Monday, September 29, 2008

Cinta Kau dan Aku 9

Kereta Kelisa merah hati ku pandu perlahan-lahan. Mana nak parking ni? Penuh sesak kawasan parking. Ni la antara sebab aku malas nak bawa kereta ke mana-mana. Malas nak cari tempat parking. Leceh! Sempat aku menjenguk-jenguk keadaan sekeliling sekolah lama aku ni... Walaupun suasana agak suram, cuma diterangi lampu jalan, namun aku dapat lihat banyak perubahan telah berlaku dan ada dua buah bangunan baru telah didirikan. Landskap sekolah ni pun dah semakin cantik. Time aku dah abis sekolah barulah nak hias sekolah ni cantik-cantik...

Ha! Akhirnya aku jumpa satu tempat kosong kat belakang dewan sekolah. Aik...Napa macam kecik je tempat parking ni? Hampeh punya kereta Satria Gti! Parking sampai makan dua petak parking. Macam mana bleh lulus JPJ ni? Kalo aku, aku gagalkan aje budak ni... Dengan skill-skill yang aku ada dan kelebihan keretaku ini, akhirnya berjaya jugak aku parking sebelah Satria Gti tu. Nak cair make-up aku meng‛adjust’ kereta... Selepas mengunci pintu, aku membetul-betulkan kedudukan rambut dan dress labuh yang aku pakai. Kemudian kereta di sebelah aku pandang dengan rasa geram. Menyusahkan orang je! Bukk.... Amik ko tendangan perempuan Melayu terakhir aku! Aku tersenyum. Baru puas hati aku!

“Woit! Apa ko wat dengan kereta aku tu ha?”

Alamak! Jeritan seseorang dari tepi dewan mengejutkan aku. Aku tak perasan pun ada orang kat situ tadi. Apalagi, aku tanggal kasut tumit 3 ½ inci aku, angkat dress dan lari sepantas kilat menuju ke pintu utama dewan. Selamat! Untung aku ratu pecut sekolah dulu...

“Anis? Anis, kan?”

Tegur seseorang. Aku yang leka memakai kasut, angkat kepala. Topeng yang dikenakan membuatkan aku sukar meneka siapa gerangannya di hadapanku ini. Tapi suara tu... Topeng yang dipakai dibukanya perlahan-lahan.

“Humaira’!” Jeritku kuat. Macam tak ingat dunia. Segera aku peluk Humaira’. Humaira’ pun macam tak nak lepaskan aku je.

“Eh, ko dah kurus lah Humaira’! Dah pandai bergaya dan cantik...” Pujiku bila pelukan kami lerai. Aku lihat Humaira’ dari atas ke bawah. Humaira’ pun begitu. Humaira’ tak montel macam dulu lagi. Dia dah kurus dan bertambah cerah. Tudung selendang yang dipakainya menambahkan lagi keayuannya. Satu perubahan besar ku kira. Humaira’ cuma ketawa senang mendengar pujianku. Kembang semangkuk lah tu...

“Ko pun dah bertambah cantik. Dress yang ko pakai ni betul-betul sesuai dengan ko dan tema masquerade party kita malam ni! Ada ‘orang’ yang tak tidur malam la malam ni nampaknya...”

Seseorang? Seingat aku, sejak hari tu lagi Humaira’ berkias-kias fasal ‘seseorang’ ni... Sapa yang dimaksudkan ek? Curiousnya aku... Aku mengenakan topeng samaranku. Humaira’ memaut lenganku dan kami beriringan masuk. Aku lihat hampir separuh dewan mengenakan topeng seperti aku dan memakai costume. Bagi yang sudah berkeluarga, mereka diberi kelonggaran. Menurut Humaira’, mereka boleh memilih sama ada ingin memakai topeng dan costume atau tidak kerana mereka perlu menguruskan pasangan dan anak-anak. Sekiranya memakai costume, sudah pasti pergerakan mereka akan terbatas. Apabila menyedari kehadiranku, Humaira’ dan aku mula dikerumi oleh ex-classmate kami. Ada yang datang sendiri. Ada yang berdua. Ada juga yang bertiga dan berempat. Semua ingin bertanya khabar dan bertukar-tukar cerita kehidupan setelah enam tahun berpisah.

*******************************************************************************

Dalam kesibukan aku berbual dengan Aliah, Shima dan Khaizara, sempat aku memandang ke sekeliling dewan. Mencari seseorang. Di mana Azira? Pasti Amir akan ada bersamanya. Tabahlah hati...

