Monday, September 29, 2008

Cinta kau dan aku 5

Mi hailam Makcik Jannah Kantin yang berasap aku pandang dengan penuh selera. Cepat-cepat aku capai sudu dan garpu. Sebesar-besar mulut ku buka dan... Nyum... Nyum... Sedapnya! Azira, Humaira’, Shafiq dan Amir yang pandang semacam aje, langsung tak ku hiraukan. Mi ni favourite aku la... Dari kecik sampai besar, ni lah makanan favourite aku. Kalo diorang nak kata aku buruk makan pun katalah. Aku tak kisah... Aiman tak kisah... Janji aku dapat menikmati mi Makcik Jannah Kantin ni... Special tau dia wat untuk aku. Kuah lebih, daging lebih, sayur lebih, mi lebih-lebih lagi... Semuanya lebihlah. Budak lain mana dapat layanan macam ni. Plak tu, aku punya mesti dia masak asing dari yang dia jual kat budak-budak lain. Aku punya special katanya...Maklumah, mama aku yang rekomenkan Makcik Jannah amik tender kat kantin sekolah ni. Tu yang dia terhutang budi kat mama aku. Aku plak dapat tempiasnya lah...

Baru nak masuk suapan ketiga, Humaira’ menyiku aku. Kalo perlahan tak ape lah jugak. Ini nyaris hidung aku ‘makan’ mi! Aku jeling Humaira’. Aku tengok dia mengherot-herotkan mulutnya. Aik, sejak bila plak mulut Humaira’ herot macam orang kena serang strok ni? Tadi elok aje aku tengok masa dia menyuap sepinggan nasi goreng. Kemudian Azira plak menyiku aku di sebelah kiri. Mulutnya pun diherot-herotkan ke suatu arah. Apa ke hal budak-budak ni?

“Fendi...” Bisik Azira perlahan. Aku segera memandang ke arah yang ditunjukkan. Entah bila Fendi datang. Tup-tup dah ada kat hujung meja kantin. Patutlah budak-budak kat kantin ni senyap aje walhal tadi riuh-rendah mengalahkan pasar malam. Aku ingat malaikat lalu tadi... Cepat-cepat aku capai tisu, mengelap bibir yang comot sebelum mendapatkan Fendi.

“Hai, Fendi! Jom join kita orang makan...” Senyuman paling manis aku ukirkan buatnya. Fendi membalas. Alamak...Cair-cair...

“Tak pe. Saya dah makan tadi. Lepas sekolah saya nak jumpa awak kejap, boleh?”

Ha? Nak jumpa? Napa ek? Aku teragak-agak untuk memberi persetujuan. Terkenang janjiku pada mama malam semalam. Humaira’ dan Azira yang dari tadi asyik memasang telinga aku pandang seketika. Mereka mengangguk-anggukkan kepala. Nak suruh aku keluar dengan Fendi lah tu... Humaira’ dan Azira memang suka kalo aku cepat-cepat couple dengan Fendi. Macam pinang dileyek steamroller@ penggelek jalan kata mereka. Tapi Fendi tak pernah cakap apa-apapun fasal couple-couple ni. Kami cuma berbual kosong dan makan-makan aje kalo berjumpa. Tak pun dia cerita fasal perlawanan rugbi, bola baling, bola sepak dan macam-macam permainan berunsurkan bolalah yang dia masuk KECUALI bola jaring la... Kalo dia tak cakap apa-apa, takkan aku nak jadi ‘perigi cari timba’ kot!

“Tapi saya dah janji dengan mama...”

“Please...”

Ala... Aku memang lemah sikit la kalo orang merayu ni... Nak nak lagi si Fendi yang hensem ni... Dengan berat hati aku mengangguk. Sambil tu kepala aku ligat memikirkan alasan nak bagi pada mama... Mama, kita pergi beli barang petang sikit la ek... Tak pun kita pergi malam...Tak panas! Nanti kulit mama tak la gelap... Bagus-bagus, bleh bagi alasan tu!

“Lepas sekolah saya tunggu awak kat pintu pagar sekolah okey?”

