Monday, September 29, 2008

Cinta Kau dan Aku 6

Aku berlari mendapatkan Shafiq yang dah siap-siap nak balik... Seisi kelas hingar-bingar dengan suara budak-budak kelas aku. Ada gosip terbaru gamaknya. Buah butirnya aku kurang pasti. Yang pastinya nama Fendi dan Amir disebut-sebut sejak pagi tadi. Azira dan Humaira’ sibuk jadi wartawan tak bertauliah. Mengumpul cerita sebelum disampaikan kepada aku. Kenapa aku rasa sesi persekolahan hari ni macam pelik aje... Cikgu Mariam, Cikgu Nordin, guru kelas Fendi tak masuk kelas. Sibuk keluar masuk bilik pengetua. Cikgu Zakaria, guru disiplin pun sama. Masa aku bertembung dengan Fendi, Aswad dan Kamarul yang menuju ke bilik pengetua tadi, aku tengok muka masing-masing lebam-lebam. Sesi persekolahan hari ni plak ditamatkan awal sejam. Pengetua mengadakan mesyuarat tergempar.

“Kenapa Amir tak datang?”

“Tanyalah buah hati pengarang jantung ko tu! Orang main bola sepak dia main rugbi... Orang sepak bola, dia sepak orang... ”

Eh, Shafiq ni! Orang tanya baik-baik dia marah-marah plak. Plak tu berkias-kias. Nak kata pantun dua kerat, macam tak berapa kena aje hujung dia... Dah tu buku kat tangan sengaja dihempas kuat-kuat atas meja. Mengamuk plak si Shafiq Gorilla ni!

“Fiq, aku tak fahamlah... Jangan berkias-kias boleh tak? Ni bukan zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, beb!”

“Ko tanyalah Fendi dan geng dia. Apa yang jadi lepas perlawanan bola sepak semalam...”

Perlawanan bola sepak? Ooo... Aku tahu, memang ada perlawanan persahabatan antara sekolah aku dengan sekolah SEMENTAR semalam. Fendi selaku ketua pasukan bola sepak sekolah ajak Amir join team bola sebab kaki Roslan cedera. Sekolah kami menang 3-1. Jadi apa masalahnya?

“Macam mana aku nak tanya Fendi? Dia asyik keluar masuk bilik Cikgu Z dan pengetua aje dari pagi tadi. Cepatlah cakap, apa yang jadi semalam?” Bentakku. Aku dah tak sabar nak tahu apa yang jadi ni...

“Fendi dan geng dia bertumbuk dengan Amir lepas game semalam! Dengan aku-aku sekali kena bantai! Sakit badan aku, hati aku lagi sakit...”

“Ha! Biar betul? Sebab apa?”

“Fendi tak puas hati. Amir dan dia accident masa dalam padang. Dia kata Amir sengaja sepak kaki dia sampai dia terjatuh.” Ha? Takkan sebab itupun nak gaduh. Itukan adat permainan. Aku pasti Amir bukannya sengaja buat macam tu. Aku mengetap bibir. Ni mesti ada hal lain ni…

“Tak kan sebab tu pun nak gaduh?”

“Salah satu puncanya…ko…” Jawab Shafiq perlahan. Bulat mataku mendengarnya.

“Anis! Amir kena tumbuk dengan Fendi and the gang...” Aku menganggukkan kepala pada Humaira’ tanda aku sudah mendengar berita tu dari Shafiq. Aku mengisyaratkan Shafiq supaya tidak menyambung ayatnya sebentar tadi.

“Bukan Amir aje. Aku pun kena gak la!” Shafiq membuka cermin matanya lalu menunjukkan matanya yang lebam pada kami. Pastu sibuk dia mengadu pada Azira dan Humaira’ fasal badannya yang lebam dan sakit-sakit.

“Aku risaukan Amir la. Jom kita jenguk dia kat rumah!” Shafiq mencemik pada Azira apabila dirinya tidak dihiraukan oleh Azira. Dia mula memancing simpati Humaira’ pula.

“Ala, Fiq... Sikit je ni! Tough la sikit. Ko tu kan laki!” Menjerit Shafiq bila Humaira’ sengaja menekan lebam di lengannya.