“Azira datang tak?” Soalku pada mereka. Pasti mereka lebih arif memandangkan mereka tiba lebih awal berbanding aku. Masing-masing memanjangkan leher mencari Azira di sekitar dewan.

“Datang! Tadi aku nampak dia dengan tunang dia kat pintu masuk dewan.” Jawab Khaizara. Tersentak aku. Tunang? Azira dah bertunang? Napa Humaira’ tak pernah cerita apa-apapun pada aku? Bertunang dengan Amir kah?

“Mungkin dia kena sambut tetamu kot. Jom Anis, meja awak kat sana. Mari saya tunjukkan...”

Aku mengikut Aliah ke meja yang dimaksudkan. Eh, ni betul-betul depan pentas. Betul ke ni? Biasanya meja AJK dan orang penting-penting je kat sini. Belum sempat aku bertanya Aliah, dia dah lesap. Khaizara dan Shima pula sibuk menguruskan anak-anak mereka yang merengek mahu itu dan ini. Kawan-kawan lain semua sibuk berbual sesama sendiri atau bersama pasangan masing-masing. Cuma aku yang termangu-mangu sendirian. Humaira’ entah ke mana. Mungkin sibuk memastikan kelancaran majlis malam ini. Shafiq? Tadi aku ada aku nampak Shafiq. Tapi dia cuma sempat mengangkat tangan sebelum bergegas pergi apabila dipanggil oleh Anuar. Hmm... Apa aku nak buat ni?

*******************************************************************************

“Anis!” Jerit seseorang sebaik sahaja aku melangkah masuk ke dalam toilet. Bulat mataku memandang orang yang memanggilku.

“Azira!” Kami berpelukan seketika.

“Tak sangka jumpa ko dalam toilet pulak selepas enam tahun kita tak jumpa! Rindunya aku kat ko!” Katanya. Aku tersenyum. Azira dah bertambah cantik dan cerah. Dah macam model Fair & Lovely pulak aku tengok... Cun habis!

“Aku mesej-mesej ko tak reply. Email pun tak balas...” Balasku dengan nada seakan-akan merajuk. Azira senyum dan tertunduk. Seperti mengakui kesilapan diri. Kemudian dia memeluk bahuku.

“Sorilah kawan... Aku bukan tak nak balas tapi sibuk. Lagipun aku tengah kumpul duit sekarang. InsyaAllah, lima bulan dari sekarang aku akan kahwin. Ko mesti datang tau! Hari tu masa tunang aku tak sempat nak ajak ko sebab kami wat tergesa-gesa. Kami wat kenduri kecik je. Tunang ekspres kata orang!”

Aku terdiam. Entah kenapa aku terasa seperti hatiku disiat-siat apabila Azira bercerita perihal tunangnya yang sudah tidak sabar-sabar menunggu hari perkahwinan mereka.

“Eh, okey lah! Dah lama aku kat sini. Nanti ‘abang’ aku tercari-cari pulak. Nanti kita jumpa kat dewan, okey! ‘Abang’ aku tu dah tak sabar-sabar nak jumpa ko! Rindu katanya. Aku pergi dulu ek...”

Azira terus berlalu pergi. Azira nak kahwin lagi lima bulan. Azira nak kahwin dengan Amir lagi lima bulan... Tapi kenapa Amir masih ‘rindu’ nak bertemu denganku, seperti kata Azira tadi? Tiba-tiba hatiku jadi sedih. Tak lagi seceria macam mula-mula aku jumpa Humaira’, Azira dan kawan-kawan yang lain tadi...

*******************************************************************************

Dengan langkah yang berat, aku kembali ke dewan. Gelak ketawa sekumpulan lelaki di suatu sudut menarik perhatianku untuk memerhatikan mereka. Lima orang kesemuanya. Sukar ku pastikan siapa mereka kerana mereka berdiri nun jauh di bahagian hadapan dewan dan masing-masing mengenakan topeng samaran. Salah seorang daripada lelaki-lelaki itu merenung dan mengamatiku. Memerhatikan aku yang berjalan menuju ke mejaku. Tidak seperti rakan-rakannya yang lain yang masih rancak berbicara. Apahal dia pandang aku semacam je ni? Ada tanduk ke atas kepala aku ni? Ke baju aku koyak? Aku menelek-nelek bajuku. Kemudian aku keluarkan pula bedak compact. Nak tengok cermin. Mana tau kot-kot lipstick aku senget ke...