Aku angguk lagi. Fendi segera meminta diri bila geng-gengnya melaungkan namanya. Sempat dia mengingatkanku janji kami untuk berjumpa.

“Apalah ko ni... Fendi ajak kuar pun ko bleh teragak-agak nak jawab!”

“Ye lah... Kalo aku, baru aje dia kata ‘boleh tak...’, aku dah jawab boleh. Sapa tak nak kuar dengan hero pujaan sekolah kan?”

Aku jelir lidah. Amboi ‘gatai’ nya kawan-kawan aku ni...

*******************************************************************************

“Mana pulak buku ni?” Dari satu rak ke satu rak buku library aku jelajah. Dari rak paling atas sampailah rak yang paling bawah aku cari. Tapi tak jumpa juga buku yang aku cari. Rasanya aku dah sorokkan buku tu kat celah-celah buku ni hari tu. Macam mana boleh hilang pulak ni? Setahu aku budak-budak sekolah aku ni memang tak minat baca encyclopedias dan kamus. Dia orang memang tak kan usik punyalah bahagian ni. Tu yang aku sorok buku tu kat sini.

Jam tangan aku jeling. Ada lagi sepuluh minit sebelum tamat sekolah. Maksudnya ada sepuluh minit lagi la masa yang dijanjikan untuk bertemu Fendi. Nasib baik cikgu-cikgu ada meeting hari ni. Boleh gak aku curi masa datang sini... Mana ni? Tangan dah naik lenguh mengeluar dan memasukkan encyclopedias yang ‘bapak’ besar dan beratnya.

“Ha! Cari apa?” Sergahan Amir membuatkan jantung aku hampir melompat keluar. Spontan aku menjerit akibat terkejut. Cepat-cepat Amir menekup mulutku. Menghentikan jeritanku yang nyaring. Fatiha, librarian bertugas mengisyaratkan kami supaya senyap. Masam mukanya. Eh... Berani budak junior ni pandang semacam kat aku, siap menjeling lagi. Aku korek biji mata tu nanti jadi Kassim Selamat! Oit... Sampai bila Amir nak tekup mulut aku ni? Nasib baik tangan dia tak ada bau belacan ke budu ke... Kalo tak pengsan aku!

“Awak ni! Cuba lah bagi salam ke apa ke? Nasib tak jatuh jantung saya dek terkejut! Kalo jatuh tadi apa awak nak buat?” Marahku sebaik sahaja Amir mengalihkan tangannya. Itupun setelah aku menepis tangannya beberapa kali.

“Kalo jantung awak jatuh saya sambut la... Pastu letak balik di tempatnya!” Alahai jawapan... Macam jawapan budak tadika KEMAS. Amir tersengih-sengih. Sebijik macam kerang busuk! Silapnya kerang ada kat laut dan pasar, bukan kat library. Aku meneruskan pencarianku.

“Cari apa?” soalnya perlahan. Aku buat-buat tak dengar. Wat-wat merajuk... Maunya tidak, jantung aku berdegup punyalah cepat gara-gara terkejut. Macam nak terkeluar dari badan dibuatnya.

“Saya ni librarian, mungkin saya boleh ‘tolong’ awak cari buku yang awak nak tu...”

Ha! Ini yang nak dengar ni. Tak jadilah lancarkan ‘perang bisu’.

“Buku cerita Ikhlas Konon. Hari tu saya sorokkan dekat sini tapi dah tak ada!”

“Oh...Awaklah orangnya! Letak buku cerita kat celah-celah encyclopedias dan kamus ni ek?” Aku menganggukkan kepala. Amir pulak menggelengkan kepala beberapa kali.

