Monday, September 29, 2008

Cinta kau dan aku 4

“Assalammulaikum...”

Di malam gelap, dingin dan sunyi ni... Sapa yang kaco aku nak berjiwang karat ni? Orang tengah ‘kira’ bintang ni! Seratus tiga puluh berapa tadi ek? Tengok dah lupa... Potong stim betullah... Marahku dalam hati. Dengan malas aku bangun dan duduk atas tikar yang sengaja aku bentang di halaman rumah.

“Waalaikumsalam. Cari sapa?”

“Amboi! Kira bintang sampai dah tak ingat orang kat bumi?”

Amir tersenyum. Tanpa diundang, dia duduk di sebelahku. Napa plak dia datang rumah aku ni ek? Malam-malam plak tu. Tau la rumah kami tak berapa jauh.

“Ibu saya pesan suruh bagi pengat durian ni pada mama awak, sekaligus pulangkan bekas mama awak ni.”

Ooo... Terjawab sudah persoalan. Aiks...Bila masa plak bekas plastik mama ni ada pada ibu Amir? Agaknya mama bagi kuih jagung yang dia buat petang tadi tu kat dia kot? Patutlah aku tengok kejap je kuih tue dah abis. Mama aku ni memang pemurah betullah. Sampai aku pun sempat merasa dua potong je. Dalam pada tu bekas yang dihulurkan aku sambut. Orang memberi kita merasa..

“Terima kasih. Wat susah-susah je. Jap ek, saya hantar bekas ni ke dalam!”

Aku terus berlari ke dalam rumah. Mama dan papa tengah syok tengok Crime Scene Investigation @ CSI. Bukan main heboh lagi mulut diorang meneka-neka sapa pembunuh sebenar dalam kes malam ni. Siap betting lagi. Biasanya, sapa kalah akan kena denda wat keje dapur @ cuci kereta papa aje. Selalu aku join tapi malam ni malas plak... Pas jawab soalan mama dan papa lebih kurang tentang kedatangan Amir, aku keluar balik ke halaman. Tak baik biar tetamu tak berlayan, biarpun tetamu tak diundang. Aku kenalah jadi tuan rumah yang baik. Dua gelas mug aku letak di hadapannya. Satu untuk aku, satu untuk dia. Amir aku lihat curi-curi memetik gitar lama papa.

“Gitar sapa?Awak ke?”

“Papa punya. Tapi lama dah dia tak main. Dah tua katanya. Jadi gitar ni dah di‘turun’kan kat saya. Tapi saya bukan tau sangat main. Sikit-sikit boleh la...”

Bila dengar aje gitar tu dah jadi milik aku, Amir tak segan silu ambil gitar buruk tu dan mula memetiknya.

“Eh, lupa plak nak ajak. Jemputlah minum hot chocolate. Best kalo minum malam-malam ni. Cepat je awak lena tidur nanti.”

Amir menolehku seketika. Dia senyum lagi. Napa malam ni dia murah sangat senyuman ek? Aku pantas menghirup hot chocolate ku. Menyembunyikan getar rasa yang wujud apabila melihat dia tersenyum.

“Anyway, awak buat apa tadi? Kira bintang? Sound impossible to me!”

“Sebenarnya saya tengah menghayati keindahan malam. Awak boleh kata saya gila sebab kira bintang. Tapi saya memang minat tengok bintang. Cantik...”

Kami berbalas senyuman. Petikan gitar di jarinya menghasilkan irama lagu. Puas aku amati rentaknya. Seperti pernah ku dengar tapi di mana ya? Dan bila Amir menyanyikannya, barulah aku dapat ‘tangkap’ lagu yang dimainkan. Kau Ilhamku nyanyian Man Bai.

“Beribu bintang di langit kini menghilang... Meraba aku dalam kelam... Rembulan mengambang kini makin suram... Pudar ilhamku tanpa arah... Izinkan ku mencuri bayangan wajahmu... Maafkanlah ooo... Andai lagu ini mengganggu ruangan hidupmu....”

Bait-bait lagu itu ku amati. Entah mengapa suara Amir kedengaran merdu di telingaku. Walaupun tidak sehebat penyanyi sebenar ataupun penyanyi-penyanyi di luar sana, namun Amir bijak menutup ‘kekurangan’ pada suaranya. Aku sendiri terpaku mendengarnya. Kalau tadi aku tertarik melihat bintang-bintang yang bertaburan di langit, tapi kini, Amir yang duduk berhampiran denganku telah berjaya mencuri seluruh tumpuanku. Entah bila lagunya berakhir, yang pastinya aku terus merenung Amir sehinggalah dia memanggil namaku beberapa kali. Alamak, malunya aku.... Ter‘berangan’ plak...

