dari jauh. Dia nampak tak selesa dengan suasana di sekelilingnya. Beberapa orang gadis cuba mengajaknya menari tapi Luthfi segera menolak. Jual mahal plak! Memang mamat kampung...

“Luthfi bagi pulak ko keluar...” Ujar Syaza lantang. Cuba melawan bunyi muzik yang membingitkan telinga.

“Dia tak de hak nak halang aku! Aku bos bukan dia!” Kataku dengan nada yang serupa.

“Kan aku dah cakap, kalo ko pandai ‘kaw tim’ dengan dia, mudah la hidup ko!”

Hmm... Yelah tu! Dah nak putus leher aku bertekak barulah dia bagi aku keluar. Kalo la Syaza tahu deal yang kami buat sebentar tadi...

“Aku letih la... Nak minum! Haus!” Syaza menganggukkan kepala dan meneruskan tariannya bersama Johan. VA agak penuh sesak malam ni. Maklumlah, malam minggu. Masing-masing nak melepaskan tension yang dialami sepanjang minggu. Sampai di meja Ricky menyambutku dengan senyuman. Seperti mengetahui kehendakku, segelas Coke dihulurkannya kepadaku. Dengan sekali teguk aje terus habis aku minum. Sempat aku mengangkat tangan pada tiga orang kawan Ricky yang sedang menari dengan pasangan masing-masing.

“You tak nak menari ke, Ricky?” Ricky memaut bahuku lalu menggelengkan kepalanya. Mukanya dirapatkan ke mukaku. Bau asap rokok dan arak dari mulut Ricky menusuk ke dalam hidungku. Spontan aku menjauhkan tubuhku darinya. Terkejut dengan perbuatan Ricky. Entah kenapa malam ni perangai Ricky lain macam aje. Pandangan matanya penuh dengan seribu makna. Bicaranya lebih manis dan romantis daripada selalu. Dan tingkah lakunya... Ei, tegak bulu roma aku bila difikir-fikirkannya!

“Cukuplah untuk malam ni! I tak macam you, dah dua jam menari pun masih bertenaga dan nampak menawan lagi!” Aku tersenyum mendengar pujiannya. Ricky memang macam ni, tak pernah lokek dengan pujian. Bicaranya sentiasa manis dan bisa mencairkan hati mana-mana gadis yang dikehendakinya. Aku? Hmm... So far aku masih tak termakan lagi dengan kata-kata manisnya. Lambaian Syaza mengajakku menyertainya menyebabkan aku segera bangun dari tempatku.

“I nak join Syaza dan Johan. Wanna join me?” Tanganku hulurkan pada Ricky. Ricky memandangku seketika lantas menyambut tanganku.

“Of course! My pleasure...!” Dan kami beriringan mendapatkan Syaza dan Johan. Tiba-tiba kepalaku rasa pening yang teramat sangat. Mataku pulak rasa berat semacam. Aku sedaya-upaya mencelikkan mataku. Aku menepuk-nepuk dahiku beberapa kali. Berharap kantuk yang tiba-tiba datang ini segera pergi ke. Namun semuanya sia-sia aje...

“What’s wrong, honey?” Suara Ricky menyapa telingaku. Aku menggelengkan kepala. Sakitnya kepala aku… Rasa macam nak pecah aje!

“Sya, kenapa ni? Ko tak sihat ke?” Soal Syaza pula.

“Tak tau la, Za! Tiba-tiba aje kepala aku rasa pening...”

“Biar I bawa you balik.” Cadangan Ricky aku tolak mentah-mentah.

“No, it’s okey! Kejap lagi baik la ni...”

“Tapi ko nampak teruk sangat ni. Biar Ricky hantar you balik okey?” Desak Syaza. Aku mengangguk juga akhirnya. Tak mampu lagi memikirkan apa-apa dengan keadaan kepala aku yang macam ni. Ricky memimpin aku keluar dari VA. Aku tak ingat apa-apa. Sedar-sedar je aku dah didudukkan oleh Ricky dalam kereta mewahnya.

“Lepaskan Risya! Aku tau ko yang letak pil khayal dalam minuman Risya, kan?” Aku terdengar suara Luthfi tapi aku tak pasti dia di mana. Tangan kiriku ditarik kuat sehingga aku terkeluar dari perut kereta dan akhirnya terduduk di laluan pejalan kaki. Dengan pandangan yang kabur aku lihat Ricky menolak tubuh Luthfi agar menjauhiku.