“Jom ikut saya!” Belum sempat aku bertanya ke mana, Amir sudah menarik tanganku dan akhirnya berhenti di satu rak di tengah-tengah library. Jari-jemarinya pantas dilarikan ke buku-buku cerita yang tersusun kemas di situ. Kemudian menarik sebuah buku lalu menghulurkan padaku. Ikhlas Konon! Lebar senyumanku. Dah lama aku cari buku ni. Asyik ada aje budak pinjam. Minggu lepas masa aku nak pinjam, Shafiq kata tak boleh pinjam sebab aku dah pinjam lebih dari lapan buah buku. Tu yang aku sorok buku ni kat celah-celah encyclopedias dan kamus supaya tak ada budak lain jumpa dan pinjam. Bijak tak aku? Buku Ikhlas Konon aku dakap erat. Balik ni bolehlah berjiwang karat. Hehe... Best tau cerita ni! Walaupun dah berkali-kali baca, tapi aku masih juga suka baca buku cerita ni... Kalo tengok kat senarai peminjam, penuh dengan nama aku je... Kadang-kadang aku suruh Azira atau Humaira’ pinjamkan.

“Thanks Amir...” Amir angkat kening aje.

“Suka sangat baca cerita cinta. Cuba baca cerita genre lain pulak....Emm... Science fiction contohnya... Jap ek!” Dia beralih ke rak buku sebelah. Mencari sesuatu dan akhirnya menarik keluar sebuah buku. Dihulurkan padaku. Alamak, buku cerita BI la pulak!

“A Man From The Moon. Sedap ke cerita ni?” Bukunya masih nampak baru walaupun kertasnya dah bertukar warna kuning. Huh, berhabuk! Nampak sangat buku ni tak popular di kalangan budak-budak sekolah aku. Tak ramai budak yang ulat buku. Nak-nak lagi baca buku cerita BI. Kecuali insan kat depan aku ni.

“Best giler! Dari lima bintang, saya bagi empat bintang...”

“Cuba cerita sikit...” Soalku. Saja nak amik hati dia. Padahal aku memang tak minat baca buku cerita BI. Tak faham. Tak kan aku nak translate satu-satu perkataan kot?

“Seorang lelaki dari bulan datang ke Bumi setelah lama mempelajari bahasa, adat, budaya dan segala-galanya tentang masyarakat di Bumi. Tujuannya satu. Menakluki Bumi sebab bulan sudah tidak sesuai untuk didiami lagi...”

“Pastu?” Soalku pantas apabila Amir memberhentikan ceritanya.

“Eh, nak tau kenalah baca sendiri! Kalo saya cerita semua nanti tak bestlah... Inilah salah satu cara awak boleh improve vocabulary dan grammar awak tu!”

Aku memuncungkan mulut. Ala... Malaslah! Amir membuat gaya untuk mengikat ‘muncung’ku. Uwek... Aku jelir lidah pula.

“Kat sini ada tak buku fasal bintang dan planet?”

“Mestilah ada... Library kita ni boleh dikatakan lengkap dengan pelbagai jenis buku tau. Kalo awak minat nak baca, buku macam tu ada kat rak kedua last, sebelah kiri.”

Aku meninggalkan Amir yang masih leka menelek buku-buku cerita BI. Tak bosan ke dia tu asyik bergelumang dengan buku je... Lantak dia lah kan... Rak kedua last. Sebelah kiri. Ha! Jumpa dah...

“Ko dengan Anis tu serius ke Fendi?” Suara perlahan itu menarik perhatianku. Anis mana ni? Aku ke? Aku cuba mencari arah datangnya suara tersebut. Dari celahan buku aku ternampak Fendi dan Aswad duduk di meja yang disediakan. Masing-masing memegang akhbar. Aku terdengar Fendi ketawa kecil.

“Giler ko! Aku dengan dia biasa-biasa aje. Tak serius pun. Lagipun ko kan tau aku keluar bukan dengan dia aje. Sarah, Amira,Jasmin, Amy, Lydia... Semua aku layan.”

“Tapi aku tengok ko selalu je jumpa dia.”

“Aswad, Anis tu banyak ‘kelebihan’nya. Aku cuma guna ‘kelebihan’ dia aje... Nak hidup kenalah pandai!”

“Ko ni memang pandai gunakan oranglah, Di...”

“Ha, biasalah... Fendi kan? Kalo ko nak tau, Anis tu naif sangat fasal bab cinta dan couple ni. Jual mahal. Tak ‘daring’ macam Sarah, Amira, Jasmin, Amy, dan Lydia...”

