Saturday, September 26, 2009

Saat Cinta Bicara Part 3


“Minta maaf pada gadis ni!” Arah lelaki itu.

Lelaki crook itu merentap tangannya dari pegangan ‘penyelamat’ku. Air mukanya masam ibarat dicampakkan selori limau paling masam di dunia. Terbit juga riak kelat seperti baru sahaj termakan peria yang pahit rasanya. Aku memang tak berkenan betul dengan tingkahnya; agresif semacam seperti tengah ‘high’ je. Penampilannya lagi la…Dengan telinga bertindik, rambut terpacak macam budak punk, jeans dan jaket kulit, bangle ‘berduri-duri’… Memang tak masuk dalam senarai orang yang boleh dijadikan kawanku.

“Kau ni sapa pulak? Apa kena-mengena kau dengan si bisu ni?” Garang lelaki crook itu menyoal. Gayanya seperti mahu membelasah sapa sahaja yang bercanggah pendapat dengannya. ‘Penyelamat’ku tetap tenang menghadapi situasi itu.

“Sapa pun saya, itu tak penting. Yang penting, saya tak suka awak guna kekerasan terhadap orang yang kurang upaya. Apapun kekurangan dia atau kelebihan awak, masing-masing wajar saling menghormati! Ini Malaysia. Negara merdeka. Negara demokrasi. Negara yang mendukung kesaksamaan hak rakyatnya walau siapapun dia asalkan tercatat warganegara Malaysia pada kad pengenalannya. Tapi tak tahu la kot-kot awak ni bukan warganegara Malaysia…” Tenang dan laju sahaja kata-kata itu meluncur dari bibirnya. Dan senyuman yang dilemparkan di akhir ayatnya seperti mengisytiharkan dirinya sendiri sebagai pemenang dalam ‘debat jalanan’ ini.

Lelaki crook itu mengetap gigi kuningnya dangan wajah masam. Memandang kami silih berganti sebelum pandangan jatuh pada wajah wanita tua yang muncul di celah-celah orang ramai. Riak wajahnya berubah menjadi tak keruan.

“Kau berdua bernasib baik. Oleh sebab adik aku grad hari ni, mak aku pun ada, jadi aku malas nak putuskan urat leher bertekak dengan kau. Lain kali, bila aku bawa geng aku, kita sambung!” Katanya sebelum berlalu mendapatkan wanita tua itu. Dia memimpin wanita tua itu ke suatu arah.

Bahuku terasa dicuit lembut.

“Awak… okey?” Sepatah-sepatah dia bertanyakan tentang keadaanku. Nyaris aku nak tergelak dengan gelagatnya yang cuba berkomunikasi denganku menggunakan bahasa isyarat.

Aku mengangguk. Aku menghulurkan wang kepada gadis penjual bunga. Dan dia menghulurkan jambangan bunga kepadaku. Aku menganggukkan kepala lagi. tanda terima kasih sebelum berpaling ke arah lelaki tersebut.

Melihat dirinya sekali lagi secara berdepan, menimbulkan sesuatu di dalam hati. Takut? Gugup? Gembira? Berbunga-bunga? Nonsense! Aku bukan drama queen sampai every moment nak bikin wayang.

Lelaki berketinggian hampir 6 kaki (ye ke? lupa nak bawak tape pengukur), berdada agak bidang, tidak terlalu gemuk atau kurus, berambut agak kerinting, dahi sederhana luasnya, kening lebat, mata berpandangan tajam memikat, hidung sederhana mancung, bibir sederhana dan sempurna bentuknya, berkulit cerah… Lelaki yang pada perkiraanku, sederhana dalam serba-serbi. Tak terlalu kacak dan sempurna. Tidak juga jelik rupanya. Sedang-sedang sahaja. Dan lelaki itu masih memandangku. Namun pandangannya kini bukan dengan riak terkejut, bukan juga berwajah terkejut seperti pertemuan pertama kami tadi. Riak wajahnya kini tenang. Bersahaja. Sukar ditafsirkan. Mungkin dia bersimpati dengan keadaanku yang ‘bisu’.

Enggan meneruskan ‘lakonan’ ini, aku membuka mulut. Untuk menerangkan keadaan sebenar. Namun bunyi handphone yang nyaring berserta menyebabkan tumpuan aku beralih. Along! Pesanan ringkas di skrin handphone aku baca.

‘Dpn dwn. Skrg!’

Aku segera berpaling ke arah bertentangan. Ke arah dewan besar.

“Dah nak pergi?” Soal lelaki itu. Aku pandang wajahnya sekilas. Mengangguk.

“See ya!” Katanya lagi. Ada riak kesal. Kesal untuk apa agaknya ya?

Dengan segaris senyuman, aku meninggalkannya di situ.

@~~~@~~~@~~~@~~~

“Athia…!” Jerit Angah sebaik sahaja aku muncul di celah-celah orang ramai yang berkerumun di luar dewan. Aku mengambil masa lebih lima minit untuk sampai ke tempat keluargaku berdiri walaupun jarak kami berdiri tak sampai 5 meter.

“Tahniah!” Jeritku sebaik sahaja menyertai mereka di situ.