“Anis! Humaira’! Shafiq! Jadi tak pergi rumah Amir jap lagi?”

“Jadi!”

“Aku on aje...”

“Anis? Tak nak pergi ke?” Tiga pasang mata tertumpu padaku. Menunggu jawapanku.

“Aaa... Aku dah janji dengan mama aku nak balik awal. Korang aje lah pergi. Kem salam aje kat dia...”

“Okey! Jom kawan-kawan, kita pergi...”

Aku perhatikan sahaja Humaira’, Azira dan Shafiq yang semakin jauh meninggalkan kelas. Diorang gaduh sebab aku? Aku mengeluh panjang di tempat dudukku. Memerhatikan meja Amir yang kosong tanpa penghuninya. Amir... Awak okey ke?

*******************************************************************************

“Amir angin sebab dia terdengar Fendi mengumpat fasal ko. Kaw-kaw dia kutuk ko dengan geng-geng dia. Apa lagi? Fendi dan Amir bertekak la. Fendi bagi sebijik penumbuk kat Amir. Dah tu, Amir tak kan nak diam je kan? Yang tak tahan, si Aswad dan Kamarul pun amik port pukul Amir. Kecoh bilik persalinan sebab diorang. Aku yang nak leraikan diorang pun kena sekali. Nasib baik budak-budak ni cepat panggil cikgu, kalo tak, lembik budak Amir tu dikerjakannya! Aku memang dah lama tak berkenan dengan si Fendi tu. Tapi oleh sebab ko minat sangat kat dia, aku diamkan aje. Sekarang bila dah jadi macam ni, aku rasa aku memang dah tak boleh berkompromi lagilah dengan Fendi dan kawan-kawan dia tu!” Setelah mendengar kata-kata Shafiq tadi, aku nekad. Janji yang ku buat akan aku mungkiri. Untuk sekali ini aje... Sekali ini sahaja!

“Assalammualaikum...!” Aku menjenguk ke bahagian kiri dan kanan rumah. Rasanya ada orang. Lampu terpasang. Ada suara orang berbual. Tapi napa dah tak ada orang buka pintu pun. Dah lebih lima kali aku bagi salam. Dah nak terkeluar anak tekak dah ni... Pekak apa orang rumah ni! Tengah aku mengomel sendirian, tiba-tiba pintu rumah terbuka. Seorang lelaki hampir separuh abad kelihatan. Amboi bengisnya muka!

“Cari siapa?” Soalnya garang. Mak aih... Askar pencen mana plak ni? Nak terkucil aku dek terkejut dan takut.

“Aaa... Saya nak jumpa aa...Amir...”

“Amir mana?”

“Aa...Amir...”

“Amir mana?” Sergahnya bila aku tergagap-gagap menjawab.

“Amir Faiesal, pakcik!” Jawabku kuat.

“Pakcik? Bila masa pulak aku kahwin dengan makcik kamu?”

Terkulat-kulat aku dibuatnya. Hai... Wat lawak pulak pakcik askar pencen ni... Teringin nak jadi raja lawak ke pakcik?

“Apa nak jadi dengan anak gadis sekarang ni? Malam-malam buta datang rumah lelaki. Terlalu naif ke terlebih berani? Cuba datang hari siang. Macamlah tak ada siang hari, nak gak datang....”

“Sapa yang datang tu, bang? Dari dapur saya dengar awak marah-marah!” Sapa satu suara di belakang pakcik askar pencen ni. Kelihatan seorang wanita yang wajahnya ada iras-iras Amir. Mesti ibunya ni! Dia mendukung seorang kanak-kanak perempuan. Adik Amir kot. Alahai... Comelnya budak ni! Rasa nak cibit-cubit aje pipi montel dia! Pakcik askar pencen tu tergelak aje.

“Saja saya nak test kawan si Amir ni. Berani ke tak dia. Dah nak terkucat saya tengok dah. Ingat berani sangat tadi.” Kata pakcik tu seraya masuk ke dalam rumah. Fuh...Lega!