“Sedap suara awak...” Amir tertunduk malu mendengar pujianku. Pemalu gak dia ni ek...

“Itu satu-satunya lagu Melayu yang saya hafal...” Akuinya jujur. Hot chocolate dihirupnya perlahan-lahan.

“Ha? Biar betul? Habis selama ni awak dengar dan hafal lagu BI je ke?”

Amir kulihat mengangguk. Gitar di tangan dipetik perlahan-lahan. Cuma dengar dan hafal lagu BI... Padaku, ia kedengaran pelik... Mungkin Amir adalah salah seorang rakyat Malaysia yang Xenocentrism, iaitu merasakan bahasa asing dan segala-galanya milik bangsa asing lebih gah dan bagus dari bahasa ibunda @ segala-galanya milik bangsa kita sendiri? Tapi, dalam banyak-banyak lagu, napa lagu Kau Ilhamku yang dia pilih untuk hafal?

“My band and I were desperately wanted to win in the school’s battle of the band. One of the judges loves this song. Jadi kami ‘main’ lagu ni untuk pikat hatinya. And we won!”

“Wow! Awak ada band dekat sekolah lama. Macam best aje bunyinya. Sapa yang menyanyi?”

“Tak kan tak boleh teka?”

Amir, penyanyi untuk band dia? Biar betul? Macam tak percaya aje! Tapi, suara dia memang sedap pun. Diam-diam ubi berisi… Hmm… Berita yang menarik untuk diwar-warkan pada Azira ni… Aku pandang lagi Amir.

Malam yang dingin, langit yang indah dihiasi bintang-bintang bertaburan, kehadiran Amir di sebelahku dan nyanyiannya yang mengasyikkan... Entah kenapa aku rasa macam dekat sangat dengan dia malam ni. Macam-macam cerita, pengalaman dan pengetahuan kami kongsi bersama. Aku boleh bercakap, ketawa, malah bercerita apa sahaja dengannya. Sesekali perbualan kami diselangi dengan nyanyian dan petikan gitar darinya. Tiga jam bersamanya aku rasakan seperti sekejap sahaja. Dan bila dia meminta diri untuk pulang ke rumah, aku telah melakukan sesuatu yang tak sepatutnya aku lakukan...

“Boleh tak kalo awak jangan balik….”

Opss...Macam mana boleh terlepas cakap plak ni? Amir yang baru aje nak berjalan balik ke rumahnya, berhenti dan memandangku dengan wajah yang pelik. Dia senyum lagi. Alahai... Janganlah senyum! Lemah lutut aku ni...

“Dah pukul 12 lebih ni. Nanti ibu saya risau plak. Napa? Awak ‘sayang’ nak lepaskan saya balik?”

“Eh! Bukan macam tu... Sebenarnya saya nak bagi ni!”

Gitar lama papa aku hulur padanya. Nasib ada ‘modal’ aku nak cover ketelanjuran kata tadi. Selamat...

“Gitar ni kan papa awak bagi pada awak... Simpanlah...”

“Saya bukan pandai main sangat pun. Dari jadi perhiasan dan berhabuk kat bilik saya, baik saya bagi awak. Ada juga faedahnya...”

Amir menyambut gitar yang kuhulurkan lambat-lambat. Ucapan terima kasih diucapkan berkali-kali padaku. Aku angguk je...

“Saya suka datang rumah awak ni... Macam-macam saya dapat. Dapat makan sedap-sedap, dapat minum sedap-sedap. Malam ni dapat gitar plak! Kena selalu-selalu datang lagi ni...”

“Napa? Ada benda lain lagi ke yang awak nak dari rumah saya ni atau saya?” Aku cepat-cepat tutup mulut dengan tapak tanganku. Apa kena dengan mulut aku malam ni? Langsung tak ada insurans! Aku lihat Amir senyum dan tunduk memandang jalan tar. Minta-mintalah dia tak dengar...

“Kalo boleh saya nak hati tuan rumahnya plak...”

Betul ke apa yang aku dengar ni? Walaupun perlahan tapi jelas di pendengaranku. Rasanya betul apa yang aku dengar tadi. Lagipun baru semalam aku korek telinga. Tak kan lah tersumbat kot? Amir segera meminta diri apabila mama menjerit dari dalam rumah, menyuruh aku masuk ke dalam rumah. Sepanjang malam tu, aku macam orang kebingungan aje.

