Sunday, November 21, 2010

Katakan Dengan Indah Part 2


Cabaran ~ Play to Win ~

“On your foot!” Jeritan nyaring itu membingitkan telinga. Kalau tadi Rachel, kali ini giliran Kamarul pula. Welcome to the club, bisikku dalam hati. Kaki kanan yang lenguh minta direhatkan membuatkan aku mengalihkan berat badan pada kaki kiri pula. Dalam hati aku mengira lagi. Lima ratus sembilan puluh lapan. Lima ratus sembilan puluh sembilan. Enam ratus. Enam ratus saat. Bersamaan dengan sepuluh minit. Hmm... Kiranya dah sepuluh minit la aku berdiri. Patutkan terasa lenguh segala urat-urat kaki aku ni!

Kerusi di meja sebelahku kosong sejak pagi tadi. Aku pasti ada sekurang-kurangnya ada tiga buah bangku lagi kosong di kelas sebelah-menyebelah. Aku mengetap gigi. Kegeraman. Sengal! Sebab kau orang, aku terpaksa bertapa dalam kelas bosan tahap dewa ni!

Kelas semakin panas. Bukan sahaja dek kerana cahaya matahari tetapi juga kerana soalan-soalan ‘cepu cemas’ yang dilontarkan oleh Cikgu Hafizah semakin sukar untuk dijawab terutama pada mereka yang bencikan subjek Sejarah. Tiada sebuah buku pun kelihatan di atas meja masing-masing. Sebaik sahaja high heels 3 inci warna silver milik Cikgu Hafizah jejak di kelas tadi, dia sudah mengarahkan semua buku Sejarah disimpan ke dalam loker buku di belakang kelas. Kami secara automatiknya mengerti bahawa sesi pengajaran hari ini lebih menggerunkan berbanding hari-hari biasa.

Wajah-wajah cuak rakan sekelas aku pandang dengan senyuman sinis. Ada di antara mereka yang sedaya-upaya menyembunyikan wajah di belakang badan rakan-rakan atau langsir tingkap. Ada yang menadah tangan dan berdoa agar terlepas dari pandangan Cikgu Hafizah. Mereka pasrah sahaja dengan untung nasib mereka. Bagi mereka yang layak dipanggil ‘cendikiawan’, wajah mereka tenang sahaja menunggu soalan diajukan pada mereka. Namun kebiasaannya mereka bukanlah sasaran utama Cikgu Hafizah melainkan andartu terlampau itu sudah bosan disogokkan dengan jawapan-jawapan ‘hampeh’ dari para pelajarnya.

Bola kain sebesar bola tenis yang meluncur laju pantas aku tangkap dengan kedua-dua tangan sebelum bola tersebut menghentam mukaku. It’s a fire ball. Bola berapi. Itu gelaran yang diberikan oleh Cikgu Hafizah. Sesiapa yang ‘bertuah’ menyambutnya, akan menjawab soalan yang diajukan olehnya. Dalam masa lima saat, kalau jawapan yang diberikan salah, denda akan dikenakan.

“Giliran awak lagi, Qaireen!” Senyuman sinis Cikgu Hafizah membuatkan hatiku berdetik. Cikgu ni memang sengaja nak kenakan aku ke? Maklumlah aku memang sangat jarang kelihatan dalam kelasnya yang membosankan ni...

“Senaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam Suruhanjaya Reid?”

Lord Reid, Sir Ivor Jennings, Sir William McKell, Tuan Abdul Hamid, Tuan B. Malik. Itu jawapannya. Tapi, aku memilih untuk tidak menjawab. Sebab? Aku malas nak menyertai pop-quiz ni. Hahaha... Kedua, aku main untuk menang. Play to win!

Yaks, kenapa aku kena belajar sejarah? Lepas tu kena ingat segala macam nama orang, tempat, perjanjian, tahun... Boleh terbakar CPU dalam kepala aku ni kalau nak ingat semua tu tau!