“Ops...! Sori... Saya tak sengaja!” Entah macam mana aku boleh terlanggar waitress yang sibuk menguruskan meja buffet. Nasib aku tak bermandikan mushroom soup yang dibawanya. Ni lah gara-gara asyik memerhatikan lelaki tadi...

“Eh! Irah! Apa Irah wat kat sini?” Nadhirah yang lengkap berpakaian seperti waitress tersenyum bila menyedari aku yang melanggarnya.

“Irah keje. Cari duit poket sikit time cuti-cuti ni. Ui... Cantiknya Kak Anis! Mesti ada orang tak lena tido malam ni...!”

“Sapa pulak yang tak lena tidur ni? Irah...”

“Eh, okey la Kak Anis! Irah kena keje. Abang dah jelling semacam je tu!” Abang? Aku pandang sekeliling. Aku lihat Shafiq seperti menjengil-jengilkan matanya ke arahku dari atas pentas. Eh, apahal pulak Si Shafiq tu? Belum sempat aku bertanya, Nadhirah sudah bergegas pergi meninggalkanku.

*******************************************************************************

“Anyss Sophyllya...”

Tegur seseorang dari belakang. Tidak perlu berpaling ke belakang kerana aku sudah tahu pemilik suara itu. Namun sebagai menghormatinya, aku tetap berpaling dengan senyuman yang cuba ku maniskan. Di situ berdiri seorang lelaki yang asyik memerhatikanku semasa aku masuk ke dalam dewan tadi. Dan lelaki itu... Amir? Amir Faiesal... Lelaki yang amat ku rindui selama enam tahun ini. Lelaki yang kerap hadir dalam mimpi-mimpiku. Lelaki yang pertama mengajarku erti cinta dan rindu. Aku mencari Azira di belakangnya tetapi tiada.

Amir tersenyum senang. Mungkin gembira kerana dugaannya betul. Atau mungkin juga gembira dengan kedatanganku malam ini. Amir masih seperti dahulu. Tenang dan sentiasa tersenyum. Jika dahulu dia kelihatan cute seperti kata Azira tetapi malam ini dia kelihatan kacak dan matang dengan tuxedo hitam ala-ala putera raja di zaman purba kala. Dan topeng yang dikenakan di bahagian mata membuatkan dia bertambah kacak dan menarik. Sekali pandang, kami seolah-olah berpasangan kerana aku turut mengenakan gaun hitam bersulam benang emas sepertinya. Dengan sedikit hiasan di baju, di leher dan rambut, aku kelihatan ‘manis’ seperti kata mama ketika aku keluar dari bilikku tadi. Aku agak terganggu dengan topeng samaran yang dipakai oleh Amir. Entah mengapa, mungkin kerana ia membataskan mataku untuk melihat wajahnya.

“Amir Faiesal...” Ucapku perlahan seraya menundukkan sedikit badanku. Tanda menghormati kehadirannya. Selebihnya aku malu kerana diperhatikan dengan tajam oleh Amir. Keadaan sekeliling yang agak bising dan sibuk sedikit pun tidak mengganggunya. Dia terus menerus memerhatikanku. Seakan-akan ingin melepaskan rindu yang terbuku di hatinya. Mungkin benar kata Azira, tunangnya ini merinduiku. Tapi untuk apa? Bukankah dia sudah ada Azira?

“You look so beautiful tonight. Thanks for coming…” Ujarnya lembut. Romantis sekali.

“Thanks. Ermm… Azira mana?”

Amir kelihatan sedikit terganggu apabila aku menyebut nama Azira. Aku terdengar suara Shafiq membuat pengumuman majlis akan dimulakan sebentar lagi dan meminta kami mengambil tempat duduk. Perhatian kembali aku tumpukan kepada Amir apabila jari-jemarinya memegang jari-jemariku.

“Cinta saya pada awak masih tidak berubah, Anis. Masih sama seperti enam tahun dulu. Even growing stronger each and everyday. Tiada sesiapapun yang dapat menggantikan awak dalam hati saya. Sudilah kiranya awak menjadi ratu dalam hati saya kini...”

“Maafkan saya, Amir. Jawapan saya tetap sama. Saya tidak akan merampas ‘hak’ kawan baik saya. Biarlah saya berkorban. Saya tidak sanggup mengkhianati kawan baik sendiri.”

“Saya bukan kepunyaan sesiapa. Kalo pun saya milik orang, hati saya tetap milik awak.”

Huh! Mudahnya bercakap. Itulah lelaki... Cintanya ibarat mesin fotokopi. Boleh difotokopi sebanyak mungkin. Lelaki tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya. Dan akhirnya perempuan di sisinya yang akan menderita.

