Tuesday, July 28, 2009

ad+iz Part 18


“Hai!”

Aku segera panggung kepala ke arah orang yang menegur. Senior Adly? Senior Adly tersenyum lebar memandangku. Aku cari Farah di belakangnya. Tak ada. Aik, selalu ada aje minah tu mengendeng kat abang tirinya ni. Hari ni ghaib pulak?

“Hai, Senior Adly!” Balasku lambat-lambat. Aku sedikit terkejut bila Senior Adly tanpa amaran duduk di hadapanku. Tapi aku cuba berlagak biasa. Ni tempat awam. Sesiapa boleh duduk. Minuman panas berkafein diletakkan di atas meja yang sebelum ini cuma ada setengah gelas carrot susu kepunyaanku.

Aku pandang Senior Adly. Senior Adly masih tersenyum manis. Seperti ada yang melucukan urat gelaknya. Memandang wajah putih bersih Senior Adly membuatkan aku jadi tenang. Wajah orang beriman yang sentiasa basah dengan air wudhu’. Terasa hilang segala masalah yang aku seret dari rumah gara-gara gagal meninggalkannya di pagar kampus. Huh, berat…!

“Adry, saya bukan lagi senior awak macam zaman kita sekolah dulu. So, why don’t you call me Abang Adly, instead of Senior Adly? Tak la tergeliat lidah tu…” Kata Senior Adly dalam senyumnya.

Aku tersengih. Mengakui kenyataan itu dalam diam. Betul la tu, Senior Adly bukan senior aku lagi. Tapi seumur hidup aku, aku tak pernah panggil sesiapa dengan panggilan abang. Dan aku tak ada feel langsung nak panggil dia ‘abang’. Bukan ibu aku yang lahirkan dia pun! Kalau panggil Encik Adly nanti rasa macam formal sangat pulak! Abang…? Burr!!! Seram-sejuk nak panggil orang macam tu!

“Aaa… Farah mana? Buat lagi ke?” Soalku pantas. Mengalih topik.

“Farah? Entah! Ada dalam kelas la kot.”

“Senior Adly datang bukan sebab Farah ke?”

Setahu aku, Senior Adly selalu jejak ke kampus ni sebab kes-kes yang si Farah buat. Masalah disiplin la, meniru masa test la, tak hormat lecturers la… Kadang-kadang aku terfikir juga, buat ape la hantar si Farah yang memang dengan jelas tak payah bersuluh tak minat belajar tu ke kampus. Baik bagi aje tempat dia pada budak-budak yang di’reject’ permohonannya tapi minat nak belajar kat luar sana tu.

“Eh, tak la…! Saya datang sebab nak jumpa awak…”

Ghau! Darah merah naik ke muka. Degup jantung dah ‘lari’ dua kali ganda dari tadi. Kalau hari-hari macam ni, alamatnya pendek la umur aku. Oit senior, kot nak bergurau pun biar la kena tempatnya! Aku ni dah kahwin ler… Ops, tapi dia tak tau!

“Senior ni suka bergurau la!” Aku balas katanya dalam nada bercanda. Supaya keadaan ini tak rasa kekok sangat.

“Lor… Saya serius! Mana ada bergurau. Dah biasa sangat borak-borak dengan Adry tiap-tiap kali datang sini. Bila Farah tak buat hal lagi, tak dapat datang sini dan tak dapat jumpa Adry. Masa tu rasa macam ‘kehilangan’ pulak. So, hari ni saya datang cari Adry…”

Aku garu kulit kepala bawah tudung. Aku rasa, masa zaman sekolah dulu, Senior Adly ni serius orangnya. Tak pandai bergurau. Kalau belakang aku tu, aku kurang periksa la. Setidak-tidaknya di hadapan aku begitu la perwatakannya; serius. Maka, kata-katanya tadi dalam klassifikasi bergurau ke serius? Aahh… Otak dah jam nak fikir!

“Oui… Adry! Fikir ape tu?”

“Aaa…? Tak ada. Tengah fikir kenapa Senior Adly cari saya.”

“Sebab saya rindu. Full stop!”

Kening terangkat. Rindu? Biar betul Senior Adly ni! Senior Adly tersengih mengejek.

“Gurau aje la! Tapi awak ni kalo blushing cute juga, ek… Macam zaman sekolah dulu juga! Gadis yang garang, degil tapi kiut-miut… Hehe…”

“Senior ni makin lama makin pandai mengusik pulak! Dulu serius 24 jam!” Komenku.

“Dulu jadi headboy. Kena la tujuk teladan baik sikit. Sekarang dah tak lagi…”

Bila dengar perkataan ‘gurau’ lahir dari mulutnya tadi, automatic aku jadi lega. Aku tak nak jadi heart-breaker lagi… Cukup la seorang tu aje, si Ihsan. Cakap fasal Ihsan, tak nampak pun batang hidung dia hari ni. Sibuk gamaknya…

“Sebenarnya saya nak tanya sesuatu pada awak. Awak memang tinggal kat KL, kan?”

Riak muka Senior Adly kembali serius.

“Haah. Kenapa?” Ada dua ke tiga puluh soalan terbit kat kepala otak aku.

“Saya tengah cari orang. Tapi orang ni kali terakhir dilihat kat Shah Alam…” Ujarnya tanpa berselindung.

“Cari orang?”

“Haah. Kenal tak seorang perempuan, umur lebih kurang baya-baya mak kita la, yang namanya Rabitah Binti Sulaiman?”

