Monday, March 9, 2009

eucralipse 2

Nama aku Puteri Eury, puteri tunggal Raja Esqandar dan Permaisuri Eurika. Kami memiliki tanah jajahan yang terbesar di planet ini yang dikenali sebagai Eucralipse. Sebagai bakal pemerintah, aku telah ditunangkan dengan Putera Esmet, putera Raja Eries dan Permaisuri Xera, merangkap pewaris tunggal kawasan jajahan Segi. Ini adalah atas wasiat datukku serta taktik untuk meluaskan tanah jajahan Eucralipse. Buat masa sekarang aku langsung tak berminat tentang takhta dan apa yang aku pelajari di Akademi Eucralipse. Aku cuma ingin hidup bebas dan menikmati erti kehidupan di samping orang yang aku sayangi. Dan... Aku cuma ingin mencari Putera Bertopeng yang sering muncul dalam mimpi-mimpiku. Masalahnya... Dia tu wujud ke??

Tangan kanan aku dah naik lenguh menopang dagu. Dagu yang asalnya elok terletak di atas tapak tangan, tiba-tiba terjatuh. Kedua-dua belah tangan aku luruskan. Seketika kemudian aku menggeliat pula. Apa tak nya, dah nak dua jam aku wat posisi yang sama aje... Namun bila melihat aksi Ellisa yang begitu teruja melihat Egart berlatih lawan pedang, aku jadi terhibur. Apa taknya, Ellisa senyum sampai ke telinga. Sesekali dia melompat keriangan bila Egart mendapat ’mata’ kemenangan. Minah ni, setakat tengok dari jauh pun dah bapak sukanya... Aku rasa kalo dia dapat bercakap face-to-face dengan si Egart tu agaknya mau agaknya dia pengsan.

"Woi, Ellisa! Sudah la tu... Ko ni tak nak masuk kelas ke?”

"Ala... Tunggu la kejap lagi! Perlawanan tengah sengit ni. Aku rasa Egart mesti dapat kalahkan lawan dia. Kan Egart pemain pedang paling lincah kat akademi ni...”

"Kalo ko dah tau keputusannya macam tu, tak payah la tengok lagi. Jom masuk kelas. Nanti En. Hepmis marah plak..”

"Ala, Eury... Kejap la. Tak abis lagi rindu aku kat Egart ni! En. Hepmis tak berani marah ko punya. Ko kan anak raja. Sapa berani marah.”

Rindu? Dah pandai rindu-rinduan plak kawan aku ni... Seketika kemudian aku teringat balik En. Hepmis. Ya, mungkin En. Hepmis tak berani nak marah aku tapi aku tak suka la budak kelas pandang ’semacam’ aje kat aku. Sebagai bakal pemerintah, aku kena gak tunjuk reputasi baik. Kan ke aku patut jadi role model diorang...

"Jom la Ellisa. Kalo ko tak bergerak dari situ, aku akan jerit bagitau Egart yang ko sukakan dia. Biar Egart tau, biar satu akademi tau. Nak?”

"Yela! Yela...! Tak sporting langsung!”

Ha! Tau plak takut... Kata suka sangat dengan Egart tapi bila aku nak tolong dia ’rapat’ dengan Egart, tak mau plak. Malu katanya... Suka hati ko la Ellisa... Kalo melepas nanti ko tanggung la...

**************

Aku membongkokkan badan serendah yang boleh. Mencicit aku berlari ke tingkat atas istana. Fuh...! Nasib baik tak ada orang nampak. Pintu utama ke tingkat atas pantas ku kunci. Hehe... Sekarang, tak ada sesiapa dapat cari aku lagi. Puan Arena ke Encik Cronus ke... Ke entah sape-sape melaun yang nak cari aku, tak kan dapat cari aku. Sebab tempat ni memang tempat rahsia. Laluan nak ke sini pun cuma orang tertentu aje yang tahu. Hmm... Apa yang aku nak buat kat sini? Adalah... Benda yang aku suka buat, bukan benda yang orang lain suka aku buat...