Ibu Amir menggelengkan kepala. Dia mengalihkan pandangan padaku pula. Senyuman mesranya mereda darahku yang gemuruh tadi. Aku bersalam dengannya.

“Maaf. Ayah si Amir memang begitu. Suka bergurau tapi kadang-kadang tak kena tempat. Anak ni kawan Amir ke? Sapa nama?” Soalnya lembut.

“Nama saya Anis. Kalo makcik tak kisah, boleh tak saya jumpa Amir sekejap?”

“Masuklah dulu!”

“Tak pe lah, makcik. Kat luar aje pun cukup.”

“Qis, panggilkan Abang Amir. Kata kawan dia datang.” Adik Amir mengangguk lalu berlari masuk ke dalam bilik.

“Makcik masuk dulu ye... Ada keje sikit!” Aku mengangguk dan menghadiahkannya senyuman. Berpaling dan duduk di buaian yang diikat pada sebatang pokok. Pokok apa aku tak pasti sebab gelap. Main buaian malam-malam. Best gak! Ada rasa macam Bawang Merah, Bawang Putih versi dolu-dolu punya... Hehe...

“Pohon beringin... Daunnya rendang... Aku nak kahwin dengan anak raja...!”

“Hmm... Anis... Sedap suara awak!” Alamak! Malunya... Aku segera berpaling. Amir? Mengucap panjang aku bila tengok keadaannya.

“Ya Allah! Amir...” Aku menghampiri Amir. Spontan menelek-nelek luka dan lebam di muka dan tangannya. Dia mengaduh bila aku tersentuh lukanya yang masih belum kering. Dahinya berbalut. Pipi kirinya lebam. Bibirnya pecah. Dan luka-luka di badan. Nak menangis aku tengok. Aku tak pernah tengok orang cedera macam ni secara live.

“Saya okey...” Aku pandang muka Amir. Dia masih boleh tersenyum walaupun dalam keadaan sakit. Mungkin cuba menyakinkan aku bahawa dia tak seteruk yang aku sangkakan.

“Tapi saya tengok teruk sangat ni...!”

“Nampak aje teruk tapi tak sakitlah... Jangan risau okey!” Dia melangkah perlahan-lahan ke arah sebuah kerusi dan duduk. Aku kembali duduk di buaian. Memerhatikannya dengan perasaan yang berbaur. Simpati, sedih, geram, marah... Semua ada.

“Saya ingat awak akan datang semalam dengan Shafiq, Humaira’ dan Azira...”

“Semalam... Saya ada janji dengan mama!” Dan semalam seharian aku memikirkan kewajaran untuk aku memungkiri janji yang aku buat dua minggu lepas. Janji aku untuk tidak berjumpa dengan Amir secara bersendirian. Kami diam. Dia diam. Aku diam. Tapi otak aku tak diam. Ligat memikirkan perkara yang berlaku antara Amir dan Fendi.

“Awak dan Fendi bergaduh semalam. Sebab apa?” Amir diam.

“Kami salah faham fasal game ari tu...” Itu aje? Muka Amir macam menyembunyikan sesuatu.

“Shafiq bagitau awak gaduh dengan Fendi sebab...”

“Apa cerita kat sekolah?” Amir tukar topik perbualan.

“Fendi digantung jawatan ketua pengawas selama sebulan. Cikgu Z bagi dia dan geng dia ‘cuti’ dua minggu.” Jawabku. Cuba mengembalikan ke tajuk asal kami. Amir diam lagi.

“Lagi?”

“Keputusan ujian percubaan hari tu dah kuar. Markah BI saya tinggi 2 markah dari awak tau!” Ujarku gembira. Bangga! Dah lama aku try lawan markah Amir. Amir bertepuk tangan.

“Tahniah! Saya dah kata, awak mesti boleh score dalam paper BI punya. Paper BI tak sesusah yang awak sangka, kan?” Aku menggangguk lalu tersenyum. Aku menadahkan tapak tangan kananku padanya. Dahi Amir berkerut.

“Hadiah? Kata nak bagi hadiah kalo dapat kalahkan awak.”