Rabitah binti Sulaiman. Sapa? Macam tak pernah dengar aje…

“Rasanya tak kenal la. Klang tu besar la, senior… Tak ada clue lain ke? Kalau cari dengan sebaris nama aje susah la…”

“Susah nak kata la… Makcik ni dah lama hilang. Ghaib macam tu aje. langsung tak ada jejak. Tak tau dia ke mana…”

Wajah Senior Adly murung. Langsung tak ceria seperti tadi. Seolah-olah ‘makcik’ yang dicarinya itu penting dalam hidupnya. Fikirannya menerawang ke alamnya sendiri.

“Sapa sebenarnya yang Senior Adly nak cari?” Soalku tanpa dapat ditahan-tahan. Senior Adly yang aku kenal memang serius tapi ceria sentiasa. Tak semurung ini.

“Tak apa la… Saya sepatutnya tak menaruh harapan terlalu tinggi untuk bertemu dengannya lagi. Dah terlalu lama… Mungkin dia pun dah tak ada…” Senior Adly cuba melarik senyuman. Tapi hambar.

“Macam ni la… Nanti saya akan cuba tanyakan jiran-jiran ke kawan-kawan. Ye la… Mana la tahu kalau-kalau mereka kenal dengan makcik tu. Nanti kalau ada apa-apa berita, saya akan bagitahu senior… Boleh?” Tanpa sedar aku menuturkan ayat itu. Tapi aku sedikit pun tidak menyesal. Kerana aku sudah berjanji dengan diri sendiri untuk membantu Senior Adly. Bukan hanya kerana aku terhutang budi dengannya kerana dia pernah menjadi penyelamat di zaman sekolahku, tetapi juga kerana ada ikatan hati yang tak jelas dan tak tak kufahami antara aku dan dia. Sesuatu yang mendekatkan kami. Aku merasakannya sejak pertama kali bersua dengannya. Dia… Aku tak pasti…

Tak perlu menjadi pelawak bertaraf Aflin Shauki, dengan hanya dua tiga ayat yang aku ungkapkan, mendung yang sebentar tadi melanda wajah Senior Adly sudah berlalu pergi. Diganti dengan senyuman penuh harapan.

“Ye ke?”

Aku tersenyum dan angguk kepala.

“Terima kasih, Adry… Awak memang junior saya yang paling ‘best’! Hehe…”

“Tau tak ape…!”

@~@~@~@~

Tengku Faris menyelak satu-persatu fail-fail yang menimbun di mejanya. Setiap butiran ditelitinya. Bukan dia tak punya pembantu cuma dia sukar memberi kepercayaan kepada orang bawahannya. Hatta hasil kerja anaknya, Farriel dan anak saudaranya, Ihsan juga dipantaunya dari semasa ke semasa.

“Tengku, En. Yusman nak berjumpa dengan tengku…” Suara lemah gemalai si setiausaha di intercom menghentikan pembacaan Tengku Faris.

“Suruh dia masuk!” Arah Tengku Faris pantas. Memang dinantikan kedatangan Yusman. Harapan

Tak sampai lima saat, pintu bilik diketuk. Tengku Faris mengarah si pengetuk pintu masuk. Lelaki berbadan tegap dan sasa serta berwajah serius itu berdiri bertentangan dengannya.

“Macam mana?” Soal Tengku Faris. Cermin mata dialihkan dari batang hidung. Mata dipejam celik beberapa kali sebelum digosok perlahan. Menghilangkan tekanan setelah dua jam menelek dan membaca dokumen-dokumen di atas mejanya.

“Saya dah dapat butiran bagi kedua-duanya.” Tegas jawapannya.

Yusman duduk setelah diarahkan oleh Tengku Faris. Dua fail diserahkan kepada Tengku Faris. Tengku Faris menyambut fail merah biru tersebut. Cermin mata kembali diletakkan ke tempat asal. Menyelak dan meneliti hasil dapatan pembantu peribadinya. Pembatu yang banyak berjasa dalam menyelesaikan urusan-urusan yang berkaitan syarikat dan juga berkaitan keluarganya.

“Perempuan yang tengku nampak berpelukan dengan Tengku Farriel hari tu adalah Marina Irriani binti Joseph Abdullah. Ayahnya Serani dari Selangor. Berkahwin dengan Katherine Graham. Mereka seterusnya memeluk Islam. Setahun selepas itu, Marina Irriani dilahirkan.” Tanpa dipinta Yusman menerangkan satu-persatu butiran mengenai Marina. Tengku Faris mengangguk-anggukkan kepala seraya menyebak fail di tangannya.

“Joseph pernah bercerai dan berkahwin semula dengan Katherine sebanyak dua kali. Semasa Marina berusia dua belas tahun, mereka berpisah tempat tinggal tetapi tidak bercerai. Marina mengikut bapanya, tinggal dan bersekolah di Selangor. Dua tahun kemudian, bapa Marina meninggal dunia dalam satu kemalangan. Marina kemudiannya menetap di US bersama ibunya. Beberapa tahun kemudian, ibu Marina pula meninggal akibat kanser serviks. Marina kemudiannya dijaga oleh makciknya, Mary. Mary bukan sahaja menjaga kebajikan Marina malah Mary juga menjaga saham-saham Marina di syarikat pengangkutan terkenal di US dan segala aset Marina yang dianggarkan bernilai USD$1.2 juta. Dengan asset sebanyak itu Marina tak perlu bekerja sebenarnya, tapi dia tetap apply dan jadi pramugari untuk beberapa tahun sehinggalah dia meletakkan jawatan pada awal tahun ni.”

Wajah Tengku Faris yang tadinya bersahaja kembali bersemangat sebaik sahaja mendengar ayat kedua akhir Yusman. Helaian di fail diselak rakus. Mencari bukti terhadap apa yang dilaporkan oleh Yusman tadi.