Berbaring di atas lantai dan memerhatikan langit, bintang-bintang dan planet-planet nun jauh di atas sana. Memerhatikan bintang yang paling terang di Eucralipse iaitu Euristar. Waktu aku kecil dulu aku selalu buat lawak pada teman sepermainanku. Euristar tu milik aku. Euristar melambangkan diri aku. Jika aku bersedih maka akan gerhana lah sinaran Euristar. Jika aku gembira, maka bertambah teranglah cahaya Euristar menyinari malam-malam di Eucralipse.

Tapi yang peliknya, aku sendiri terlupa dengan siapa aku pernah cakap macam tu. Bila aku tanya Ellisa, dia cakap aku tak pernah pun cakap fasal Euristar. Dengan sapa ek aku bercakap? Napa aku tak boleh ingat pun sapa orang tu. Yang pastinya matanya yang redup seolah-olah tersenyum apabila mendengar aku berkata demikian. Ya, matanya... Aku cuma ingat akan matanya yang redup setiap kali mendengar kata-kata dari mulutku. Walaupun kadang-kala apa yang aku katakan langsung tak masuk akal.

Kata-kata Ellisa siang tadi masih terngiang-ngiang lagi di telinga aku sehingga kini.

“Ko percaya pada cinta pandang pertama?”

Aku tergelak besar mendengar kata-katanya.

“Maksud ko, tengok orang tu pastu terus jatuh cinta? Macam tu?”

“Aah... Ko tak percaya ke?”

“Tak. Aku tak percaya pada cinta padang pertama…!”

“Aku tak tau la apa yang orang dalam istana dah ajar pada ko sampai ko tak percaya pada benda-benda ni semua. Tapi bagi aku, cinta pandang pertama memang wujud. Tapi cuma orang tertentu aje boleh mengalaminya.”

Aku diam aje. Malas nak berbalah dengan Ellisa. Kadang-kadang Ellisa ni boleh jadi obses dengan apa yang dia percaya dan suka. Contohnya, Egart! Nasib baik mamat tu hensem. Tak la aku terkilan sangat dia suka kat mamat tu.

“Cinta pada pandangan pertama tu bila ko dan lelaki tu bertentangan mata. Dan suatu rasa yang hangat mengalir dari segenap tubuh ko dan akhirnya bersatu di hati ko. Hati masing-masing berbicara namun bukan mulut yang berkata-kata. Dan saat itu ko yakin yang dia adalah lelaki yang diciptakan untuk ko. Dia la lelaki yang ko cari-cari dalam seumur hidup ko semata-mata untuk bersamanya. Susah aku nak terangkan dengan lebih terperinci. Ko kena laluinya sendiri... Tapi aku rasa ko tak de peluang untuk jatuh cinta pada pandangan pertama sebab ko dah jumpa pun jodoh ko, si Esmet tu...”

Cinta pada pandangan pertama... Macam-macam la si Ellisa tu...tak sudah-sudah berangan fasal cinta dan cerita fairy tale yang selalu ada happy ending. Hakikatnya banyak pasangan yang tak dapat bersatu walaupun diorang saling mencintai.

Aku pejamkan mata. Menikmati kedinginan udara malam yang bertiup lembut, menyapa tubuhku. Dan tanpa sedar aku terlena di situ. Seperti malam-malam sebelumnya, lenaku ditemani mimpi-mimpi indah bersama Putera Bertopeng.

**************

Gerakannya pantas. Dia bijak memanipulasi tenaganya dan tenaga pihak lawan. Malah dia seperti dapat membaca tindakan lawannya. Satu persatu tubuh pihak lawan dijatuhkannya. Beberapa minit kemudian, dia sudah berjaya menumbangkan kesemua lawannya.

Menelaus dan Raja Eriel tersenyum kegembiraan. Serentak dengan itu mereka berdiri dan bertepuk tangan. Semua yang hadir di situ segera bangun dan menundukkan badan sebagai tanda hormat.

“Kamu tak pernah menghampakan beta, Kerk!”

Kerk menundukkan kepala seraya menyilangkan tangan di dadanya, tanda berterima kasih atas pujian yang diberikan oleh Raja Eriel. Wajahnya tetap bersahaja. Langsung tiada beriak.