“Oo... Tak ikhlas belajar ek? Tunggu jap ek...” Amir masuk ke dalam rumahnya. Seketika kemudian dia keluar dengan membawa sebuah kotak. Dihulurkan padaku. Yeah! Dapat hadiah... Seronoknya! Cepat-cepat aku buka kotak tu.

“Kokkok!” Jeritku bila mengeluarkan isi kotak itu. Tabung ayam jantan mirip Tabung Kokkokku. Aku pandang Amir dan mengucapkan terima kasih.

“Kokkok lagi? Kreatif la sikit... Cuba namakannya dengan nama lain!”

“Nak bagi nama apa? Dah tabung ni bentuk ayam jantan. Sesuailah namanya Kokkok.”

“Langsung tak kreatif!” Kutuk Amir. Aku muncungkan mulut. Tiba-tiba timbul idea untuk mengenakannya.

“Kalo macam tu saya bagi nama tabung ni Tabung Amir Kokkok. Ha! Kreatif tak?” Amir mencemik dan menggelengkan kepala.

“Tak kreatif dan tak best langsung nama tu...” Aku jelir lidah.

“Suka hati lah... Tabung saya kan...” Aku pura-pura merajuk.

“Pasni awak boleh mula menabung balik. Kali ni jangan pecahkan tabung lagi okey? Kalo awak tengah sesak-sesak nak pakai duit untuk keluar dating, just buka ikut sini aje...” Katanya sambil menunjukkan ke arah bahagian bawah tabung ayam itu. Sempat plak si Amir ni perli aku. Huhuu...

“Terima kasih! Say...” Aku cepat-cepat menekup mulut. Biasanya, kalo orang bagi hadiah dan aku terlalu gembira mesti aku cakap ‛Terima kasih! Sayang mama!’ atau ‘Terima kasih! Sayang papa!’ ataupun ‛Terima kasih! Sayang awak!’. Tapi wajar ke aku cakap macam tu kat Amir? Kang elok-elok dia duduk atas kerusi, terus terduduk atas tanah pulak.

“Saya balik dululah ek... Awak pun nampak okey aje! Saya ingat awak sakit terbaring, tak boleh bangun sampai tak dapat pergi sekolah...” Cepat-cepat aku bangun. Dari aku duduk lama-lama kat sini, nanti entah apa-apa lagi yang keluar dari mulut aku ni.

“Dah malam ni. Saya hantarkan awak okey?”

“Tak payah. Saya... Saya boleh balik sendiri. Aaa... Awak pun tak sihat sangat.”

“Saya okey la... Sikit aje ni! Saya hantar awak okey?”

Akhirnya Amir menemani aku balik. Itupun setelah aku letih nak berbalah dengan dia. Bukan apa, kesian tengok dia nak bercakap pun susah dengan keadaan bibirnya yang pecah tu... Perjalanan ke rumah yang sepatutnya tak sampai lima minit jadi dua puluh minit. Budak Amir ni degil! Kaki sakit-sakit, dah terhenjut-henjut pun masih nak temankan aku. Katanya takut aku diganggu budak-budak laki yang suka melepak kat tepi jalan. Tak pun takut aku dikejar anjing giler. Entah apa-apa entah.

“Napa suka Fendi?” Terkejut aku dengan soalannya yang terlalu straight to the point tu. Aku terdiam seketika. Memikirkan jawapan yang sesuai untuk diberikan.

“Boleh dikatakan semua perempuan suka lelaki yang sempurna. Kalo tak sempurna pun, menghampiri ciri-ciri kesempurnaan. Bagi saya, Fendi menghampiri ciri-ciri kesempurnaan yang semua perempuan inginkan. Pandai, hensem, romantik, peramah, pandai bawak diri...Aaa... Sebab tu saya suka dia. Tapi sebenarnya mana ada orang yang sempurna, kan?”

Amir menganggukkan kepala. Tiba-tiba langkahnya terhenti.

“Saya? Pada awak, saya tak menghampiri ciri-ciri kesempurnaan tu ke?”

“Ha? Aaa... Awak menepati ciri-ciri lelaki yang Azira nak.” Sempat gak aku promote nama Azira. Amir diam. Dan kami terus berjalan lagi.