“Hmm… Memang kaya! Jadi, apa hubungan dia dengan Farriel?”

“Mereka pasangan kekasih. Dah tiga tahun mereka kenal dan bercinta.” Jawab Yusman tenang.

“What?! Habis macam mana Farriel boleh kahwin dengan Adrianna pulak?!” Melengking suara Tengku Faris dek terkejut mendengar pernyataan Yusman tadi. Terbetik rasa terkilan di hatinya tatkala memikirkan Marina yang punya asset berjuta itulah yang sepatutnya menjadi menantunya.

“Abis, macam mana pulak Farriel boleh kahwin dengan Adry? Tak masuk akal langsung!”

Tengku Faris melonggarkan tali leher yang terasa seperti menjerut batang leher sendiri.

“Ia bermula dengan salah faham. Adrianna sebenarnya pekerja butik pakaian yang ditugaskan untuk menghantar pakaian Marina ke banglo tengku. Tapi dia disalah-sangka sebagai kekasih Tengku Farriel. Oleh kerana Marina enggan hadir ke majlis di rumah tengku, Tengku Farriel telah mengupah Adrianna untuk jadi pengganti Marina. Dan kemudian Tengku Farriel dan Adrianna dikahwinkan atas desakan Nenda Nerrisa.”

Tengku Faris bangun dari kerusinya dan mundar-mandir di sekitar biliknya yang luas. Ralat memikirkan perkahwinan ekspress si anak. Kalau la dia tahu letak duduk perkara sebenar, dah tentu dia akan menentang habs-habisan cadangan gila mamanya pada malam itu.

“Macam mana pulak dengan kisah hidup Adrianna?” Walaupun dia tahu kisah hidup Adrianna tak se‘menarik’ kisah hidup dan asset Marina yang berjuta, namun dia tetap perlu tahu tentang latar belakang menantunya itu.

Yusman menarik nafas dalam-dalam sebelum membentangkan kisah hidup Adrianna.

“Adrianna Mayesa cuma gadis biasa yang membesar dan tinggal bersama-sama keluarganya di salah satu kawasan setinggan di KL...”

“Nanti, nanti…! Tinggal dengan keluarga? Bukan ke si Adry tu anak yatim-piatu?” Pintas Tengku Faris.

“Itu tak benar, tengku... Dia masih punya ibu iaitu Puan Midah Jaafar, bapa tiri dan adik-beradik tiri…” Terang Yusman.

Tengku Faris menepuk meja kuat. Wajahnya merah menahan marah.

“Tak guna! Maksudnya si Adry tu tipu kami sekeluarga hidup-hidup. Lagi, apa yang kau tau tentang dia?” Soal Tengku Faris berang.

“Adrianna cuma belajar setakat STPM. Sering bertukar-tukar kerja gara-gara berperangai buruk. Menurut ibunya, Adrianna ni mata duitan, suka putar-belit cerita dan penipu…”

Terduduk Tengku Faris mendengar. Tak disangka, menantu yang luarannya nampak polos rupanya kaki putar belit alam.

“Ni semua tak masuk akal! Macam mana Farriel boleh kahwin dengan orang yang macam tu? Aku tak boleh biarkan reputasi Farriel rosak dek kerana perempuan mata duitan tu! Sebelum kaum kerabat yang lain tahu, aku perlu buat sesuatu…”

Tengku Faris melempar pandangan tanpa arah. Segala-galanya nampak kabur pada pandangannya. Otaknya ligat mencari jalan penyelesaian. Dia bertekad, walau apapun yang terjadi, Farriel yang akan menjadi pengganti dirinya untuk jawatan CEO. Bukan Ihsan atau sesiapa. Dia tak sanggup melihat usaha nenek moyangnya hancur di tangan orang yang tak berkelayakan.

“Ada sesuatu lagi yang perlu tengku tahu…” Penuh hati-hati Yusman menuturkan ayat itu. Takut disergah dek majikannya yang tampak serius memikirkan sesuatu.

“Apa dia?” Soal Tengku Faris acuh-tak-acuh.

“Adrianna Mayesa, menantu tengku tu adalah Adrianna Mayesa yang sama yang pernah kita hantar ke sekolah Tengku Farriel…”

Tengku Faris ternganga. Wajah Yusman dipandang tepat-tepat. Menduga kebenaran kata-kata Yusman. Yusman langsung tak mengalih pandangan. Tetap memandang ke arah majikannya. Kepala diangguk-anggukkan beberapa kali. Membenarkan apa yang dikatakannya.

Tengku Faris tersenyum. Kemudian senyumannya bertukar menjadi ketawa. Dia sudah nampak jalan penyelesaian terhadap masalah tadi, kini…

@~@~@~@~

Majlis resepsi perkahwinan aku berlangsung di hotel lima bintang yang terkemuka. Tetamu yang hadir dianggarkan lima ribu orang; terdiri dari kalangan saudara-mara Farriel, kawan segolf, sebusiness, se-hi-tea, se-gim, dan se-se yang lain. Dari pihak aku, cuma bekas rakan serumah dan teman-teman di butik sahaja yang aku jemput dan hadir pada malam ini. Emak, ayah tiri dan adik-beradik tiriku sengaja tidak kujemput untuk hadir ke sini. Rasanya, itulah yang terbaik untuk kedua-dua belah pihak. Lagipun, seisi keluarga Farriel tahu yang aku ni anak yatim-piatu. Tak berkeluarga.