“Budak baru tu semacam aje rapat dengan Anis. Ada apa-apa ke diorang tu?”

“Maksud ko Amir? Anis anggap dia kawan aje. Kalo ko nak tau, Anis tu tangkap cintan dengan aku. Mustahil dia nak pandang budak baru tu...”

Kemudian aku terdengar Fendi dan Aswad ketawa. Terduduk aku di lantai library. Itu ke anggapan Fendi pada aku selama ni? Dia hanya gunakan aku? Fendi ajak aku jumpa petang ni? Untuk apa? Nak gunakan aku lagi? Huhu... Aku tak tau berapa lama aku duduk di situ. Suara Fendi dan Aswad pun dah tak kedengaran lagi. Mungkin diorang dah balik.

“Anis, apa awak buat dekat sini?” Soalan Amir ku biarkan sepi tanpa jawapan. Aku menundukkan kepala. Menyembunyikan tangisan yang hampir pecah. Amir menghampiri aku lalu duduk mencangkung, memerhatikanku. Aku angkat muka, pandang Amir dengan pandangan berkaca.

“Fendi... Dia...Dia kata... Dia gunakan saya... Dia tak ikhlas berkawan dengan saya... Kokkok saya...” Ujarku tersekat-sekat. Dan air mata yang aku tahan mengalir jua akhirnya. Amir menghulurkan sapu tangannya padaku. Dan dia tetap setia memerhati dan menemaniku sehinggalah tangisanku reda.

“Saya dah lama tahu tentang ‘benda’ ni. Tapi saya tak tahu macam mana nak bagitau awak...”

“Napa awak tak bagitau saya. Kalo dari awal-awal saya tahu...”

Amir menepuk-nepuk bahuku. Aku mengesat sisa air mata di pipi. Nak hembus hingus tapi seganlah plak. Lagipun ni bukan sapu tangan aku...

“Syukurlah sekarang awak dah tau. Dah la... Tak payah menangis fasal dia lagi... Tak berbaloi! Simpan air mata tu. Nanti kalo ada krisis air, boleh guna wat minum ke mandi ke...” Aku tergelak kecil. Sempat plak dia wat lawak. Orang sedih ni...

“Saya bukan nangis sebab Fendi. Saya nangis sebab saya dah pecahkan tabung ayam jantan kesayangan saya dan guna duitnya untuk keluar dengan Fendi hari tu... Tabung Kokkok saya...”

Ceh! Sedaya-upaya aku nak cover walhal dah terang lagi bersuluh yang aku nangis sebab Fendi mempermainkan aku.

“Ha? Tabung Kokkok?” Tanya Amir. Berkerut mukanya. Aku angguk kepala.

“Nama tabung tu Kokkok. Dari umur lima tahun saya simpan duit kat situ. Tak guna punya Fendi. Sebab dia Kokkok jadi korban! Hampeh punya jantan...” Aku mengepal penumbuk. Nantilah, bila ada masa dan tempat yag sesuai, aku akan balas dendam... Jahatkan aku? Tapi jahat aku bertempat ape...

“La... Tabung awak pun ada nama? Mati-mati saya ingat awak menangis sebab Fendi! Dah la. Jom balik!”

*******************************************************************************

Aku pandang muka Fendi yang merah padam macam udang galah kena bakar. Dah lebih sepuluh minit dia membebel memarahiku gara-gara membiarkannya terpacak depan pintu pagar sekolah selama sejam. Padanlah muka... Itulah agaknya balasan untuk orang yang jahat macam ko, desisku dalam hati.

“Saya macam orang bodoh terpacak kat situ! Awak ingat saya ni pak guard sekolah ke apa? Awak boleh kata awak terlupa. Saya kan dah ingatkan awak...”

Pot pet pot pet.... Seingat aku dah lebih lima kali dia ulang benda yang sama. Berapa banyak kali dia nak ulang benda yang sama da... Aku tersenyum sendirian bila mengingatkan muka Fendi yang keresahan menunggu aku di pintu pagar utama sekolah semalam. Habis semua budak menegurnya. Cikgu Mariam siap perli dia lagi.