“Tak tahu jawapan? Atau mulut kamu tu penuh dengan emas?”

Aku masih mengunci mulut. Buat tak layan aje dengan sindiran Cikgu Hafizah.

“Okey! On your chair!”

Bangku kayu aku panjat dengan muka cemberut. Berdiri di atas kerusi memang terasa sangattt... tinggi! Cikgu Hafizah pun nampak kecik aje kat mata aku ni!

“Everyone has limit... Let see yours! And hers.”

Bibirku tersungging ke atas. Berat tugas aku ni! Dalam masa sepuluh minit sebelum masa Sejarah berakhir, macam-macam boleh jadi. Masa penentuan.

Bola kain ‘terbang’ ke arahku sekali lagi. Kali ini di luar jangkaanku. Aik, kenapa dia tuju kat aku lagi? Kan ramai lagi student dalam kelas ni? Dah sah-sah dia berdendam dengan aku ni!

Aku dah tak berapa nak dengar dah soalan apa yang diutarakan padaku. Yang jelas dan lantang kedengaran di telingaku adalah sumpah-seranah yang bergema dalam mindaku.

“Apakah gelaran pemerintah tertinggi di Negeri Sembilan?” Cikgu Hafizah mengulang soalannya.

Suasana kelas sunyi. Semua mata memandangku. Aku tersenyum sambil mengangkat bahu.

“Saya bagi kamu soalan paling senang. Budak sekolah rendah pun boleh jawab. Kamu sengaja tak nak jawab, kan? Kalau kamu dapat jawab, aku akan terus dapat duduk.”

Yang Dipertuan Besar. Yamtuan Besar. Senang giler soalan tu...

“Qaireen, kamu bagi jawapan salah pun tak apa. Janji kamu menjawab!”

Hujung kuku jari-jemari aku tatap dengan penuh minat. Cikgu Hafizah mendengus marah.

“Kamu ni melawan saya dalam diam, kan?”

Aku diam lagi.

“Berdiri atas meja kamu, Qaireen!”

Dengan muka selamba, aku naik lagi satu tahap ketinggian. Atas meja. Semua pelajar memandang ‘tinggi’ padaku. Well, so far aku yang paling tinggi dalam kelas ni. Cikgu Hafizah meletakkan bola kainnya di tepi buku Rekod Mengajarnya. Buku teks dicapai lantas dibuka.

“Saya mahu kamu semua baca bab 6 dan buat latihan...bla bla bla...” Sesi pemberian latihan. Bosannya! Aku tak faham kenapa aku dan yang lain-lain harus belajar tentang sejarah. Dah tentu-tentu semua tu dah lepas. Dah jadi sejarah! Dah lapuk. Dah kuning. Sekuning helaian kertas buku teks.

“Macam mana? Seronok dapat berdiri atas meja?” Sindir Cikgu Hafizah. Entah bila dia menapak semula ke tempatku. Aku memandang ke bawah.

“Seronok juga! Hari ni barulah saya tahu yang hidung cikgu terlalu besar untuk muka cikgu yang dah kecut tu!”

Muka Cikgu Hafizah berubah warna. Dari warna pink ke warna merah padam. Aku seakan-akan boleh melihat asap keluar dari lubang telinga dan hidung Cikgu Hafizah. Teman-teman sekelas dah menutup mulut dengan tangan. Menahan tawa dari pecah berderai.

“Lagi satu, saya rasa spare tyres kat perut cikgu tu orang dari bangunan sebelah pun boleh nampak. Macam orang dah beranak lima. Patutlah tak ada lelaki nak kat cikgu. Dia orang takut dikatakan berkahwin dengan janda, bukannya dengan anak dara tua!”

Hambek kau...! Kaw-kaw aku kutuk! Kau atau aku. Kita tengok siapa yang sampai ‘boiling points’ dulu.

“Qaireen Hafiya! Awak ni memang dah melampau!” Suara Cikgu Hafizah memetir bagaikan halilintar saat itu juga. Yang lain sudah kecut perut. Aku aje yang masih dengan muka slumber-land aku. Percayalah, aku pernah dengar oktaf suara yang lebih tinggi dari ini. Percayalah...