Bila aku baring di atas katil, suara dan nyanyian Amir masih terngiang-ngiang di telingaku. Jelas sekali, seperti dia ada kat sebelah aku. Aku kalih ke kiri, aku nampak Amir. Kalih ke kanan aku nampak Amir. Tengok siling pun nampak Amir. Aku ni dah giler ke?

“Kalo boleh saya nak hati tuan rumahnya plak...”

Dan malam itu, buat pertama kalinya hot chocolate yang aku minum tidak berkesan.

*******************************************************************************

“Wei, dugong mana plak yang sesat masuk kelas kita ni?!” jerit Shafiq dari dalam kelas. Budak-budak kelas aku yang lain ketawa je. Aku yang baru je melangkah masuk turut tersenyum. Tapi bila menyedari ‘dugong’ yang dimaksudkannya adalah aku, aku tarik muka 14 dan segera duduk di tempatku. Dugong dia panggil aku... Tau la ada lingkaran hitam kat bawah mata aku ni. Puas aku cover dengan bedak tapi tak gak jalan. Ni semua gara-gara tak boleh tidur malam tadi. Huhu... Meja Amir kosong. Tak datang lagi kot. Entah-entah dia pun tak dapat tidur macam aku? Eh, insomnia penyakit berjangkit ke?

Azira dan Humaira’ mula menebeng di mejaku. Shafiq pun tak nak ketinggalan. Nak cari modal nak kenakan aku la tu! Aku tongkat dagu. Tak ada mood langsung nak datang sekolah apatah lagi nak layan diorang berborak. Dah la kepala sakit. Macam diketuk-ketuk dengan hammer. Aku ni memang jenis yang tak boleh kalo tak cukup tidur. Kalo tak cukup tidur, mula lah sakit kepala tahap migrain aku ni datang.

“Muka dan mata ko dah sebijik macam dugong la Anis... Tapi ko comel sikit la dari dugong tu! Hehe... Ko tak tidur malam ke?” Shafiq tersengih-sengih. Aku garu kepala. Tak ada mood nak layan lawak Shafiq. Wat serabut kepala aje. Humaira’ yang faham dengan keadaan aku segera menyuruh Shafiq balik ke tempatnya. Shafiq tak tunggu lama bila nampak Humaira’ menunjukkan buku limanya.

“Napa dengan ko ni, Anis? Apa ko wat sampai tak dapat tidur?” soal Azira prihatin.

“Ko study maut ke malam tadi? Relaks la...Ko budak pandai. Tak payah study giler-giler. Nanti tak fasal-fasal jadi giler!” Giliran Humaira’ plak bagi nasihat.

“Entah. Aku tak study pun malam tadi. Aku cuma tak dapat tidur je. Puas kalih kiri kanan tapi tak dapat tidur gak!”

Takkan aku nak cakap aku asyik nampak muka Amir aje? Nanti diorang cakap aku giler. Tak pun aku dah kena sakit angau! Ish...Mengamuk plak budak Azira ni nanti. Tidak! Aku cuma teruja bila dengar Amir nyanyi je malam tadi. Nothing else...

“Hot chocolate mama ko pun tak jalan gak ke?”

Aku geleng kepala. Azira dan Humaira’ berpandangan sesama sendiri. Mesti diorang pelik… Memang diorang pun tau, aku ni asal dapat minum hot chocolate yang mama wat dan tidur kat katil empuk aku tu, mesti aku lena sampai pagi. Tambah plak kalo peluk bantal busyuk aku yang dah dua tahun tak tukar sarung tu...

“Mesti ada benda yang ko fikir ni, kan? Ko fikir fasal Fendi ek?”

Aku menggeleng lagi. Jeritan Husni yang duduk di muka pintu menyelamatkan aku dari menjawab soalan Azira dan Humaira’. Azira dan Humaira’ segera balik ke tempat masing-masing. Cikgu Mariam on the way! Amir yang baru aje sampai cepat-cepat mengambil tempatnya di sebelahku. Walaupun kelihatan termengah-mengah namun sempat dia hulurkan senyuman padaku. Aku senyum ala kadar aje kat dia. Berkerut muka Amir tengok muka aku yang tak bersemangat seperti selalu.

“Awak nampak.... macam tak bersemangat. Tak dapat tidur ke?”

Aku geleng kepala. Semua orang perasan aku tak cukup tidur. Teruk sangat ke rupa aku ni?

“Awak kata hot chocolate mama awak wat awak cepat lena tidur tapi kenapa...”

