Tuesday, July 28, 2009

eucralipse 6


“Napa ni Eury? Ko nampak pucat aje!”

Aku segera menutup dan mengunci pintu bilik. Aku diam. Cuba mengaitkan kejadian-kejadian yang berlaku ke atasku. Lelaki misteri, Bahasa Euris, kata-kata Puan Oracle, rantai lelaki misteri, rantai yang diberikan padaku….

“Cuba ko tengok ni!”

Ellisa pantas menghampiriku. Aku mengeluarkan isi kotak yang baru aku terima tadi. Kemudian aku keluarkan pula rantai dari poket bajuku. Menganga mulut Ellisa melihatnya. Seperti aku, dia juga pelik macam mana rantai lelaki misteri tu boleh sama dengan rantai yang ada dalam kotak pemberian ayahanda dan bondaku.

“Eury, mana datangnya rantai lagi satu ni...?” Soalan Ellisa lambat-lambat.

“Ayahanda dan bonda aku bagi tadi!”

Ellisa menggaru-garu kepalanya.

“Rantai ni seakan-akan sama dengan rantai lelaki tu... Betulkan?” Ujarnya perlahan. Kenyataan itulah yang membuatkan aku semakin buntu. Siapa agaknya lelaki itu?

“Aku mesti cari lelaki tu!” Tekadku.

“Aku pun rasa ko patut buat begitu.”

Seketika kemudian aku terduduk di kerusi. Di mana aku nak mencarinya?

**************

Malam tu entah kenapa aku rasa panas semacam. Aku kalih kiri tak kena. Kalih kanan pun tak kena. Pendek kata memang serba tak kena la. Hidup aku dua tiga menjak ni macam ni la…Serba tak kena! Aku ni macam dah obses pulak dengan lelaki misteri tu. Asyik fikir fasal lelaki tu dan cara nak jumpa dengan lelaki tu balik. Dan dek kerana ke'obses'an tu la, aku dah mula tunjuk minat nak belajar Bahasa Euris yang selama ini aku rasakan tak penting dan membosankan. Rantai pemberian ayahanda aku pakai manakala rantai lelaki misteri tu pulak sentiasa aku bawa aje ke mana-mana aku pegi… Manalah kot-kot dia nak muncul depan aku.

Perlahan-lahan aku turun dari katil dan berjalan keluar dari bilik seterusnya keluar dari kawasan istana. Pak guard-pak guard yang jaga kat sekitar istana semua pelik tengok aku tapi tak berani tegur. Mana tak peliknya, dah pukul 3 pagi, semua orang dah tidur. Aku sorang aje jadi ala-ala vampiro cari darah manusia… Huhu! Aku tak boleh tido!! Apa nak buat ni?? Aku ikut aje ke mana kedua-dua belah kaki ni melangkah… Langkahku akhirnya terhenti di taman larangan yang diterangi cahaya Eucristar.

Sampai aje aku kat taman, aku tengok ada kelibat orang terbaring kat tengah-tengah taman sambil memandang tepat ke arah Eucristar. Puas aku kecikkan mata nak tengok sapa yang jadi vampire macam aku malam-malam buta ni? Eh… Macam… Lelaki itu je?

“Macam mana awak boleh masuk dalam taman ni?” Soalku agak kuat. Mungkin terkejut sebab lelaki misteri tu ada kat situ. Tapi dari dasar hatiku, aku rasa gembira sebab akhirnya dapat jugak aku jumpa dengan dia.

Tapi pelik ek... Macam mana dia masuk sini? Setahu aku kawasan istana ni dikawal rapi. Orang luar macam dia mana boleh sesuka hati aje masuk. Entah-entah dia terbang tak? Tak kisah la… Janji aku dah jumpa dia. Kali ni aku tak kan ‘lepaskan’ dia!

Lelaki itu diam aje. Macam tak dengar aje soalan aku tadi. Asyik benar dia merenung bintang kat langit. Takkan dia tak faham apa aku cakap kot? Dah dua minggu aku bertungkus-lumus belajar bahasa kuno Euris dengan Puan Oracle. Sampai naik tension orang tua tu mengajar aku yang tak berapa pandai @ bengap tahap 3 ni. Geram plak aku tengok dia ni. Entah-entah dia sengaja aje tak endahkan aku tak? Ke memang dia tak perasankan aku?