Rata-rata kenalan keluarga Farriel terkejut mendengar berita bahawa bakal CEO Izumi Corporation itu sudah menamatkan zaman bujangnya lebih setengah tahun yang lalu. Masing-masing melahirkan rasa pelik kerana tiada sebarang khabar angin bertiup ke arah mereka. Namun, mereka tetap gembira apabila melihat aku bergandingan dengan Farriel di atas pelamin. Menurut mereka, aku sangat istimewa sehingga Farriel terburu-buru mengahwiniku gara-gara takut aku terlepas ke tangan orang lain, serta aku dan Farriel kelihatan secocok bergandingan. Jurugambar dari pelbagai jenis akhbar pula tak henti-henti menekan butang kamera untuk mengabadikan gambar persandingan kami di dada akhbar mereka esok. Para wartawan sibuk mengumpulkan scope cerita.

Selesai acara bersanding, kami turun dari pelamin. Mengikuti acara makan beradap sebelum beramah-mesra dengan para jemputan. Ucapan tahniah tak lekang dari bibir masing-masing. Ada juga yang mendoakan perkahwinan kami akan bahagia sehingga ke anak cucu dan hingga ke akhir hayat. Aku cuma mampu tersenyum mendengar ucapan tersebut. Kurang pasti perkara itu akan jadi kenyataan bila Farriel secara terang-terangan sudah mengatakan di awal perkahwinan kami bahawa hubungan suami isteri kami akan tamat sebaik sahaja Marina kembali ke pangkuannya.

Aku kerling Farriel di sebelahku. Sejak dari tadi, sejak kami turun dari pelamin, dia seakan-akan enggan melepaskan jari-jemariku dari genggamannya. Sesekali dia menatap wajahku dengan pandangannya yang lunak. Ahh… Farriel memang pandai berlakon! Dan aku pun tak mahu kalah dalam lakonan ini. Sengaja aku paut lengannya setiap kali kami bertegur sapa dengan para tetamu. Sesekali aku berbisik manja di tepi telinganya; sekadar memuji atau memberi pendapat tentang sesuatu mengenai majlis atau sekadar bertanya dengan lebih lanjut mengenai tetamu yang baru sahaja selesai berbual dengan kami tadi.

Teman-teman dari sekolah menengah di meja bulat bernombor 35, kami hampiri. Senior Qhuz, Senior Adly, Farah Adilla yang muncungnya diikat tocang, dan beberapa orang lagi ada sempat hadir menyambut kami dengan mesra. Semuanya mengucapkan tahniah kepada kami kecuali Farah yang terus-terusan merenung kami dengan rasa tak puas hati.

“Tahniah!”

“Sapa sangka, gaduh-gaduh punya gaduh, last-last kahwin juga korang ni…!”

“Memang secocok la korang berdua ni!”

“Tahniah la… Semoga bahagia sampai akhir hayat. Aku doakan korang cepat-cepat dapat baby!” Doa Senior Qhuz lantang bila kami sampai ke tempatnya. Tangan yang tadinya ditadah, diraupkan ke muka. Yang lain sekadar mengaminkan doa Senior Qhuz.

“Huish! Korang ni tak ada ingat benda lain!” Tegur Farriel dalam tawanya. Farriel pandang aku di sisi. Membisikkan sesuatu ke telingaku sehingga aku tertawa kelucuan. Farah yang memandang, memasukkan dua jari ke mulutnya. Aksi orang meluat tahap nak muntah-darah digayakannya. Aku buat tak pandang dengan perlakuannya itu. Senior Adly aku hampiri. Tangan yang masih memaut lengan Farriel membuatkan Farriel turut terheret sama ke tempat Senior Adly. Senior Adly tersenyum. Namun, entah bagaimana, aku dapat mengesan ada riak terkilan di wajahnya.

“Tahniah, Farriel, Adry… Aku betul-betul tak sangka kau akan kahwin dengan Adry, Farriel…” Kata Senior Adly. Tangan Farriel dijabatnya erat.

Farah di sisi Senior Adly, tak berkelip-kelip merenung Farriel dengan muka ‘selenga’nya. Bila matanya bertembung dengan mataku, cepat-cepat dialihkan pandangan ke tempat lain. Sesekali dia menjeling ke arahku. Ketua die-hard-fans Tengku Farriel Izumi, dengan segala hormatnya diminta untuk membubarkan kelab kau itu… Dah tak relevan lagi dah kelab korang tu! Farriel bukan eligible bachelor yang boleh korang rebut lagi…

“Tak kan tahniah aje kot? Hadiah tak ada ke?” Usik Farriel. Senior Adly tersenyum.

“Tuh, aku dah letak atas meja hadiah yang bertimbun tu! Nanti kau ambil aje la…” Panjang muncung Senior Adly menunjukkan ke arah meja yang sarat menampung hadiah-hadiah yang dibawa oleh para hadirin. Pandangan Senior Adly beralih ke arahku.

“Tahniah, Adry… Tak sangka junior aku ni kahwin dulu dari aku. You look so beautiful in that dress!” Pujinya. Aku tertunduk malu sebelum sempat mengucapkan terima kasih. Farriel memperkemaskan pautan tangan kami. Entah mengapa dia perlu berbuat demikian.

“Excuse me…!” Suara Hana yang datang dari belakang membuatkan aku dan Farriel berpaling.

“Kak, abang… Korang kena naik atas, tukar baju… Kejap lagi nak mula acara potong kek pulak!” Hana mengingatkan dalam nada cemas.

“Eh, okey la korang… Aku dengan AD kena naik salin baju. Lepas majlis nanti kita sambung borak, okey!”

“Wokey!”

“All right!!!”