“Anis, boleh tak awak lupakan tentang Azira dan mula fikir tentang diri awak sendiri. Tentang hati dan perasaan awak. Tentang keinginan awak. Please, listen to your heart. Biarkan Azira...”

“Biarkan Azira hanyut dengan perasaannya sendiri? Mudahnya awak bercakap. Semudah ABC. Kalo lah semua benda dalam dunia ni semudah itu, Amir Faiesal!” Tempelakku. Amir kelihatan agak tertekan dengan situasi kami.

“Amir! Anis! Sila duduk di meja yang telah ditetapkan, ya! Acara dah nak mula ni...” Ujar Shafiq dari atas pentas. Semua mata merenung ke arah kami. Adoi, malunya aku! Dalam keadaan terpaksa aku duduk di meja yang disediakan. Bersebelahan dengan Amir. Dan acara majlis malam itu pun bermula. Aku berpura-pura gembira sepanjang majlis berlangsung walhal hatiku masih berbuku dengan sikap dan kata-kata Amir sebentar tadi. Layanan, tutur kata dan renungan Amir yang begitu romantis terhadapku di sepanjang majlis menambahkan lagi kebengangan aku terhadapnya.

*******************************************************************************

“Aku harap ko enjoylah dengan majlis yang kami wat ni... Aku dan Humaira’ dah buat yang terbaik tau! Aku harap ko tak lari-lari lagi bila kami wat reunion lain kali...! Aku nak tanya sikit. Kenapa ko macam nak jauhkan diri daripada kita orang ek? Lepas ko pindah, sekali pun ko tak pernah datang sini kecuali masa nak amik result... Ada benda yang kami tak tau ke? ”

Aku yang tadinya rancak berbual terdiam bila mendengar kata-kata Shafiq. Tiada sebarang balasan mampu ku berikan kepadanya. Aku cuma tersenyum ke arah Shafiq, Humaira’, Amir dan tablemate kami yang memandangku seolah-oleh mengharapkan jawapan daripadaku. Aku pandang Shafiq yang duduk di sebelah Humaira’. Bertambah kacak. Dan dia tak lagi lembik macam dulu. Dah tough dan bergaya. Sapa sangka ek, Shafiq Gorilla dah jadi macho man sekarang. Tapi mulut masih laser macam dulu! Aku segera mengalihkan pandangan kepada Humaira’ apabila mataku bertentangan dengan Amir secara tidak sengaja.

“Humaira’! Napa Azira tak duduk semeja dengan kita?” Bisikku pada Humaira yang duduk di kiriku. Humaira’ yang leka memotong ayam menoleh ke arahku.

“Apalah ko ni, Anis! Orang dah ada tunang mestilah duduk dengan tunang dia.”

Tunang? Tapi dari tadi Amir duduk sorang-sorang aje kat sebelah aku ni... Siap nak ‘main kayu tiga’ lagi dengan aku. Nasib baik aku ni kawan yang baik... Aku wat-wat tak layan aje kat dia. Memang kesian kat dia, tapi apa nak buat kan? Dia milik orang. Tapi memang aku tak nampak Azira duduk kat sebelah Amir pun dari tadi. Kerusi sebelah Amir tu kosong aje sejak majlis mula tadi. Ke aku yang dah rabun? Maklumlah, lampu suram aje kat dalam dewan ni. Isk... Tapi tak kan la aku tak nampak? Oo... Baru aku teringat. Humaira’ ‘hutang’ sesuatu dengan aku...

“Ko tak pernah cerita pun Azira dah bertunang... Sapa...”

“Lagu ini saya tujukan khas buat Anyss Sophyllya...”

Oit! Sapa plak sebut-sebut nama aku ni? Nasib baik aku dah abis makan. Kalo tak, mau nya aku tersedak... Pentas utama segera ku pandang. Aik! Bila masa plak si Amir naik atas pentas? Ada tiga empat orang lagi kat atas pentas bersama-samanya termasuk si Shafiq. Eh, diorang nak wat boria ke? Ke nak wat dikir barat? Humaira’ khusyuk je makan. Tak pandang kiri kanan langsung. Masih macam dulu gak walaupun badan dah slim...