“Ko sapa? Tiba-tiba aje tarik awek aku!”

“Aku bodyguard dia. Ko tak layak jadi boyfriend dia. Aku tau plan ko nak ‘rosakkan’ Risya macam gadis-gadis lain yang ko dah rosakkan, kan?”

“Ooo... Bodyguard... So, ko datang sini nak selamatkan Risya la, ek? Okey, tapi langkah mayat aku dulu!”

Seketika kemudian aku lihat tiga orang kawan Ricky berlari keluar mendapatkan Ricky. Masing-masing membawa sesuatu di tangan. Aku tak pasti apa yang dibawa oleh mereka. Mungkin kayu atau apa-apa sahaja yang pastinya akan mencederakan Luthfi. Dan selepas itu aku tak mampu lagi membuka mataku. Aku cuma dapat mendengar bunyi pukulan, sepakan dan tumbukan. Bila aku buka mata sekali lagi, Luthfi dah terbaring berlumuran darah tak jauh dariku. Dengan sisa kudrat yang ada, aku merangkak mendapatkannya. Kepala dan mukanya yang berlumuran darah aku usap perlahan-lahan. Luthfi mengerang kesakitan. Dia seperti tidak mampu lagi untuk menggerakkan mana-mana anggota badannya. Kesalku mula datang bertubi-tubi. Kalo la aku ikut cakap Luthfi tadi...

“Luthfi, saya... minta maaf...” Perlahan-lahan Luthfi meletakkan jari telunjuknya di bibirku. Pandangannya begitu syahdu. Tak sanggup rasanya aku nak menatap wajahnya yang penuh kesakitan itu.

“Icha... Saya cuma memenuhi janji saya... Janji kita...”

Icha... Nama tu kedengaran di telingaku. Luthfi memanggilku Icha. Dan tidak seperti selalu, kali ini aku tak memarahinya kerana panggilannya itu. Janji... Janji kita... Ingin sekali aku bertanyakan kepadanya tentang maksud kata-katanya tadi. Namun Ricky dan rakan-rakannya yang sudah mengerumuni kami membantutkan hasratku.

“Wei, bro! Apa awek lu main wayang cinta dengan mamat ni? Lu tak sakit mata ke tengok? Gua dah tak sabar-sabar nak ‘kenduri’kan awek lu ni!”

Aku tak pasti siapa yang empunya suara. Namun yang pastinya kata-kata itu cukup membuatkan hatiku panas. Terhuyung-hayang badanku bila aku cuba berdiri. Namun ku gagahi juga. Dengan susah payah akhirnya berjaya juga aku berdiri.

“Woi! Korang ni tak ada hati perut ke? Pukul anak orang macam pukul binatang! Korang ni memang betul-betul binatang, tau tak? Binatang!”

“Binatang dia panggil kita? Ricky, izinkan aku ajar awek ko dengan kekasih gelap dia ni sikit. Biadap benar!”

Mizi, kawan Ricky melayangkan tangannya. Namun belum sempat hinggap di mukaku, Luthfi bangun dan menepis tangan Mizi. Tidak puas hati dengan tindakan Luthfi, Mizi menumbuk muka Luthfi sekuat hati. Aku yang cuba menyambut badan Luthfi turut jatuh terbaring bersama Luthfi. Dan kepalaku mengenai sesuatu yang keras. Aku meraba belakang kepalaku. Darah... Sebelum pandanganku menjadi gelap aku terdengar jeritan Ricky.

“Polis! Lari!”

*******************************************************************************

Kelopak mata ku buka perlahan-lahan. Dahi yang berbalut kuraba. Aku cuba mengangkat kepala tetapi kesakitan yang datang menyebabkan aku membatalkan sahaja niatku. Tiba-tiba aku teringatkan Luthfi. Jururawat yang sedang menulis sesuatu di tepi katil segera ku pandang.

“Nurse, mana kawan saya? Luthfi... Mana Luthfi?”