“Betul ke awak bergaduh dengan Fendi sebab saya?” Soalku berhati-hati. Kali ni Amir tak mengubah topik perbualan kami. Dia mengangguk.

“Saya tak tahu macam mana cikgu-cikgu boleh pilih samseng kampung macam dia tu jadi ketua pengawas. Tak ada orang lebih layak ke selain dia?” Aku angkat bahu. Shahril, Asmadi dan ada beberapa orang lagi pengawas batch kami... Tapi dah cikgu-cikgu tak berkenan, nak wat macam mana kan? Fendi gak yang terbaik antara diorang. Lagipun sebelum ni Fendi tak pernah wat hal.

“Saya minta maaf. Sebab saya, awak jadi macam ni...” ujarku lambat-lambat.

“Tak ape! Lagipun saya dah lama tak praktikkan ilmu Taewando saya. Kalo diberi peluang, saya nak rematch satu lawan satu dengan Fendi... Baru adilkan? Tiga lawan satu mana adil!”

“Jangan nak mengada-ngada! Awak pun nak kena gantung sekolah macam diorang ke? Exam dah dekat ni lagi nak wat hal!” Amir tersengih-sengih bila tengok aku marah. Dari gayanya aku tahu yang dia tak bersungguh-sungguh dengan kata-katanya tadi.

“Parents awak tak marah ke tengok keadaan awak macam ni?” Amir pandang aku dan tersenyum.

“Nak marah macam mana? Benda dah jadi pun... Lagipun ni la sebahagian daripada pengalaman yang akan mendewasakan kita...”

“Berapa lama awak dapat cuti?”

“Napa? Sunyi kalo saya tak ada?”

“Tak adalah. Saya jeles aje sebab awak dapat cuti free...” Kenyataannya memang aku terasa sunyi tanpa kehadirannya di sebelahku seperti selalu... Kami berbalas senyuman. Perjalanan kami sudah tiba di penghujungnya.

“Ops... Saya lupa! Ni ubat kuning. Ubat ni boleh wat luka-luka awak tu cepat kering. Yang ni plak ubat untuk hilangkan parut. Awak kalo nak hensem macam dulu kenalah rajin-rajin letak ubat, okey?” Botol-botol ubat yang aku keluarkan dari poket seluar aku letak atas tangannya.

“Tak sangka awak perasan gak akan kehenseman saya ni ek!”

“Uwek... Perasan! Hensem tak hensem sangatlah. Terima kasih sebab teman saya balik...”

“No hal. Saya balik dulu okey?”

“Hati-hati jalan... Kalo jatuh, bangun sendiri ek!” Amir melambaikan tangan. Aku memerhatikannya sehingga bayangannya hilang dari pandangan.

“Amir Kokkok, kesian kan kat bekas tuan ko kan... Fasal aku, dia kena tumbuk...”

*******************************************************************************

Sesi persekolahan berjalan seperti biasa. Amir sudah kembali ke sekolah setelah bercuti selama seminggu. Fendi dan kawan-kawannya kembali meneruskan persekolahan setelah selesai menjalani hukuman. Mereka dah tak berani nak wat hal lagi. Hubungan aku dan Fendi kini hanya terhad kepada hal-hal berkaitan tugas kami sebagai pengawas sahaja. Masing-masing sibuk dengan persediaan untuk menghadapi peperiksaan yang menjelang tiba. Baik guru-guru sekolah mahupun pelajar-pelajarnya. Aku dan kawan-kawanku pun tak ketinggalan. Namun, kebelakangan ni hubungan aku dan Azira semakin dingin. Berlawanan dengan hubungan aku dan Amir yang semakin rapat. Perlahan-lahan, aku dan Azira semakin renggang. Azira sering mengelak dari berjumpa dan berbual berdua dengan aku.

Beberapa minggu sebelum peperiksaan bermula, macam-macam khabar angin tersebar. Gosip antara aku dan Amir bercinta memang dah tersebar meluas semenjak aku menang pertandingan menulis cerpen tu lagi. Tapi lepas tu dah ‘cool down’ dah. Sekarang ni, timbul plak balik. Kali ni aku dituduh mengkhianati Azira dengan merampas Amir sebab Azira memang secara terang-terang tunjuk yang dia suka pada Amir. Entah sapa yang empunya angkara, yang nyatanya hubungan aku dan Azira dah tak mesra macam dulu lagi.