Dan irama lagu pun mula bergema. Lagu ni... Aku kenal sangat lagu ni. Jika selama ini aku cuma mendengar suara Amir menyanyikan lagu Belaian Jiwa dalam MP3 sahaja, namun pada malam ini aku dapat mendengarnya secara live. Ya Allah... Kenapa aku semakin jatuh cinta padanya? Pada segala-gala miliknya sedangkan aku sudah berjanji untuk melupakannya. Aku terus menghayati lagu yang didendangkan oleh Amir. Dan segala kenangan bersama Amir enam tahun lalu mula bermain di ingatanku. Indah sekali. Tapi... Ianya tak mungkin akan berulang lagi. Setitis air mataku jatuh.

Aku segera beredar dari dewan. Aku tak mampu lagi deraian air mata yang semakin deras. Panggilan Humaira’ dan pandangan kawan-kawanku yang lain, tidak ku hiraukan lagi. Tak mungkin semua ini terjadi. Amir terang-terang menyatakan cintanya kepadaku melalui lagu itu. Bagaimana perasaan Azira sekiranya dia mendengarnya? Bercampur-aduk perasaaanku tatkala itu. Aku gembira kerana cinta Amir masih menjadi milikku walaupun sudah enam tahun berlalu. Dalam masa yang sama aku turut sedih kerana cintanya tak mungkin aku sambut. Air mataku menjadi terlalu murah ketika ini.

Aku tak tahu ke mana kakiku melangkah. Yang pastinya aku perlu ke tempat yang jauh dari dewan. Sedar-sedar aku sudah berada di tengah padang sekolah yang gelap. Cuma diterangi cahaya bulan yang mengambang penuh. Jeritan yang memanggil namaku semakin membingitkan telingaku. Dan suara itu semakin hampir. Betul-betul berada di belakangku kini.

“Anyss Sophyllya! Dengarlah kata-kata saya kali ini. Saya cintakan awak! Hanya awak! Saya cintakan awak...”

Aku berpaling. Melihat Amir yang masih termengah-mengah. Tangisanku bertambah kuat apabila melihat muka Amir yang bersungguh-sungguh. Seperti bersungguh-sungguhnya dia menyatakan cintanya terhadapku enam tahun lepas. Amir menjadi panik melihatku menangis, lantas membawa mukaku ke dadanya. Erat dia memelukku. Menenangkanku. Membelai-belai rambutku. Dalam pelukannya aku berasa selamat dan tenang. Ya Allah... Bagaimana harus ku nafikan perasaan hati ini lagi sedangkan aku sudah benar-benar merasakan cintanya dan aku ingin sekali dicintai olehnya... Perlahan-lahan aku meregangkan pelukannya dan menatap wajahnya.

“Tapi saya tak boleh cintakan awak! Awak dan Azira...” Aku tak dapat meneruskan kata-kata dan kembali teresak-esak menangis.

“Buat pengetahuan awak, saya dan Azira dah lama putus! Sejak enam tahun lepas. Selepas dua minggu awak berpindah dari sini. Saya tak pernah cintakan dia. Saya couple dengan dia cuma untuk puaskan hati awak aje. Saya dah slow talk dengan Azira, akhirnya Azira dapat terima hakikat bahawa hati saya milik awak, Anyss Sophyllya dan cinta tak boleh dipaksa.”

Aku terkedu. Diam dan cuba mentafsirkan kata-kata Amir. Tapi bukankah Azira dan Amir sudah bertunang? Dan akan berkahwin lagi lima bulan?

“Tapi semua orang kata Azira dan awak dah bertunang...”

“Ya Allah, Anis... Macam mana saya nak bagi awak faham ni? Memang lah Azira dah bertunang tapi bukan dengan saya. Dengan senior masa dia di universiti. Dengan Farid, abang angkat awak dulu. Sapa yang bagi informasi salah pada awak ni?”

“Tapi tadi Khaizara kata...”

“Tu lah... Orang suruh datang reunion tak nak. Asyik nak mengelak. Bila Humaira’ dan Shafiq cerita fasal Azira dan saya awak tak nak dengar betul-betul. Tengok sekarang! Kawan baik sendiri bertunang dengan sapa pun awak tak tahu... Lain kali kalo tak tau, bertanya. Malu bertanya sesat jalan tahu!’

Betul ke ni? Azira tak bertunang dengan Amir? Azira bertunang dengan Farid? Abang Farid, abang angkat aku masa kat sekolah dulu ke? Kenapa Humaira’ tak pernah cerita apa-apa pada aku? Aku pun satu, tak pernah bertanya sapa tunang Azira. Dan asal dia buka cerita fasal Amir aje, aku terus corner cerita lain. Aku kebingungan sendirian. Amir membuka topeng mukaku. Mengesat-ngesat sisa air mata di pipiku dengan jari-jemarinya. Dan merenungku. Lama kami berpandangan sesama sendiri sehingga ada rasa hangat singgah di hatiku.