“Kamu ingat saya tak tahu apa yang kamu semua cuba buat? Saya tahu kamu dan kawan-kawan kamu yang lagi empat orang tu memang sengaja nak naikkan darah saya. Kamu semua bertaruh. Siapa yang dapat buat saya hilang sabar akan jadi pemenangnya. Kamu semua sengaja nak tengok saya hilang kawalan, kan!” Suara Cikgu Hafizah masih tinggi dan keras. Suara itu segera mencuri perhatian pelajar yang lalu-lalang di luar kelas.

“Baguslah kalau cikgu dah tahu. Kira selesailah!” Balasku menyindir.

Loceng tamat waktu berbunyi nyaring. Serentak itu juga suara Chester bergetar dari dalam meja. Aku melompat turun dari meja. Telefon aku sambar. Keypad telefon aku tekan. Mesej dalam inbox aku buka.

‘Rekod dah pecah! Just get out from that hell.. That kuntilanak won’t wait a second to rip your head off!’

Dari cermin tingkap, aku pandang ke keluar. Empat orang pelajar melambai-lambai di bawah bangunan. Kuntilanak? Nama baru untuk cikgu andalusia ni gamaknya...

‘Aye...’

Senyuman terukir di bibir lagi. I won!

Aku segera mengemaskan buku-buku. Beg aku sandang ke bahu. Suasana dalam kelas dan di luar kelas hiruk-pikuk dengan suara para pelajar. Bagaikan baru terlepas dari penjara, mereka berhamburan keluar dari kelas dan bangunan sekolah dengan kepantasan manusia.

“Qaireen, saya tak habis cakap lagi dengan kamu!”

Ler... Tak sudah lagi?

“Maaf, cikgu! Masa cikgu membebel dah tamat. Once sesi persekolahan dah habis, itu bermakna cikgu juga dah hilang kawalan ke atas kami. We are free! Bye...”

Tubuh Cikgu Hafizah menggigil menahan marah. Dengan senyuman sangat manis, aku melangkah meninggalkan Cikgu Hafizah dalam kebengangannya.

Dona, Anna, Tok Tok dan Lian dah siap menunggu di luar pagar sekolah. Menyambut kedatanganku dengan sorakan. Pelajar yang berada di sekeliling kami berpura-pura tidak melihat kami. Enggan mencari masalah dengan kami.

“Girls, salute!”

Tangan kanan Dona, Anna, Lian dan Tok Tok keras di sisi kanan dahi. Menabik hormat ke arah aku untuk beberapa saat.

“Gila la kau, Reen!”

“Pecah rekod la kau! Dari sini kami dah boleh dengar suara dia!”

“Bukan satu, tapi tiga rekod sekali gus!”

“Pertama, kau berjaya stay kat sekolah sampai habis waktu persekolahan. Kedua, kau berjaya bertahan dalam kelas Sejarah dengan denda Cikgu Hafizah a.k.a. ‘kuntilanak andartu’ tu tanpa menjawab sebarang soalan yang ditanyakan pada kau. Ketiga, kau berjaya buat dia yang sentiasa control ayu tu hilang keayuan dan berubah jadi wajah sebenarnya! Memang champion la kau! Kira natar kita orang ni, kau la yang paling sabar, yang paling berani, yang paling laser mulut, ek? Respect abis la aku kat kau, Reen!” Anna menyenaraikan rekod-ekod kejayaanku pada hari itu.

Aku buat muka selamba. Being a leader, gaining respects from members or followers is a responsibility. An obligatory.

“Seriously, Cikgu Hafizah tu memang plastik. Depan orang, especially cikgu lelaki BUJANG, control ayu aje. Cakap perlahan. Jalan sopan. Cuba kalau depan kita yang sama jantina ni, hilang semua sifat perempuan Melayu terakhir dia tu!” Kutuk Tok Tok pula.