@~@~@~@~

“Che Nan suka solekkan isteri tengku ni… Senang! Dia dah semulajadi cantik. Kulit dia lembut. Tak berparut. Tak ada jerawat. Orangnya pun mengikut kata. Tak macam sesetengah pengantin tu. Apa Che Nan kata, semua dibantahnya… Bila Che Nan solek tak cantik, mula la jaja cerita tak baik tentang Che Nan. Walhal diorang yang tak nak dengar kata!”

Farriel diam tak berketik. Sekadar duduk tegak menanti dengan penuh sabar wajahnya dibedaki oleh Che Nan.

“Tengku Farriel pun sama. Senang nak disolek. Tak banyak songel. Pulak tu, kacak orangnya… Bertuah betul sapa yang dapat kahwin dengan tengku ni…”

Aku, Hana dan Akiha mencemik muka dengan gaya tersendiri bila mendengar Che Nan membebel sambil men’touch-up’ pipi Farriel. Serasa aku, dah hampir sepuluh minit dia dok sapu bedak yang sama dekat tempat yang sama. Tak kan tak sudah-sudah lagi kot? Tak kan nak letak bedak kat muka Farriel tu sampai dia setanding dan boleh berdiri sebaris dengan pelakon opera Cina?

“Che Nan, tak sudah lagi ke touch-up muka abang tu? Diorang dah patut kena turun dah ni!” Kata Hana dengan mata merah. Mengantuk barangkali. Ye lah, orang kuat majlis la katakan…

“Ye la, ye la… Siap dah ni! Handsome dah abang Tengku Yuhana ni Che Nan solek!” Ujar Che Nan dalam nada merajuk.

Imej Che Nan yang terbias di cermin membuatkan aku hampir ketawa. Wajahnya masam, bibirnya terkumat-kamit tanpa bunyi. Pasti mengutuk Hana dalam nada bisu. Imej diri sendiri yang sudah siap didandan oleh Che Nan aku pandang dengan teliti. Cuba mengesan cela yang mungkin wujud sementara menunggu Farriel disiap di’touch-up’ sebentar tadi. Perfect! Jika rasa gembira ditambah dan dapat dipancarkan melalui wajahku ini, sudah pasti wajahku akan bertambah ceria. Aahh… Ini cuma lakonan semata-mata. Dan aku dibayar untuk semua ini. Rasa sedih yang mula bertamu, segera aku buang jauh-jauh.

“Okey, dua-dua pengantin dah siap! Che Nan keluar dulu ye…” Che Nan pantas mengemas barang bersama pembantu-pembantunya. Seketika kemudian dia berhamburan keluar. Heboh mulutnya sebaik sahaja melepasi pintu bilik hotel di tingkat tiga itu. Entah apa yang kurang elok di matanya entah la…

“Kak, bang… Kami turun dulu. Kejap lagi, dalam lima minit, korang turun ek! Nanti Hana dengan Kiha standby kat pintu masuk…”

Aku mengangguk. Farriel sekadar memandang tanpa beriak. Hana cuit Akiha yang dah ada gaya kuak lentang atas katil king size. Dengan malas, Akiha bangun dan membontoti Hana keluar dari bilik. Pintu dibuka dan ditutup. Kini cuma tinggal aku dan Farriel.

Diam. Cuma alat penghawa dingin yang berbunyi. Kami berpandangan sesama sendiri. Muka masing-masing ‘ketat’. Entah sebab apa. Mungkin sebab keletihan. Mungkin sebab mengantuk walaupun jam baru menginjak ke angka 11 malam. Mungkin juga kerana sudah tidak mampu berlakon mesra dan tertawa gembira kerana di hati masing-masing punya cerita lara tersendiri. Mungkin dalam ingatan Farriel kini cuma ada Marina… Segalanya mungkin…

Diam lagi. Sesaat. Dua saat. Lima saat. Sepuluh saat. Tiga puuh saat. Satu minit. Dua minit… Farriel angkat punggung.

“Jom turun!” Ajaknya. Mukanya masih serius seperti tadi. Antara rela paksa, aku bangun dari kerusi di meja solek. Gaun labuh aku perbetulkan kedudukannya. Tudung dan layah di kepala, aku perbaiki sedikit agar tampak sempurna. Tiara yang menghiasi atas kepala…

“Senget ni…” Entah bila Farriel datang menghampiriku. Tau-tau aje dah ada depan mata. Membetul-betulkan kedudukan tiara di kepalaku. Dalam keadaan kekalutan membetulkan kedudukan tiara, yang tadinya elok terletak namun akhirnya kelihatan senget ke sebelah kiri setelah diubah oleh Farriel, tangan aku dan Farriel bersentuhan. Tindakan kami terhenti. Kaku tangan kami di situ buat seketika.

Farriel memegang dan akhirnya menggenggam jari-jemariku. Kami bertentangan mata buat seketika. Dari sinar matanya, aku dapat merasakan ada sesuatu yang ingin diperkatakannya. Namun, belum sempat dia membuka mulut, pintu bilik diketuk kuat. Genggaman Farriel lerai. Kami berpandangan seketika sebelum aku bergegas menghampiri pintu bilik yang terasa seperti mahu roboh diketuk dari luar. Pintu kubuka dan seorang wanita anggun berkebaya menerpa masuk dengan wajah yang masam mencuka. Diikuti dengan seorang lelaki yang segak bertuxedo.

“Ihsan?” Panggilku dari belakang pintu. Ihsan menoleh ke belakang, ke arahku. Wanita anggun tadi menerpa ke arah Farriel. Menumbuk-numbuk dada Farriel dengan kuat. Farriel cuma menundukkan kepala tanpa sedikit pun melawan. Aku agak, perempuan itu tentu Marina Irriani Joseph Abdullah… Ya, tak salah lagi! Itulah dia orangnya…

“You tipu I, Farriel! Sampai hati you buat I macam ni! You pujuk I, you rayu I supaya I balik Malaysia… Untuk apa, Farriel? Untuk tengok you bersanding dengan perempuan tak berkelas ni ke?” Lantang suara Marina memuntahkan amarahnya. Jari telunjuknya lurus ditunding ke arahku. Ihsan memeluk bahuku dari tepi. Seakan-akan cuba melindungi aku dari apa jua tindakan mahupun kata-kata dari Marina.