“Lepas tau Azira tak bertunang dengan saya, apa perasaan awak pada saya sekarang? Adakah awak memang tak ada perasaan pada saya? Atau awak dah ada pengganti saya sekarang?” Soalnya sambil merenung jauh ke dalam anak mataku. Aku diam seketika. Cuba menyusun ayat sebaik mungkin agar peluang kedua ini tidak ku sia-siakan begitu sahaja.

“Saya tak mungkin jatuh cinta pada orang lain sebab saya baru sedar yang saya dah jatuh cinta dengan awak sejak pertama kali kita bertentang mata di library 6 tahun lepas. Saya dah jatuh cinta dengan awak sejak enam tahun lepas, Amir Faiesal...”

Lancar sekali pengakuanku padanya. Amir tersenyum senang lalu menanggalkan topeng mukanya. Kasut yang ku pegang dari tadi diambil dan dicampakkannya ke tepi padang. Dia menghulurkan tangan kanannya. Aku pandang mukanya dengan penuh tanda tanya.

“Sudi tak awak menari dengan saya?” Aku telan air liur. Menari kat tengah padang ni ke? Biar betul?

“Tapi saya tak pandai menari... Lagipun tak ada muzik... ”

Amir tersenyum seraya meletakkan tangan kiriku di pinggangnya. Tangan kananku pula diletakkan di atas bahunya. Kedua-dua belah tapak kakiku diletakkan di atas kakinya yang sudah tidak berkasut. Kami berpandangan. Mataku bertentangan dengan matanya. Dan kami mula menari. Menari diiringi irama yang hanya kami sahaja yang mendengarnya. Irama cinta yang bergema di dalam hati kami. Tarian pertamaku bersama Amir adalah di tengah-tengah padang sekolah. Di bawah sinaran bulan purnama. Ditemani jutaan bintang-bintang di dada langit. Romantik sekali... Aku pandang anak mata Amir. Jauh dan dalam-dalam. Sehingga aku dapat menyelami dasar hatinya. Hanya aku yang berada di dalam hatinya. Bukan setakat malam ini tetapi sejak enam tahun lepas lagi dan hari-hari yang bakal mendatang.

“Laju betul awak lari tadi. Naik semput saya kejar awak. Mentang-mentanglah ratu pecut sekolah dulu. Mmm... Selaju orang yang tendang kereta saya tadi...!” Katanya perlahan ketika kami sedang asyik menari. Mukanya berkerut-kerut. Seperti cuba mengingati sesuatu. Aku tersenyum bila teringat sesuatu.

“Awaklah tuan Satria Gti yang parking sampai makan dua petak parking tu ek?” Amir pandang aku. Ada riak terkejut terpamer di wajahnya.

“Ooo... Awaklah yang nak sabotaj kereta saya tadi ek? Ish, ish, ish... Nasib baik tak ada apa-apa kereta tu. Kalo tak, tak tau lah apa saya nak cakap dengan abang sepupu saya.”

Kami ketawa kecil dan terus menari. Tiba-tiba Amir menyentuh hiasan rambut berbentuk rama-rama di rambutku.

“Cantik! Secantik pemakainya. Tak sia-sia saya ber‘habis’ untuknya...”

Bulat mataku mendengar kata-kata Amir.

“Awak ke pengirim misteri yang bagi saya hadiah selama ini? Pengirim yang hanya menulis simbol-simbol dan sebaris nama saya sahaja dalam setiap kad?”

Amir tersenyum dan mengangguk. Oh... Rupa-rupanya Amir lah peminat giler aku tu! Aku mula mengait-ngaitkan kehadiran Nadhirah ke majlis reunion ku malam ini, pandangan tajam Shafiq ke arahku dan Nadhirah tadi, dan kehadiran hadiah dari peminat misteriku yang dibawa oleh Nadhirah setiap kali dia pulang dari kampung. Ooo... Pandai betul mereka berahsia! Aku tersenyum bahagia.. Rupa-rupanya Amir tak pernah ‘jauh’ dariku selama ini. Sentiasa mengikuti dan mengambil tahu tentang diriku. Kami berhenti menari. Amir mengeluarkan sesuatu dari koceknya.

“Hati saya milik awak, Anyss Sophyllya...”