“Dalam masa beberapa minggu aje awak dah boleh menguasai bahasa kuno Eucris. Satu perkembangan yang baik!” Katanya tanpa sedikit pun memandangku.

Akhirnya! Keluar gak suara emas lelaki ni… Eh, jap-jap! Lelaki ni tak cakap bahasa Euris pun! Cakap bahasa seharian kami yang biasa tu aje! Entah-entah dia sengaja nak kenakan aku ari tu! Huuwaa...! Aku rasa macam nak telan hidup-hidup aje lelaki yang dah duduk mengadap aku ni...

“Awak sengaja kenakan saya ari tu, kan? Awak pura-pura tak faham apa yang saya katakan…” Jariku lurus ditundingkan ke arah lelaki itu.

Dia cuma tersenyum serentak itu dia menarik aku duduk di sisinya. Aku tergamam dengan tindakannya. Beraninya dia! Sesuka hati aje nak pegang-pegang orang… Tapi entah mengapa, aku tidak menyuarakan kemarahanku itu.

“Saya saje nak uji awak. Sebagai pewaris Eucralipse, awak patut tau tentang bahasa itu, kan?” Katanya sambil tersenyum.

Lelaki itu kembali ke posisinya tadi, berbaring mengadap bintang yang beribu di langit. Wajahnya yang ku lihat menerusi cahaya yang kelam kelihatan kacak sekali. Kalo dia tanggalkan topengnya mungkin lebih kacak lagi. Ahh..! Sapa sebenarnya lelaki ni? Napa aku terasa macam ‘rapat’ aje dengan dia. Walhal inilah kali ketiga aku bertemu dengan dia. Namanya pun aku tak tau.

“Sapa nama awak?”

Tiada jawapan darinya. Dia masih leka memerhatikan Euristar. Ya, malam ini merupakan malam Euristar bersinar paling terang dan ia terasa begitu hampir dengan kami. Seperti boleh dicapai.

“Nama saya…”

“Puteri Eury… Saya tau!” Potongnya.

“Mana awak tau?”

“Sapa yang tak kenal puteri tunggal Raja Esqandar dan Permaisuri Eurika? Waris tunggal Eucralipse…”

Tanganku melekap ke dahi. Bodohnya aku! Dah tentu semua orang kenal aku… Aku kan anak raja negara ni! Poyo betullah aku ni… Kami diam. Akhirnya, setelah penat mendongak menala ke langit, aku berbaring di sebelahnya. Merenung Euristar di atas sana, seperti malam-malam sebelum ini. Bezanya, malam ini aku berteman.

Beberapa ketika kemudian dia bangun. Berdiri dan mengibas-ngibas pakaiannya.

“Saya kena balik sekarang.” Langkahnya laju, semakin menjauh.

“Nanti!” Tegahku.

Lelaki itu berpaling ke belakang. Aku berlari-lari anak mendapatkannya.

“Ni... Rasanya ini awak punya!”

Rantai itu bertukar tangan. Dia merenung rantai digenggaman seketika. Kemudian dikalungkannya ke leher. Ada riak kelegaan terpancar di wajahnya.

“Bila kita boleh jumpa lagi?” Soalku tanpa sedar.

Isk, malunya... Sepasang anak matanya bersinar, merenungku di bawah cahaya Eucristar. Entah kenapa renungannya membuatkan hatiku berdebar-debar. Pipiku serta-merta menjadi hangat.

“Esok...”

“Esok? Kat mana? Sini?” Soalku agak gelojoh.

Dia senyum. Tidak menjawab. Dan terus berjalan meninggalkan aku termanggu-manggu di situ.

“Nama awak sape?” Jeritku. Masih enggan melepaskannya.

Lelaki itu berhenti melangkah. Namun dia tidak lagi berpaling ke arahku.

“Rei... Reizu...” Katanya sebelum berlalu pergi.

**************

Aku pusingkan badan 360 darjah. Kosong. Tiada satu pergerakan pun kedengaran apatah lagi kelihatan. Apa sudah jadi? Macam dah diserang musuh aje Akademi aku ni... Bunyi derapan kaki yang semakin hampir membuatkanku menoleh. Merah padam muka Ellisa akibat keletihan.

“Eury! Napa ko lambat datang? Ko patut tengok ni!”

Keningku bertemu. Kehairanan tahap dewa menerpa.

“Tengok ape?”