Dari Humaira’ aku korek cerita. Menurut Humaira’, Azira sedikit sebanyak percaya pada khabar angin yang disebarkan sebab hubungan aku dan Amir semakin rapat dan mesra. Azira anggap aku macam kawan makan kawan. Sedih aku mendengarnya. Berat tuduhan tu. Tak pernah terlintas pun aku nak khianati persahabatan kami. Tak pernah terdetik pun di hati ini untuk memiliki Amir dan membelakangkan perasaan Azira. Nasib baik Humaira’ berada di kedudukan ‘atas pagar’. Tak menyebelahi mana-mana pihak. Humaira’ kenal baik aku. Bukan sehari dua kami berkawan. Azira pun bukan orang lain dengan Humaira’ sebab mereka bersaudara.

“Relaks la Anis. Azira salah faham je dengan ko. Bila rasa marah dia dah hilang, okey la dia tu... Ko tak payah amik hati sangat la dengan Azira tu... Aku percaya ko. Ko tak kan khianat kawan sendiri.”

Walau apapun, aku dah mula tak senang duduk. Gosip-gosip yang disebarkan membuatkan aku tak sentiasa ‘panas’ ketika berada di sekolah. Budak-budak sekolah aku mula pandang semacam je kat aku. Pastu bisik-bisik. Konfem mengumpat. Kalo tak puas hati, cakap depan-depan la! Nak aje aku sound diorang macam tu. Tapi aku masih boleh bersabar lagi walaupun tahap kesabaran aku semakin menipis. Tension betul aku. Amir? Dia biasa lah...Cool je memanjang. Macam tak ada apa-apa aje yang berlaku.

“Azira!” Tangan Azira segera ku tarik bila dia cuba keluar dari bilik persalinan. Tinggal dua tiga orang aje lagi kat bilik tu selain aku, Humaira’ dan Azira. Yang lain-lain sudah siap menukar pakaian, dari pakaian sukan ke pakaian sekolah, dan kembali ke kelas untuk mengikuti kelas seterusnya. Azira sikit pun tak memandang muka mukaku. Mukanya masam.

“Aku nak cakap sesuatu dengan ko. Boleh luangkan masa lima minit ko untuk aku?” Humaira’ cuma jadi pemerhati dari jauh. Memberi ruang untuk kami berbicara. Budak-budak yang ada kat situ tak amik peduli hal kami. Tapi aku tahu mereka mendengar. Mana mungkin diorang menutup telinga! Azira menoleh ke arahku.

“Cakaplah cepat!” Ujarnya kasar.

“Aku tau ko percaya gosip yang budak-budak ni cakap. Aku dengan Amir tak ada apa-apa. Kami kawan aje. Tak lebih dari itu. Ko tau kan aku cuba rapatkan ko dengan dia!”

“Huh! Boleh percaya ke? Semua yang tengok korang berdua, semua kata korang bercinta. Action speaks louder than words. Ko tak ingat pepatah Inggeris yang ko ajar pada aku dulu?” Aku angguk kepala. Mana mungkin aku lupa. Aku yang mengajar Azira pepatah tu. Aku yang menggalakkan Azira untuk menzahirkan perasaannya pada Amir melalui layanannya pada Amir. Semoga perbuatannya yang caring pada Amir akan menyedarkan dan membuka hati Amir untuk menerimanya suatu hari nanti.

“Azira, aku kawan ko. Kita dah berkawan lama. Dah lebih tujuh tahun. Tak kan lah aku tergamak nak khianat ko.”

“Kawan apa kalo kawan makan kawan! Depan aku, ko bagi harapan yang Amir akan suka pada aku. Kononnya Amir bagi reaksi positif pada aku. Belakang aku ko buat apa? Ko buat apa dengan Amir?” Azira mula menolak bahuku. Kemudian menujah-nujahnya beberapa kali. ‘Drama’ kami mula merisaukan Humaira’. Dia menghampiri kami. Mungkin untuk menenangkan Azira yang semakin tinggi suaranya. Menenangkan Azira yang tidak boleh dijangka perbuatannya pada hari ni. Ketika ini. Aku mengisyaratkan Humaira’ supaya membiarkan Azira dengan amarahnya. Tak perlu ditenangkan. Aku berharap kemarahannya akan reda setelah semuanya dihamburkan kepadaku hari ini.