“Kawan cik masih di bilik kecemasan. Kecederaannya agak teruk.” Mendengar kata-kata jururawat itu, aku terus bangun dari katil. Entah mana datangnya kekuatan itu aku pun tak tahu. Yang aku tahu aku perlu berjumpa dengan Luthfi.

“Cik, cik tak boleh bangun. Doktor kata...” Tangan jururawat itu segera ku tepis.

“Saya tak apa-apa. Saya nak cari kawan saya!”

“Cik… Cik, tolong baring di katil cik semula…!”

Jururawat itu cuba menahanku dari keluar namun aku lebih pantas berlari meninggalkannya. Melilau mataku mencari bilik kecemasan. Yang mana satu ni? Kat sini ada banyak bilik kecemasan... Tiba-tiba bilik kecemasan dua terbuka, seorang doktor seusia papaku keluar. Diikuti tiga orang jururawat menolak sebuah troli @ ’katil bergerak’. Di atasnya tersebut terbujur kaku tubuh seseorang. Masih terdapat kesan darah di selimut putih yang menyelubungi seluruh tubuhnya. Aku gagahkan diri bertanya kepada doktor tersebut.

“Doktor, ini ke lelaki berusia awal 20an yang admit sama dengan saya tadi?”

“Ya. Awak ni siapa? Saudara dia ke?” Aku pantas menganggukkan kepala. Muka doktor yang tadinya serius terus berubah. Aku tak pasti mengapa. Tapi wajahnya seperti mengandungi seribu satu persoalan.

“Dia... dah mati ke, doktor?”

“Maaf, cik. Saya dah sedaya-upaya menyelamatkannya. Namun kecederaan di bahagian kepalanya sangat teruk dan dia hilang banyak darah...”

Bait-bait kata doktor tersebut sudah tidak mampu ku dengar lagi. Air mataku mengalir laju. Mayat itu perlahan-lahan ku hampiri. Jururawat-jururawat tadi menyisihkan diri. Seakan memberi peluang kepadaku untuk melihat wajah Luthfi buat kali terakhir. Aku sudah tidak mampu berdiri lagi. Melutut dan akhirnya terus meraung di situ.

“Luthfi, bangunlah... Saya tahu awak tak mati lagi! Awak sengaja tipu saya, kan? Awak berlakon aje sebab nak takutkan saya,kan?”

Tubuh itu tetap kaku.

“Luthfi, napa awak mati cepat sangat? Awak dah janji dengan papa yang awak nak jaga saya...! Awak tipu!” Ngongoiku sambil memukul-mukul dadanya perlahan. Harapanku tindakan itu akan menyedarkannya dari ‘lena’. Tak cukup dengan itu, tubuhnya ku goncang-goncangkan pula. Namun harapan hanya tinggal harapan. Tubuhnya terus kaku tanpa sebarang gerakan.

Luthfi dah mati... Luthfi dah mati sebab cuba mempertahankan maruahku... Ya Allah, berdosanya aku kerana menyebabkan seorang lelaki yang baik mati... Kalau la boleh ku undur masa lalu, pasti aku akan mendengar segala kata-kata dan nasihatnya... Doktor tadi memberi isyarat mata kepada salah seorang jururawatnya. Jururawat itu mengangguk lalu menghampiriku.

“Cik, jangan macam ni. Bawa-bawa mengucap. Tak baik menangis melolong macam ni.” Salah seorang daripada jururawat-jururawat tersebut menarikku ke tepi. Aku pantas menolak jururawat itu ke tepi. Kedua-dua jururawat yang cuba menenangkanku juga ku tolak ke tepi. Mayat Luthfi ku peluk erat.

“Luthfi, bangunlah... Saya janji kalo awak bangun saya akan ikut cakap awak. Saya janji saya tak kan keluar malam lagi. Saya janji saya tak kan lawan cakap papa. Saya janji saya akan belajar rajin-rajin. Bangunlah...” Badannya ku peluk erat. Air mataku turun sederas-derasnya.

“Betul ke awak akan ikut semua semua cakap saya?”

“Betul...” Jawabku dalam tangis.

“Betul ke awak tak nak jadi gadis liar lagi? Betul ke awak nak belajar rajin-rajin?”

“Betul! Saya janji saya akan buat apa aje asalkan awak tak mati...” Aku menangis lagi. Kalo aku tahu kesudahan hidup Luthfi begini, tentu aku akan lebih menghargainya. Eh, jap-jap... Yang tadi tu bukan suara Luthfi ke? Tapi orang mati mana boleh bercakap.