“I minta maaf... I… I memang nak bagitahu tapi… Tak ada masa yang sesuai!” Ujar Farriel perlahan. Marina menumbuk lagi dada bidang Farriel. Kali ini lebih kuat, sehingga Farriel mengaduh kesakitan.

“Jadi, bila masa yang sesuai? Sekarang? Esok? Lusa? Ke bila you dah dapat anak dengan perempuan perampas tu?” Tempelak Marina.

“Ui…! Hello! Bila pulak saya rampas dia dari awak? Kan ke awak yang tinggalkan dia?” Aku menyerang balas. Aku pun ada mulut juga. Jangan sesuka hati nak menuduh aku sebagai pesalah dalam hal ini. Aku melangkah beberapa tapak ke hadapan, menghampiri Marina dan Farriel. Tegahan Ihsan tak kuendahkan. Akhirnya, Ihsan terpaksa mengikut jejakku.

“You shut up! I’m not talking to you!” Jerit Marina. Mencerlang mata Marina memandangku. Tubuhku ditolak ke belakang. Mujur Ihsan sempat memaut lenganku sebelum aku terjatuh.

Ihsan mengisyaratkan aku supaya diam. Aku mencemik. Bengang dengan tindakan Marina. Buat hal masa majlis kahwin aku. Tunggu lepas majlis tak boleh ke? Si Farriel ni pun satu, semua salah dia! Kalau dia bagitau hal sebenar kan bagus. Ni selagi boleh nak sorok. Sudahnya, diri sendiri dengan aku-aku sendiri merana.

“Farriel! You kata you cintakan I. You kata you tak boleh hidup tanpa I. Tapi kenapa you menduakan I? I tak faham la!”

“Marina, I’m sorry okey… Ni bukan kehendak I. I kena paksa kahwin dengan nenda. You tau kan nenda I tu macam mana…”

Farriel sedaya-upaya meraih tubuh Marina, namun Marina lebih pantas mengelak. Aku yang jadi penonton free adegan pujuk-memujuk antara Farriel dengan Marina, jadi panas hati. Geram dengan perangai Marina yang menggedik. Marah dengan perangai Farriel yang buta hati. Yang si Ihsan ni apa hal pulak dok mengusap-usap belakang badan aku dari tadi ni? Konon-konon nak tenangkan aku la, ek… Lagi buat hati aku panas ada la… Tubuh aku jarakkan dari Ihsan demi untu menghentikan perbuatan Ihsan itu.

“Listen… Let me explain. I love you. Not her!”

“But you’re marrying her!”

“Yes. Tapi bukan atas kerelaan I. I kena paksa kahwin. You tinggalkan I terkontang-kanting masa I nak kenalkan you dengan famili I. I had no choice. Dia jadi pengganti you dan…”

Marina menepis lagi tangan Farriel. Pipi Farriel ditamparnya.

“Sudah la! Agaknya kalau Ihsan tak bagitau I, sampai bila-bila pun you akan terus tipu I tentang status you ni! I tak kan maafkan you! You memang penipu besar! I HATE YOU!!! I HATE YOU!!!”

Marina meluru keluar. Tanpa berfikir panjang, Farriel pantas mengejar Marina, meninggalkan aku terkulat-kulat di situ.

“Farriel… Majlis kita…” … tak habis lagi… dan kau dah tinggalkan aku sorang-sorang macam orang bodoh kat sini…

Setitis air mataku jatuh. Kemudian berjuraian lagi air mata jatuh ke pipi. Bodoh! Aku memang bodoh! Menangis untuk lelaki yang berhati batu dan langsung tak berperasaan itu… Lelaki yang bergelar suami dan meninggalkan aku ketika majlis perkahwinan sedang berlangsung di bawah sana. Aku sememangnya bodoh kerana terbawa-bawa dengan perlakuannya sebentar tadi... Aku memang bodoh kerana gagal mengenalpasti yang mana relaiti dan yang mana fantasi…

“Awak memang tak pernah ada dalam hati Farriel. Dia tak cintakan awak. Dia cuma cintakan Marina. Kalau awak terus-menerus berharap dia akan jatuh cinta pada awak, saya takut awak akan terluka akhirnya nanti…”

Tangan Ihsan yang ingin mengesat air mataku, aku tepis dengan pantas. Jangan menangguk di air yang keruh, Ihsan…

“Berhenti mencintai Farriel. Belajar mencintai saya. Saya janji, saya tak akan sesekali melukakan hati awak…”

Aku tersenyum sinis.

“Kalau awak betul-betul tahu apa itu cinta, tentu awak tahu bahawa tidak semudah itu untuk mengalihkan rasa cinta pada orang lain… Saya tegaskan sekali lagi. Saya cintakan Farriel. Saya tak cintakan awak. Sekelumit rasa pun tak ada…”

Aku berlari meninggalkan Ihsan.

Ihsan mengepal penumbuk. Matanya cuma memandang searah.

“Aku tak akan mengalah. Aku akan pastikan yang kau akan jatuh cinta padaku juga satu hari nanti… Satu hari nanti, kau akan nampak betapa tulusnya cinta aku pada kau…”

Ihsan segera berlari keluar. Cuba menjejaki Adrynya.