Ucapan yang sama yang pernah diucapkannya enam tahun dahulu kedengaran. Cincin silver berukir dua ekor rama-rama disarungkan ke jari manisku. Cincin yang pernah diberikan kepadaku ketika pertama kali dia meluahkan perasaannya. Jari jemarinya menggenggam erat jari-jemariku. Seakan-akan tidak mahu dilepaskan lagi. Dan kami berdakapan seketika.

“Apa maksud simbol-simbol tu?” Soalku ingin tahu.

“Kalo awak nak tahu... Awak kena kahwin dengan saya dulu! Lepas kahwin baru saya bagitau awak. Awak dah tak boleh lari sekarang. Saya dah ikat hati awak dengan cincin ni. Suka tak suka, awak kena kahwin dengan saya juga! Hujung tahun ni saya suruh ibu masuk meminang!” Aku pantas meleraikan pelukan.

“Ei, sapa nak kahwin dengan awak? Tak malunya...” Ucapku sambil menundukkan kepala. Malu...! Satu cubitan hinggap di pipiku. Aku memuncungkan mulut, tanda merajuk. Kemudian hidungku pula jadi mangsa. Aku tenung muka Amir dan buat muka marah. Tapi lakonan aku cuma bertahan seketika sebaik sahaja aku melihat Amir menjelirkan lidahnya. Dah pandai tiru gaya aku nampaknya... Kami ketawa riang akhirnya.

Tiba-tiba lampu sorot @ spotlight padang terpasang. Terang sekali sehingga menyilaukan mataku. Tepukan dan sorokan dari rakan-rakan yang rupa-rupanya dari tadi menyaksikan ‘drama’ antara kami dari tepi padang, bergema kuat. Entah sejak bila mereka berada di situ. Aku hampir tak mampu memandang ke arah kawan-kawanku. Malunya...! Pastinya mereka semua sudah sepakat untuk mengenakan aku dan Amir malam ini. Aku pandang Amir. Dia tersenyum. Sedikit pun tiada riak marah di wajahnya. Cuma sedikit terkejut. Jari-jemariku digenggamnya erat. Seakan-akan memberi kekuatan kepadaku untuk berhadapan dengan kawan-kawan kami yang agak ‘nakal’ pada malam ini. Aku angkat muka. Memandang ke arah kawan-kawanku. Nun di tepi padang sana aku melihat Azira berdiri di sebelah tunangnya, Abang Farid. Tersenyum dan mengisyaratkan tahniah atas perhubungan kami yang baru terjalin. Di sebelahnya kelihatan Humaira’ dan Shafiq yang memaut bahu Nadhirah, Kaizara, Aliah, Shukri, Shima, Anuar, Shahril, Husni, Suria, dan rakan-rakanku yang lain, turut berkongsi kegembiraan aku dan Amir pada malam ini. Terima kasih kawan-kawanku...

“Kepada Amir Faiesal dan Anyss Sophyllya, bawak-bawak la masuk ke dalam dewan semula ye...Majlis tak abis lagi ni! Cukuplah wat ‘drama cinta’ kat tengah padang tu! Kami dah tak larat dah nak tengok. Lagipun kat sini banyak nyamuk lah...” Laung Shafiq dengan menggunakan pembesar suara. Aku dan Amir berbalas senyuman.

“Hantu ko, Shafiq!” Jerit kami serentak.

Malam itu, kisah cinta aku, Anyss Sophyllya dan Amir Faiesal bermula. Semoga cinta kami yang baru bersemi ini lebih indah dari apa yang pernah kami rasakan enam tahun lepas. Aku mendongak melihat langit malam. Mungkin seindah bulan mengambang dan jutaan bintang-bintang yang bertaburan di dada langit pada malam ini... Wajah Amir ku tatap. Saat mata kami bertentangan, senyuman terukir di bibir kami. Jari-jemari Amir ku genggam erat. Aku tak kan melepaskannya lagi, janjiku dalam hati. Amir Faiesal, saya cintakan awak....

~ Tamat ~


P/s: Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada pembaca yang sudi meluangkan masa untuk membaca ‘buah tangan’ saya yang pertama ini. Saya amat menghargai komen-komen anda dan akan saya jadikan panduan untuk karya saya yang seterusnya. Akhir sekali, novel ini saya tujukan khas buat seorang ‘pahlawan terbilang’ yang saya kenali. Semoga kau tahu, seandainya masa boleh diundur, pengakhiran ‘kisah’ kita akan berbeza. Semoga kau tenang di dunia tanpa kesakitan itu. Al-Fatihah...