“Aku dengan Tok Tok memang langsung tak sanggup nak masuk kelas Cikgu Hafizah tu. Kerek semacam!” Akui Lian.

“Aku dengan Dona pula tahan tak sampai sepuluh minit. Tak sanggup dowh dengan mulut tahap bom nuklear dia tu. Tu tak kira soalan ‘cepu cemas’ dia lagi. boleh dapat sakit jantung aku!” Anna pula membalas.

“Apapun aku faham kenapa dia buat macam tu!” Aku bersuara buat pertama kalinya. Namun ayatku yang sebaris itu membuatkan kawan-kawanku melopong.

“Kenapa?” Tok Tok bertanya.

“Aku dengar umur dia dah 42 tahun!” Dona mengeluarkan faktanya.

“Tipu! Kulit dia tegang aje!” Bantah Anna.

“Pakai Botox la, sesumpah!” Selar Dona.

“Sebab dia andartu? Terlebih estrogen dalam badan?” Tok Tok masih bertanya. Meminta aku memberi penjelasan terhadap pernyataan luar biasa aku sebentar tadi.

Aku menggeleng.

“Dia denda aku sebab aku tak jawab soalan dia. Kalau kau orang, kau orang marah tak kalau bertanya, bercakap dengan orang yang serupa dinding? Dingin dan bisu.”

Dona angkat kening pada Tok Tok. Tok Tok mencebik lalu mengalih pandang pada Lian. Lian menjeling Anna. Anna angkat bahu.

“Lagi satu, aku kutuk dia kaw-kaw. Sebab tu la dia meroyan marah aku. Tak ramai orang boleh terima dikutuk depan-depan. Aku pasti, kita pun tak sanggup dengar orang kutuk kita, kan?” Sambungku.

“Reen, kau ni kadang-kadang aku tengok terlalu ‘lembut’ untuk jadi ketua. Boleh tak kau buang sifat baik hati kau tu?”

“Okey!” Balasku dengan kening terangkat. Sesuatu di tepi mulut Tok Tok menarik perhatianku.

“Weih, kau orang pergi Baskin Robbins tak tunggu aku pun!!” Rungutku.

“Sorry la! Jenuh la tunggu kau habiskan cabaran tu. Tu yang pergi lepak dekat Robbins kejap!”

“Dah! Dah! Aku tak kira! Kau orang kena ikut aku pergi Baskin Robbins tu sekarang juga!”

“Lagi sekali?” Lian dah mengerutkan mukanya. Tok Tok dah bertepuk tangan gembira. Pandangan matanya dah jauh ke hadapan. Aku rasa dia tengah membayangkan menu apa yang dia nak pilih kejap lagi.

“Yelah! Baru adil, kan? Tapi sebelum tu, kau orang dah buat apa yang aku suruh tadi?”

Aku pandang satu persatu wajah mereka.

“Beres!” Jawab Anna bagi pihak yang lain.
Aku tersenyum. It’s payback time! Memahami tak bermaksud aku dah maafkan dia yang dah menyeksa aku selama lebih kurang sejam tadi, kan?

“Tapi kenapa satu tayar aje? Kenapa tak pancitkan semuanya?”

Aku senyum lagi.

“Sebab aku rasa ramai lelaki yang nak tengok Cikgu Hafizah tertonggek-tonggek menukar tayar kereta dengan kebaya ketatnya tu!” Jawabku ceria.

“Hahaha...!”

Gelak kami berpadu tatkala beriringan ke kereta.

6 comments:

Addi said...

fuhyooohh!!!
dahsyaaatt laaa

MaY_LiN said...

aaaaa..
ade gak pesyen cikgu cenggini..

keSENGALan teserlah.. said...

giiiilaaaaaaaaalaahh..!

Anonymous said...

best

Biehah said...

best lah cite ni...
jht gile geng qaireen..
hahahahaa

Anonymous said...

bile nk ade smbungan n3 ni ye?
best cite die...

Followers