Aku terus berlari ke sana ke mari. Cuba menjejaki suamiku yang kini sedang berhempas-pulas memujuk kekasih hatinya. Mascara dan make-up di muka sudah dirosakkan oleh air mata yang sekejap mengalir sekejap berhenti. Farriel… Tegarnya cinta kau pada Marina… Kalau kau tengok aku dalam keadaan yang menyedihkan sebegini, masih tegarkah engkau memilih Marina berbanding aku?

Dek terlampau letih berlari ke sana-sini dengan high-heels, aku tersandar di dinding hotel. Melepaskan lelah sambil cuba mengagak ke mana Farriel dan Marina pergi. Entah-entah mereka dah pergi jauh dari kawasan hotel ni. Maka, akan tipis la peluang aku untuk bertemu dengannya… Air mataku bertakung di birai mata dan akhirnya mengalir lagi. Dua tiga orang pekerja hotel yang lalu-lalang tak kuhiraukan lagi. Dalam fikiranku cuma ada Farriel. Dalam ingatanku cuma ada kenangan indah bersama Farriel. Yang terlayar di mataku cuma wajah Farriel. Yang meniti di bibirku cuma nama Farriel… Betapa hebatnya Tengku Farriel Izumi di mataku… Baru seketika dia ‘menghilangkan’ diri, aku sudah separuh sasau mencarinya… Walhal dia terang-terangan menunjukkan rasa cintanya pada Marina; melalui lafaz kata-kata dan perbuatannya.

Dalam kekalutan dan kebuntuan aku memikirkan tentang Farriel, tiba-tiba tanganku terasa ditarik oleh seseorang ke suatu arah. Pandangan yang sudah kabur dek air mata menyukarkan aku mengagak dan meneka orang yang menarik tanganku itu. Aku cuba melawan. Namun semakin kuat tanganku ditariknya.

Siapa?


*** Mcm biasa… Sowi… Sbb lambat upload ad+iz. Harap korang tak naik fed-up la menunggu eury yg tak-berapa-masuk-mood ad+iz minggu lps. Entah mcm mn bleh termasuk mood & feel utk story lain plak…

*** Utk yg sudi komen kat ad+iz part 17, terima kasih bebanyak… eury amat hargai. Mana yg menegur kesilapan eury, eury akan cuba ubah la mn yg ptt… yg menyokong, juga eury ucapkan terima kasih…

*** Ni just nak kongsi s/hing aje dgn korang… pada korang, ad+iz maybe cite kawin paksa, kawin kontrak versi eury… tapi pada eury, ad+iz adalah terapi cinta eury… dgn ad+iz, eury mula bangkit dr gaung yg paling dlm dan gelap tu…

29 comments:

ha-ra said...

IHSAN!!!!!
ya allah...
lam byk2 mse nk ajk si marina 2 srang si farriel pon....
tgh mjlis jgak yg diplih nye...
skit ati ak!!!!

rse2 la senior adly nie adk bradik ad kot..

msti org yg ade kaitn ngn tgku faris yg heret ad...
klu x pon famili tiri si ad 2...
smpai ati mak tiri dia tipu...
kurg asm btol!!!!
btw, nape tgku faris gelak??
dia yg antr ad msuk 1 sek ngn ad??

eury...cpat la smbg....

smile said...

er entah2 sebenarnya adry tuh adlah ANN kan? haha
well cp lah smabung...
=)

tzaraz said...

perrrghhh!! bess sungguh! panjang n3 kali nie..thanx eury..

aku pun rasa yg senior adly tu adik beradik ad..tapi..ntah lah..

sapa ek yg tarik ad masa nangis tu?
sungguh aku x leh nak teka..
mungkin iz or ihsan or maybe jugak senior adly..
so kira next n3 kena cepat2 la..hehe

Anonymous said...

tak sabar ni sambung la copek

Sha said...

wahh besh2...
tgu faris yg anta ad msuk 2 sek ngn iz??ntah2 mesty ad 2 ann kn sbnrnye???...
rs2 snior adly 2 adik brdik adry gk..kn?..kn?..cm de smthg je btwn them..
haa spe yg tarik ad ms de ngis 2??..
trtny2 nih..
c ihsan nih pn 1..
tme2 mjls ad+iz gk la de bwk c marina 2..kaco sggh la..
yg farriel nih pn..bkn de cnta ngn adry ke??..yg p kjr c marina g 2 wtpe..kan dh hcr luluh ati adry..
kcian la ngn adry 2..adry gle2 cnta ngn izumi smpi de tolak mentah2 cnta ihsan..

eury..smbg lagi..cpt2 tau =)

Anonymous said...

bestye part yg romantik 2..tp grm btl la tbe2 je ihsn n marina 2 dtg..ad n ann 2 mesti org yg sme..cpt la smbg.x sbr dh ni..

nurhakim said...

eury cpat2 smbng tu..
xsbar nk thu pe jdi lpas nie..
gram tul lah ngn ihsan n marina 2..
asal lah diaorg 2 bengap sgt g kcau mjlis ad ngn iz 2???
rsa cam nk lepuk2 je kpla diaorg 2..sory teremo lak...hihihii

farah fazrin said...

xmau sgt bnyk2 konflik.. :( sian adry.. :(

Tun Teja said...

Terapi cinta Eury? Baguslah, kalau Eury dah berjaya bangun dari gaung tersebut. Eury sudah ketemu cinta baru ke? :)

"Manusia sering menangis terlalu lama di hadapan satu pintu yang tertutup tanpa menyedari pintu-pintu lain yang terbuka luas,"

Semoga Eury memasuki pintu-pintu yang terbuka itu. Terokalah, jelajahlah alamnya kerana mungkin di sana ada sinar yang menanti.