“Kerk sememangnya pelajar terbaik yang pernah saya ajar. Dia bijak dan mampu menguasai semua yang saya ajar dalam masa yang singkat.”

Raja Eriel tersenyum bangga mendengar pujian Menelaus terhadap Kerk. Dia sememangnya sedia maklum bahawa Menelaus jarang sekali memberi pujian kepada anak-anak didiknya.

“Tanpa usaha gigih ko mengajarnya siang dan malam, tak mungkin dia akan sehebat ini. Rasanya Kerk sudah bersedia dari segi mental dan fizikal... Bagaimana dengan disiplinnya, Menelaus?”

“Disiplin Kerk adalah di tahap yang sangat membanggakan. Dia tidak pernah membantah dengan setiap arahan yang diberikan. Namun adakalanya Kerk akan menghilangkan diri secara misteri. Terutama pada malam-malam Euristar bersinar terang...”

Berubah sedikit air muka Kerk mendengar komen Menelaus. Namun segera dia bersikap bersahaja semula apabila ayahandanya sekadar memerhati tanpa menegur perbuatannya yang diadukan oleh Menelaus.

“Bersurai semua! Egart, beta ingin berbincang dengan kamu sebentar!” Arah Raja Eriel. Egart yang berdiri di sebelah Kerk menganggukkan kepala sebelum berbalas pandangan dengan Kerk.

************

“Kiranya kamu masih gagal mendekati Eury?”

Egart yang tadinya tegak berdiri cepat-cepat melutut dan menundukkan kepala. Kerk hanya menundukkan kepala. Mengerti akan keberangan ayahandanya.

“Maafkan saya! Saya gagal melaksanakan misi saya. Eury selalu bersama dengan kawannya, Ellisa. Pengawal istana pula sentiasa memerhatikannya dari jauh. Tentu mereka akan perasan jika saya tiba-tiba mahu rapat dengan mereka...” Jawab Egart perlahan dan penuh berhati-hati.

Raja Eriel mundar-mandir seketika sebelum duduk kembali di takhtanya. Memikirkan rancangannya yang sudah 'lari’ dari apa yang dirancangkan. Kemudian satu persatu wajah direnungnya. Akhirnya pandangannya terhenti kepada wajah itu. Kerk... Ya, Kerk mungkin harapan terakhirnya! Tapi dia tidak mahu melibatkan Kerk dalam hal ini. Kerk sepatutnya diberikan posisi dan tugas penting dalam pertahanan dan serangan. Bukan diselitkan dalam kemelut remeh sebegini.

“Ayahanda, Kerk bersedia memikul tugas Egart!”

“Tidak! Kamu cuma bagi tumpuan pada tugas yang diberikan pada kamu saja, Kerk.”

“Tapi ayahanda...”

“Keputusan beta muktamad! Egart, beta bagi kamu peluang sekali lagi... Guna apa sahaja cara untuk rapat dengan Eury. Kamu mesti mendapat kepercayaan daripadanya!”
Egart pantas mengangguk.

3 comments:

Anonymous said...

apsal dah xnk sambung cite ni?
reraseny cite ni ok gak
wpun name2 watak dia pelik...
klu berkesempatan sambung la cite ni...
xbrape bagus untuk kesihatan klu x smbung cite ni..
hehehe...
duk tepikir2 plak sape yang bleh jd putera bertopeng tu...
kerk ke esmet?

~lizarazu~

Mrs. Jojie said...

betul tu...sy suke dengan imaginasi eury...i wish i have the same imagination power like u...hehehe....watak2 dlm cite ni buat sy ingin terus mengetahui jln cite yg next...mulanya sy rs cite ni cam tak best...tapi sy kate dlm hati bc dl...then barulah sy tersenyum sendiri...mmg cite ni best...setuju ngan lizarazu...sambung cite ni k...

Anonymous said...

imagenation ko mmg best ar eury...
tak sangka plk cite nie pn best..
more to fiction story...
Aku pn jenis suka berangan gak..
selalu berangan putera idaman aku akan datang satu hari nanti...

tp lain yang dinanti lain yg menanti..

jodoh kut...huhu...

-manja.lara87-

Followers