Ellisa pantas menarik tanganku. Memaksa aku berlari dengan kelajuan yang sama dengannya. Ke padang. Lautan pelajar akademi membanjiri padang. Riuh-rendah dengan suara sorakan, jeritan dan tepukan tangan. Uiks... Ada apa plak ni?

Pelajar-pelajar kursus pengurusan pantas memberi hormat apabila menyedari kedatangan kami. Mereka membuka ruang kepada aku dan Ellisa untuk melihat apa yang berlaku di tengah-tengah padang.

Dua orang pelajar sedang bertarung tanpa senjata. Okey. Ni mesti keje budak-budak pertahanan ni. Diorang aje suka berlagak tak tentu fasal. Asal selisih faham sket, mula la nak tunjuk kehebatan masing-masing. Agak sengit nampaknya... Dua-dua sama handal. Sekilas pandang, aku tau Egart yang berada di tengah padang. Patut la Ellisa teruja semacam. Aku tak pasti siapa lawan Egart kali ini. Yang pasti budak tu bukan kekurangan skil, Cuma kurang bijak membuat pertimbangan terhadap Egart.

Isk... Diorang ni tau peraturan akademi ke tidak? Mana boleh sesuka hati mak bapak diorang aje nak berlawan kat kawasan sekolah. Dalam gelanggang belajar tak pe la. Itu pun di bawah pengawasan tutor atau mentor masing-masing.

“Yang pakai baju warna biru tu pelajar baru... Dah lebih 30 minit diorang lawan. Tapi En. Artemis tak suruh-suruh diorang berhenti! Kesian aku tengok budak baru tu. Dah macam agar-agar dikerjakan oleh Egart!”

Aku perhatikan pelajar baru yang dikatakan Ellisa. Hmm... Bertopeng... Darah mengalir dari dahi dan mulutnya. Dia benar-benar tidak berdaya untuk menahan apatah lagi membalas serangan Egart. Seperti yang kami jangkakan pelajar baru itu akhirnya rebah ke tanah. Dan aku tersedar sesuatu... Reizu!

“Cukup!”

Semua hadirin terdiam. Masing-masing tunduk memberi hormat kepadaku kecuali Esmet yang berdiri gah di sebelahnya, En. Artemis, tutor seni pertahanan diri.

“Atas dasar apa perlawanan ini dijalankan, En. Artemis?”

“Atas dasar persahabatan, Puteri Eury... Pelajar baru ini minta saya mengajarnya. Dan ini merupakan salah satu ujian yang dikenakan bagi mengetahui tahap kemampuannya.”

“Satu ujian? Betul ke ini satu latihan atau ada muslihat di sebaliknya?”

Berubah air muka En. Artemis mendengar suara aku yang semakin keras. Esmet melangkah ke hadapan.

“Eury, ini memang peraturanl untuk menguji kemampuan pelajar baru. Ko pun tahu prosedur sebegini memang dari dulu dijalankan. Mengapa tiba-tiba ko membantah pulak?”

“Ada yang tak masuk akal di sini. Dia pelajar baru. Kenapa Egart yang menjadi lawannya? Bukankah Egart terlalu handal buat pelajar baru sepertinya?”

Esmet terdiam. Begitu juga yang lain-lain. Aku pasti ini mesti kerja Esmet. Esmet memang kaki pembuli. Ada aje rancangannya nak mengenakan orang. En. Artemis pulak jadi 'balachi'nya. Ni tak boleh jadi. Aku mesti gunakan kuasa veto aku. Kan aku ada mandat besar memandangkan akademi ni kepunyaan Eucralipse.

“Perlawanan tamat. Bersurai!” Ujarku lantang.

Semua pelajar mula angkat kaki.

**************

“Jangan!” Reizu menepis tanganku. Aku terpinga-pinga.

“Napa?” Aku teruskan perbuatan yang tergendala. Sekali lagi tanganku ditepis ketika cuba membuka topengnya.

“Rei, saya cuba nak rawat awak, okey!” Kataku dengan nada bengang. Kami sudah berada di bawah pokok Bor yang besar. Ellisa cuma memerhatikan kami dari jauh, dengan ditemani Egart. Dengan bantuan Egart, kami mengangkat Reizu ke taman botani berhampiran Akademi Eucralipse.

“Saya tak ape-ape.”