Kata-kata Amir mati setakat itu sahaja bila nampak Cikgu Mariam melangkah masuk. Bukan dia aje yang pelik, aku sendiri pun pelik dengan mata aku ni... Wargh...! Aku tak nak fikir apa-apa. Yang aku tau, balik sekolah ni aku nak qada’ tidur malam tadi.

*******************************************************************************

Kling...Kling...Kling... Loceng apek jual aiskrim menghentikan perbincangan kami. Shafiq macam kena pukau, terus aje kejar motor apek aiskrim yang berhenti kat hujung taman permainan. Tinggallah kami terkulat-kulat. Ya rabbi Shafiq ni... Sebijik macam budak-budak yang ada kat taman permainan ini.

“Si Gorilla ni, katanya nak ajar kita wat soalan ni. Tup tup pegi kejar apek aiskrim plak! Macam budak-budak betullah!” rungut Humaira’ sambil menepuk-nepuk meja kayu kat taman permainan.

“Tak pe la. Kita rest la kejap. Kalo asyik mengadap buku je, tension gak...”

“Anis...Ko ni macam nak bela si Shafiq aje. Ada apa-apa ke?”

“Ke situ plak dia...Eh, Shafiq panggil ko tu.”

Humaira’ berlari anak mendapatkan Shafiq yang aku tengok macam tak cukup tangan aje pegang aiskrim yang dibelinya. Entah untuk berapa orang, aku tak pasti. Yang pasti lebih dari cukup untuk kami berempat. Kalo ada Azira boleh gak dia tolong makan. Dia tu hantu aiskrim gak. Tapi petang ni dia terpaksa jaga adik-adiknya di rumah. Mak Azira kena wat check-up kat hospital. Dua tiga bulan lagi, bertambahlah adik Azira. Bestnya ada adik ramai. Tiba-tiba bahu kiriku terasa ditujah.

“Anis! Awak ni suka sangat berangan lah...Nak hilang suara saya panggil awak dari tadi.”

Ops...Aku terlupa plak ada budak Amir ni kat sebelah aku.

“Teringat Fendi ke?”

Hah? Fendi? Sapa plak yang bocorkan rahsia aku minat kat Fendi ni? Shafiq? Humaira’? Ke Azira? Siaplah korang nanti!

“Eh, Fendi apa plak petang-petang ni! Saya cuma menikmati keindahan taman permainan ni. Cantikkan? Bunga-bunga berguguran ala-ala musim luruh gitu. Pastu suara kanak-kanak yang keriangan, gembira tanpa sebarang masalah...Udara nyaman tanpa pence...”

“Dah la, Anis. Tak payah selindung dari saya la. Ni, saya nak pulangkan MP3 awak. Thanks a lot!”

MP3 pemberian papa, hadiah aku dapat tempat pertama dalam pertandingan menulis cerpen hari tu, bertukar tangan. Aku sendiri tak ingat yang aku ada bagi si Amir ni pinjam. Ooo…ya! Minggu lepas. Amir kata dia tak pernah dengar lagu-lagu Melayu. Asyik dengar lagu-lagu BI aje. Aku ‘khutbah’ dia sikit supaya dengar dan support industri muzik Malaysia. Tue yang aku bagi dia pinjam MP3 aku tu. Aku memang banyak gak lah simpan koleksi lagu-lagu Melayu ni.

“Saya suka lagu-lagu dalam tu terutama lagu ‘Belaian Jiwa’ Innuendo.”

“Eh, saya pun suka lagu tu! Lagu tu macam tak lapuk dek zaman. Evergreen gitu. Bagi saya la...”

“Anis, awak perasan tak yang kita ni macam banyak persamaan?”

Ha? Persamaan? Maybe kot. Aku tak suka minuman berkafein. Dia tak boleh minum minuman berkafein. Aku suka lagu Belaian Jiwa. Dia pun suka. Aku tak suka makan cendol. Dia pun sama. Aku tak pandai wat keje dapur. Tapi dia pandai. Aku tak pandai BI. Tapi dia pandai. No, no, no. Tak sama lah...

“Wei, korang! Sudah-sudah la belajar tu... Belajar teruk-teruk pun korang tak boleh jadi Albert Einstein gak! Meh makan aiskrim. Korang nak aiskrim apa?”

Macam-macam jenis aiskrim ada kat tangan Shafiq dan Humaira’. Agaknya mereka borong setiap jenis aiskrim apek tu kot. Untung apek petang ni...

“Apa-apa kecuali aiskrim cendol dan kacang merah!”

Jawab kami serentak. Aku dan Amir berpandangan. Shafiq dan Humaira’ pun sama. Dan ketawa kami kedengaran riang petang itu.

0 comments:

Followers