Proud Sewist said...

wah! makin gamat cita neh
sonok2
teruskan
ur story mmg x penuh jemu nk baca
even n3 panjang2
hahahaha

carramba said...

iz @ ihsan @ adly??

tp knp instinct i kata konco2 t.faris..?

kesian sgt dekat ad..

eury, next pleaseeeeee~~~

suspend ni..

DianaTakyuddin said...

x suker nyer ihsan n marina!!!

siapa kah yg adry nmpk tu??
ayah farriel ker??

x sbr nk tgu next n3!!

keSENGALan teserlah.. said...

whoaaaaa..
byk ag upenye rhsie yg xterbongkar nieh..
ape hbgn senior adly n ad..?
npe kalo adrianna mayesa tuh ade lah adrianna mayesa yg sme ngn kat skola izumi bpk izumi cm terkejut gler je?
rhsie pe lak seblknye..?
ngeeeeee..
izumi.....!!
awat jd cmnieh...
ciannye kat ad..hhuhu..smpai hati..
hope yg tarik ad uh izumi..
ngeeeee..
ihsan n marina bleh blah..
smbung2..

azzakiah said...

ya Allah ihsan,cinta akan nembuatkan org yang kite cintai tu bahagia.. bukan macam ape yg awak buat kat ad!
huhu.. fariel pun ngok gak..
kenape perlu nak luah cinta kat marina sedangkan cinta tu da beralih kat ad..
eee... geram2...
sian ad!

cpt2 sambung k... :)
best la..
tertanye2 sape yang tarik ad tu..

Anonymous said...

Hah!! gawat nie...
pnuh tanda tanya beb..
siapa Adry tu sbnanyer??
ye ar..pankreas aku kuat mengatakan yg Adry tu Ann

Yang si Farriel 2 no komen ar...mmg jelas2 dye tu lembab pnye org..
Ihsan pn satu hal..amek ksempatan usap2 bdn si Adry ape kes??

Apa2 hal pn N3 kali nie aku suka ngan watak che Nan...hahahhh...
sambung cpt!!......

-manja.lara87-

Anonymous said...

akhirnya kuar gak episod baru..
makin best cter nie..
makin banyak konflik..
x saba nk tunggu next episod

Bulanhijau said...

waaaaaaaaa
siapa adry ni??
curious nak tau ni..

cik izumi,
awatla kejam sangat cakap camtu depan ad??

dyll said...

aku tau dah msti ad n ann tu sebenanya org yg sama kan..

tgku faris tu x bleh terima ann dlm family dia n maybe lpas ann pnye surgery dia ilang ingatan n tengku faris ambik kesempatan tu dgn memalsukan kematian ann n bagi life baru kat ann dgn identiti sbagai ad plak.

btw eury great story.. credit to u.. cter ni x bosan langsung.. bes giler..

hope sambung cepat.. x saba nk tau smbungannya.. n gud luck for ur new story

Anonymous said...

ihasaaaaaaaaaaaaaaan mmg nak kena la mamat ni. haha
iz pun, hailaa kata suka ad -____-
apa ni? sape yg tarik ad td? ntah2 ad ni budak yg nenda kata hari tu & ntah2 dia ada connection dgn senior adly. woo :DD

nursya said...

huh...
suspen nie...
writer nk lg...
hope citer br pn besh mcm citer nie gak...
hehehe...

MaY_LiN said...

sapa tu...?

Atiqah Erlina said...

MSTI AR SENIOR ADLY 2 SEDARA AD...
HOPE IZ YG TARIK AD...
SAMB2

Anonymous said...

isk sapa yang tarek ad neh ?
wah wah benci btul ngn ihsan n tengku faris ..
sapa ek ad tu ?
dia ann ek ?
adly plak , bro kepada si ad ka ?
wah best best .. byk lagi rahsia yang belum dibongkarkan ..
eury .. keep on writing ..
i lurve your story very much ..
terapi cinta ?
eury .. harap eury temui cinta yang eury cari dan harapkan ..


-aryzaidi-

Anonymous said...

mintak2 la farriel!!!!
terseksa jiwa raga ku
tgk pa yg farriel wat kat ad...
plez la~~~
naik benci ku kat ihsan tu!

petite A said...

ermm agk2 spe la eyk yang tarik ad??
tapi aq cam dpt rsa kan yang org suruhan tengku faris yang tarik ad..
pastu mesti ada kaitan ngan kes marina nie.
btw,ikot pada writer dia nak smbg cam ner..

lagi satu,ermm npe aq rasa eyk yang senior adly ngn ad tu sibling.?hish citer nie wat orang x sba nk tau per kesudahan dia lar.can't wait!!

eury cpt ckt smbg.x sbr nie.

Anonymous said...

argh...knp Iz kjr Marina...sian Ad..
ala Iz tu sbnrny dh jth cinta kt Ad tp x nk ngaku..
Ad nie bkn sbrngn orgkn..klw x knp papa Iz blh antr Ad kt sklh hight clsskn n papa Ad ada smbnykn ssuatu tntng Adkn n dia thu sape Ad sbnrny...
uish..bnyk y mstri nie..

jidah said...

salam...
penulis, cptla smbg....
x sbr nk bce....
best giler citer ni......

Daniera said...

aduhhh...sakit jiwa. Sakit jiwa ngan Ihsan y timing pandai sgt, sakit jiwa ngan Makcik Midah tak sadar diri juga, sakit jiwa ngan Tengku Faris juga...Miss Eury nak ubat baru... :)

@teruskan terapi jiwa Cik Eury. Jiayo2!

Anonymous said...

eury pth hti gak k?

Followers