“Tapi, mulut awak berdarah, dahi awak... lebam sana-sini. Patut ke saya suruh pihak pentadbiran amik tindakan ke atas En. Artemis dan Esmet? Ei, Esmet dengan En. Artemis tu memang sengaja nak kenakan awak. Diorang ingat diorang tu sape?”

Reizu tak beriak. Tetap tenang. Tangannya mengurut-ngurut belakang badan. Mungkin tergeliat akibat dihempas dek Egart tadi.

“Rileks la, Puteri Eury. Saya okey. Tak mati lagi. Lagipun, saya anggap tu semua sebagai cabaran.”

“Panggil saya Eury...” Arahku. Reizu nampak teragak-agak. Tapi bila aku berkeras, dia terpaksa menurut.

“Napa awak datang sini?” Sapu tangan aku serahkan padanya. Mengisyaratkan Reizu supaya mengesat kesan darah di wajahnya.

“Kan saya janji nak jumpa awak semalam...”

“Ooo... Saya ingat awak nak jumpa saya kat taman larangan...”

“Saya orang biasa, Eury. Sekali dua, boleh la saya 'menceroboh' masuk ke taman larangan istana.”

“So, sekarang awak dah jadi pelajar Akademi Eucralipse?” Soalku.

“Nampaknya macam tu la... Harap awak boleh bagi tunjuk ajar pada saya.”

“Dah tentu boleh... Sebagai bakal pemerintah Eucralipse, saya mengalu-alukan kedatangan awak ke akademi diraja ini!”

“Terima kasih, Eury!”

Kami diam. Reizu masih menelek bahagian badannya yang cedera. Aku mencabut-cabut lalang di sekelilingku. Berbunga rasa hati bila tahu aku akan bertemu Rei setiap hari. Nampaknya, makin rajin la aku ke akademi.

“Esmet tu sapa? Saya dengar dia tunang awak, ek?” Tanpa emosi Reizu bertanya.

“Aaa...” Kelu lidah nak menjawab.

“Saya anggap jawapan itu sebagai 'ya'... Padan la dia dengan awak. Putera Planet Segi dengan Puteri Planet Eucralipse.”

Aku terus diam. Enggap mengulas apa-apa. Biarpun seluruh Eucralipse merestui dan mengangkat Esmet sebagai tunangku, tapi jauh di dasar hatiku, aku masih mencari 'seseorang' untuk berkongsi rasa hati ini. Dan orang itu bukan Esmet kerana kami langsung tak ada keserasian.

Egart menjeling ke arah Eury dan budak baru tu. Ada rasa tak senang timbul di hatinya. Sape budak tu? Dah la bertopeng. Gaya aje dah mencurigakan. Teknik seni mempertahankan diri dia pun lain aje dari orang yang ada di Eucralipse.

“Sape budak baru tu? Rapat semacam aje dengan Eury!”

Ellisa menoleh ke arah Eury. Bukan main galak Eury ketawa. Seingatnya sudah lama Eury tidak ketawa sebegitu. Semenjak Eury mendapat tekanan dari ibu bapa dan kaum kerabatnya.

“Kata Eury, si Rei tu yang tolong dia masa kitorang kena serang kat hutan hari tu. Jangan risau, rasanya Rei tu baik orang!”

Egart mencemik. Sukar menerima kata-kata Ellisa. Dia curiga dengan Rei. Gerak hatinya mengatakan bahawa Rei bakal mengganggu apa yang telah direncanakannya.

8 comments:

tzaraz said...

aku rasa aku kena baca balik cite nie dari awal..dah x ingat..

Mrs. Jojie said...

Reizu ni mesti kerk kan...insan yg sebenarnye ditunangkan ngan eury...hehehe....best cite ni...next...

lilygreeny said...

hehehe...lily pun rase mcm tu Mrs. Jojie... Kerk.. tp x kan egart x cam die ek??? mesti makin best nnt... eury, next plzz....

tzaraz said...

ok..dah baca dah..and..
aku pun rasa reizu tu ialah kerk..

Mrs. Jojie said...

Lily....jojie rs depa dah pakat...yelah egart tak dapat nak dekati eury so kerk la yg ambik alih kerja egart utk memikat eury...hehehe....agaknye la....:)

nur khairunnisa mohd azuhar said...

best =)

Daniera said...

Best :) Nak Lagiiii :)

RYANie said...

reizu kn pkai topeng..2 yg egart x cam

Followers