“Luthfi, macam mana awak boleh bercakap?”

“Saya kat sini lah... Masih hidup lagi!”

Aku berpaling. Mencari-cari punca suara itu. Di satu sudut aku terlihat Luthfi yang berbalut kepala dan tangannya. Kakinya turut berbalut dan terpaksa menggunakan topang untuk berdiri. Berkali-kali aku memandang ke arah Luthfi dan mayat tadi. Eh, yang ni sapa? Alamak malunya! Dah lama ke Luthfi berdiri kat situ? Entah-entah dari tadi dia tengok aku dok meraung dan melalak kat mayat entah siapa ni? Ooo, no...! Kepalaku yang tiba-tiba sakit ku picit-picit dan serentak itu aku pitam. Namun sempat disambut seseorang. Sayup-sayup aku terdengar suara doktor dan Luthfi.

“Terkejut saya bila dia menangis bersungguh-sungguh kat mayat Mamat Indon ni. Lebih mengejutkan saya bila dia mengaku yang Mat Indon ni saudara dia!”

“Saya rasa ada urat kat dalam kepala dia yang putus tu... Sebab tu dia kata Mamat Indon tu saya. Baik doktor check bila dia sedar nanti...”

Cinabeng ko Luthfi! Ko ingat aku tak dengar yang ko mengumpat fasal aku dengan doktor tu... Ko kata urat kepala aku putus... Jaga ko! Nanti aku kenakan ko balik... Tapi buat masa ni lebih baik aku pura-pura pengsan sebab aku terlalu malu. Mesti Luthfi akan gelakkan aku sampai koyak mulut dia gara-gara aku salah sangka yang Mat Indon tu dia. Huhu... Apapun aku patut bersyukur sebab Luthfi masih lagi hidup dan Allah memberikanku peluang kedua untuk mengenali hati budinya. Dan rasanya aku patut berterima kasih dengannya sebab menyelamatkan aku dari Ricky dan kawan-kawannya, serta menyambut aku tadi. Kalo tak, tak fasal-fasal aku tercium lantai hospital ni! Mmm... Rasanya orang pitam atau sakit boleh meracau kan?

“Terima kasih sebab sambut saya...” Bisikku perlahan. Cukuplah hanya Luthfi sahaja yang mendengarnya kerana kata-kata itu untuknya. Mana ada orang separuh sedar cakap kuat-kuat kan...

“Sama-sama, buk! Kita kan bersaudara...”

Aku pantas membuka mata. Alamakk... Napa bukan Luthfi? Tidakkkk.........!!!!!!!

13 comments:

Anonymous said...

awak mmg ditakdir kan tuk mnjd penuls..
bl nk wat citer br??
sy nnt kan citer dr awak..

bulanhijau said...

hahahahha
best2

has-9 said...

sy setia nantikan cerpen2 awk lg!

Anonymous said...

bez+sweet+cute=?????

Anonymous said...

citer awk mmg klakar and best
*thumbs up*

Anonymous said...

akhir die x phm la...???

Anonymous said...

cte awk mmg best..
tp npe ending cte nie xjelas ea..

MiSS eyLL said...

bapak lawak gler cte nih... release tension aku jap tym tgh study paper final... btw, good job.. huhu

MISS Yon Yi said...

huhuhu..awk mmg best laa
lawak cte nye..

Lala said...

hahahah... 1st baca end pun aku tak faham la, kali ke 3 baru la, tergelak sakan... best2... ada bakat menulis kau.

Wild Cherry said...

Hahaha.... Lawak la cite nie kak Eury... Tyme Risha meraung kat mayat mat indon tue teringat plk kt 1 drama taiwan nie, tjuknye The Prince Who Turn Into A Frog.. Lakonan Ming Dao n Joe Chen...

Anonymous said...

hahaha....mmg lawak gler la....btw,sye dh bce ad+iz...novel2 mmg best gler la...sye suke sgt nvel2...ble nk uat cter yg best2x lg ni????hehe:)...gud luck writer...

syafriyana said...

eury jln cite dh best cuma ending ade skit kelirulah... pepun nice story.

Followers