29 comments:

Anonymous said...

besny cte ni..............
na lg...

in_wired88 said...

hi..
juz finish these stories..
gud work..
keep it up(hope i didnt pressure you)

polaris stars said...

bagus citer ni...
tapi still tertanya-tanya pe maksud simbol2 tu...
or writer mmg nak buat sambungan lagi...
means kehidupan mereka slps kawin plak..
yeah dah kawen baru si amir tu nak gtaw pasal maksud simbol2 tu kan...
heeeee...
anyway good job writer!

F3yA said...

wah....
best gileerrr citer akak ni...!
nak lagi,nak lagi!

Anonymous said...

besh aahh cite ni..
mesti cite ad+iz tu lagi besh kan..
sbb dah de pengalaman nak tulis cite yang besh mcm ni..
nway...setuju ngan polaris tu..
nak sambung lagi cite ni ke?
nape tak tjemahkan je makna tulisan tu?
bila nak sambung lagi?
xsabar nak tau crita selanjutny..
huhhuuu...
banyakny soklan..
gud luck tuk akk writer..
tulis lagi cite2 yang besh mcm ni..
jgn lupa sambung cite ad+iz tu cpt sket...hehehe

~lizarazu~

Anonymous said...

bez sgt2cte ni.....yummy

atie85 said...

hurmm very creative...sy ada bc hasil karya awk yg lain2...awk mmg bgs dlm erti meng'elaborate' citer..tp semakin lama sy baca karya awk...semakin sy kenal peribadi awk...still searching for true love?i hope ur wish coming true dear...thanx for the lovely story...hope blog ni x mati mcm tu ajah....chaiyok2...

nur said...

wahahhah...
best2...

keep it up k??
sambung la versi dah kawin lak...
mesti lagi gempaq n comel...

miSznAnabo0 said...

superb....saye sgt suke karya awk..hehehee...

nur khairunnisa mohd azuhar said...

cerita nih n endingnyer tersangat lah romantic n something make me smiles all day =)

Mrs. Jojie said...

best cite ni....kalau tak sebab sy dah kawin mesti sy pun terasa di awang2an...huhuhu...dah kawin tak leh la nak berangan banyak2...wakakaka...tak sabar nak tggu sambungan ad+iz tu...cepat2 sambung tau...

p/s-keep up the good work...

Anonymous said...

hai eury...sy da abis bca cite ni.bez bez.tahniah sebab berjaya buat karya yg bagus pd perkiraan sy la.keep up ur good work.may god bless u dear.take care. =)
-lalateletubies-

as jaja said...

best la cite ni....very interesting....
i like it....
keep make d good work...
tata

Anonymous said...

nak nanye....
mane peginye fendi n da geng???
sweetnye hadiah2 amir untuk anis tu...
banzai!!

yunie said...

waaaa.
best sngt sngt cite ni ;D
ape mksud symbol2 tu ek?

keep up the good work.
;)

kumako said...

bestnye cte nieh..

Anonymous said...

nk tau mksud simbol tuuuuuuuuuu...


>>niCk<<

Nur said...

This story was superb!!! As usual,jln cite dia mmg lovely sungguh! Great.. Best.best.best.best.besttttttt sangatttttttt.. hehe :)

Wild Cherry said...

Best la cite nie kak Eury... Xnak smbung lagi ke? Nak tau gak maksud simbol tue...

Anonymous said...

cerita ni nk wt novel ke??
sama tajuk cm novel cinta kau dan aku by siti rosmizah.

Anonymous said...

amboi...sweetnya...hisy,best tuu.. nak lagi...

Anonymous said...

bestlah cter ni...kalu wat dlm drama mesti LAGI BEST PUNYA

Anonymous said...

bestnye cter ni..lagi best kalu wat dlm bentuk drama

Anonymous said...

best...!!!!!!!!!!!!gilelah!!!

Anonymous said...

btol3!!!watlah dlm bentuk drama r film r wtever

Anonymous said...

bestnyer cite nie
tapi nak jugak tau apa maksud simbol tu
bile writer nak buat sambungan die best sangat2

qila98

Anonymous said...

TAHNIAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.........kisah yang anda coretkan amat indah, sangat terkesan dihati......tanpa sedar air mata saya mngalir menuruni pipi..............TAHNIAH!!!!!!!!!!TAHNIAH!!!!!!!!!!

Dyah Zulkifli said...

tahniah writerrrrr besttt amat...

Eefa Azwany said...

Thniah... Cerita ni mmg best

Followers