“Sejak bila kamu jadi tiang lampu kat sini?” Makin merah muka Fendi aku tengok. Mengekek aku dan Amir ketawakannya yang kebengangan. Tunggulah aku kat situ sampai ko berjanggut dan bertanduk. Aku dan Amir balik ikut pintu pagar belakang. Bye bye...

“Saya tengah marah ni, awak boleh senyum-senyum plak! Serius la sikit!” Sergah Fendi. Aku senyum lagi. Nak wat macam mana, bila fikir muka dia yang merah padam kepanasan dan kebengangan menunggu aku semalam mesti aku tergelak. Lucu!

“Okeylah Fendi! Saya dah bagi pinjam telinga saya pada awak selama sepuluh minit. Sekarang saya kena amik balik telinga saya ni sebab saya ada discussion dengan study group saya. Kalo tak ada telinga macam mana saya nak mendengar,kan? Kalo awak masih marah lagi, saya nasihatkan awak supaya bawak-bawaklah bersabar, amik wudu’, dan baca Al-Quran. Ingat, sabar itu separuh daripada iman... Okey? Bye...”

Aku meninggalkan Fendi dengan senyuman meleret. Panggilannya tak kuhiraukan.

“Apahal Fendi marah-marah? Sampai sini kami dengar dia menjerit-jerit.” Tanya Azira sebaik sahaja aku melabuhkan punggung di kerusi batu. Aku angkat bahu.

“Aku tolong dia berlatih untuk pementasan drama sekolah...” Jawabku selamba.

“Aik... Aku tak tau pun Fendi masuk drama. Dia pegang watak apa?” Soal Shafiq sambil membetulkan cermin matanya.

“Watak lelaki yang ditinggalkan kekasih sebab kekasihnya dapat tahu yang lelaki itu mempermainkan perasaannya.” Jawabku lancar.

“Setahu aku sekolah kita wat drama Mahsuri kan? Tang mana plak ada scene macam tu? Pelik-pelik...” Rungut Humaira’ lalu meneruskan pembacaannya. Aku pandang satu-satu wajah kawan-kawanku. Kesian diorang. Hidup-hidup kena tipu... Aku kenyit mata pada Amir yang tersenyum ke arahku dengan senyuman bangga. Thanks Amir... Terima kasih sebab ajar aku cara-cara untuk mengenakan Fendi dengan cara ‘terhormat’.

“Amir, macam mana buku-buku yang baru sampai tu? Ko dah uruskan?” Soal Shafiq.

“Ko jangan risau, aku dah suruh budak-budak kita ‘urus’kan semalam. Kalo Cikgu Rokiah tanya, ko cakap buku-buku tu dah boleh masuk rak minggu depan.”

“Bagus-bagus! Tak rugi aku rekomen ko jadi pembantu aku...”

“Eh, bila ko pinjam buku ni?” Soal Azira sewaktu aku terkeluarkan buku cerita Ikhlas Konon. Macam mana boleh terbawa sekolah plak buku ni? Mesti aku lupa nak keluarkan semalam.

“Aaa... Aku pergi library semalam.”

“Kan ko ada ‘date’ dengan Fendi?”

“Aku tak pergi jumpa dia pun. Aku... aaa... Aku terlupa!”

Kalo Azira tahu yang aku bersama-sama Amir semalam macam mana? Adakah dia akan marah? Adakah aku tak boleh berjumpa dan berbual dengan Amir tanpa kehadiran kawan-kawanku yang lain? Aku menyibukkan diri. Berpura-pura membaca buku rujukan dan cuba membuat latihan seperti yang lain-lain. Aku tak berani pandang muka Azira penuh kekeliruan. Dari hujung mata aku tengok sekejap-sekejap dia pandang aku, pastu Amir. Dalam hati aku berjanji tak kan berjumpa dengan Amir secara bersendirian lagi. Dan yang paling penting, aku tak nak tipu kawan-kawan aku...

1 comments:

Wild Cherry said...

Hahaha.... Kelakar la Anis nie, tabung pon ade name...

Followers