“Kami tak buat a...”

“Bohong! Amir selalu pergi rumah ko. Ko pun ada pergi rumah dia kan? Hari yang sepatutnya ko dating dengan Fendi, ko bukan lupa, kan? Ko dating dengan Amir kat library,kan? Dah la, Anis! Tak payah ko nak sorok-sorok lagi... Aku tahu lah semuanya. Pekan kita ni bukannya besar sangat. Ko sorok macam mana pun akhirnya sampai kat telinga aku jugak!”

“Azira, aku boleh jelaskan, okey! Dengar cakap...” Azira menolak badanku kasar. Nyaris aku terjatuh. Nasib aku sempat berpaut pada Humaira’ yang tiba tepat pada masanya.

“Azira, korang bincang baik-baik lah! Tak payah tolak-tolak macam ni...”

“Diam Humaira’! Ko jangan masuk campur! Aku nak ajar ‛kawan’ kita ni sikit! Aku nak ingatkan dia prinsip yang dia laung-laungkan pada kita dulu. Seorang sahabat sejati akan berkorban apa sahaja untuk kawannya konon... Kawan tak makan kawan... Kawan akan tetap bersama susah dan senang... Penipu!”

“Azira, aku masih pegang prinsip tu. Percayalah!” Air mataku mula mengalir. Bahasa apa lagi yang boleh aku guna untuk menerangkan pada Azira bahawa aku masih sahabat yang akan bersamanya susah dan senang. Dan aku masih berpegang pada prinsip yang kami telah persetujui lima tahun lalu.

“Sebab aku percaya ko lah aku ditipu hidup-hidup, Anis! Kalo inilah erti persahabatan yang cuba ko berikan pada aku, persahabatan kita sampai sini aje, Anis! Aku tak nak berkawan dengan ko lagi!”

“Azira! Tolong jangan buat aku macam ni! Ko tahu yang aku sayang ko macam aku sayangkan ahli keluarga aku. Aku anggap ko macam adik-beradik aku. Macam kembar aku. Sakit ko, sakit aku gak!”

Aku lihat Azira sudah semakin menjauh dari aku walaupun dia tak sampai semeter jaraknya dari aku di dalam bilik ini. Aku menyeka air mata. Mendapatkan Azira dan memeluknya. Azira meronta-ronta namun aku terus memeluknya.

“Lepaskan aku lah!” Jeritnya keras. Dia mula memukul-mukul ku dan Humaira’ serta menjerit-jerit agar dilepaskan.. Azira seperti diserang histeria! Dia seperti tidak kenal kami lagi. Aku, Anyss Sophyllya dan Aisyah Humaira’, sepupunya. Budak-budak yang tadinya asyik menyaksikan pergaduhan kami, berlari keluar.

“Girls! What’s going on here?” Jeritan Teacher Faridah bergema di segenap ruang.

Kami bertiga dileteri oleh Teacher Faridah selama sejam gara-gara ponteng kelasnya dan bergaduh dalam bilik persalinan. Di akhir ‛lecture’nya, dia memberi amaran keras agar kami tidak melakukan perkara yang sama lagi. Pergaduhan antara aku dan Azira hanya tergantung begitu sahaja...

4 comments:

nur said...

best crite ni...
xde sape yang bace ke??
x nampak pe2 komen pon...

truskan usaha gigih anda..
kelakar n comel sangat2

Anonymous said...

hm cite ni not bad r
keep it up

Anonymous said...

nur: ktorg bce je..
xsempt nk tggl komen sb x saba2 nk bce next n3.
eury..sempoi abes la bhse.loikee~
sggup join kelab 'dugong' anis sb nk stay up bce cite ni.
keep it up oke.love ya~ ~,~

..dAYy..

Wild Cherry said...

Kesian Anis....

Followers