Dengan bangganya aku mempersembahkan jambangan bunga mawar merah itu pada Angah. Angah tersenyum lebar menyambut bunga dariku. Aku memeluk Angah erat sebelum menghadiahkannya ciuman di pipi. Dalam beberapa saat barulah aku terperasan sesuatu. Angah langsung tidak membalas pelukanku seperti selalu.pelukan aku ungkaikan. Tangan Angah berada di udara bersama dua jambangan bunga.

“Sorry! I can’t ruin these flowers!” Katanya sambil tersengih lebar menampakkan giginya yang putih bersih.

“Ala! Sapa lagi cepat bagi bunga kat Angah ni?” Jambangan bunga ros merah ‘mewah’ tu aku pandang dengan rasa tak puas hati. Ingatkan boleh la aku jadi orang pertama bagi bunga kat Angah.

Dari ekor mata, aku terperasan akan sesuatu. Dan tanpa menunggu lama, aku mengalih pandangan ke arahnya. Ada seorang lelaki asing yang baru sahaja ‘join’ keluarga kami. Dan dia memerhatikanku sedari tadi lagi. Semenjak aku tiba di sini dan memeluk Angah.

Dengan anggaran ketinggian 5 kaki 7 inci atau mungkin lebih lebih beberapa sentimeter dari itu, kunjungannya yang kerap ke gim terbukti melalui susuk tubuhnya yang tegap dan sasa, berkulit sawo matang, rambut agak kerinting yang dipotong pendek, wajah kacak seperti hero filem Malaya, senyuman menawan yang mungkin boleh menyebabkan gadis-gadis datang menyembah untuk kasihnya, bergaya kasual namun ciri-ciri sebagai ahli korporatnya tetap menyerlah, lelaki itu memang mempunyai personality yang menarik. Macam mana aku boleh tak perasan tadi? Agaknya mata aku dah ‘kero’ kot!

Aku cuba mencari dan menyelongkar kotak ingatan. Mencari akan kehadiran lelaki ini; kalau-kalau aku pernah melihat dia di mana-mana. Nyata, aku tak pernah tengok lelaki ini. Jika tidak, mustahil aku boleh lupa lesung pipit yang jelas kelihatan di kedua-dua belah pipinya setiap kali dia mengukir senyuman. Ya, aku tak pernah melihat dia sebelum ini! Dan dia tersenyum ke arahku?

Lelaki itu masih memerhatikanku sehinggalah Angah menggoyang-goyangkan jambangan bunga di tangan kanannya di hadapan muka lelaki itu.

“Zharif…! Pandang macam nak telan aje gayanya!” Tegur Angah. Muka Zharif merah sebaik sahaja sedar akan ketidakwajarannya memerhatikanku sebegitu. Bila menyedari seisi keluargaku turut memerhatikan tingkahnya, mukanya bertambah merah setakuk lagi.

“Sorry! I terkejut bila dia tiba-tiba datang tadi. I ingat sapa tadi!” Katanya cuba memberi alasan terhadap perbuatannya. Angah cuma tersenyum. Dengan bersusah-payah, Angah memaut tangan Zharif dan membawanya berhadapan denganku. Ahli keluargaku yang lain sibuk bergambar dengan kamera Along.

“Zharif, ni adik I, Athia Huriya’ Dato’ Shaiful Bahri yang I selalu ceritakan tu… Dia ni masih study kat UUM. InsyaAllah, will be graduated next year, after her practical…” Angah memulakan sesi berkenalan antara aku dengan lelaki itu.

Zharif memandangku dengan pandangan yang lunak.

“Athia, ni ‘kawan’ Angah… Kami dah lama kenal. Actually, Zharif ni senior Angah dulu. Lepas tu jadi adik angkat… bla bla bla…” …tak lama lagi jadi abang ipar Thia… Aku menyambung sendiri ayat akhir Angah. Cliché la scene ni. dah berlambak dalam drama dan filem. Kalau tak sebijik sebutat pun, sipi-sipi tetap ada. Tengok gaya Angah dan Zharif pun aku dah boleh agak. Bunda dan babah tersenyum manis. Gembira dapat calon menantu kot!

Zharif menghulurkan tangan. Ingin bersalaman denganku. Aku agak keberatan untuk menyambut. Aku bukan la minah stok masjid tapi aku faham la basic agama tentang aurat. Tetapi memandangkan banyak mata-mata yang memerhati, aku sambut juga huluran tangannya itu. Genggaman tangannya erat. Ah, sudah! Ni cari bala namanya ni! Sebelum Angah menyedari, aku sentap tangan kananku dari genggaman Zharif.

“Thia! Angah! Cepat la ambil gambar!” Jerit Along.

Aku dan Angah berlari mendapatkan Along dan yang lain-lain. Mengabadikan kenangan kami sekeluarga dalam kamera digital Along. Ada sahaja idea Along berkenaan pose-pose untuk kami gayakan. Zharif turut dipelawa untuk bergambar bersama.

“Athia, senyum la sket!” Bisik Zharif di telingaku. Aku pantas menjarakkan diri dari Zharif.

Eh, bukan ke tadi mamat ni berdiri sebelah Angah?

“Athia amik kos ape?”

“Athia bila habis belajar?” Amnesia betul mamat ni! Kan tadi Angah dah introduce… Confused!

“Athia…” … itu….

“Athia…” … ini…

Naik letih aku menjawab soalan-soalan dari Zharif. Walaupun aku lebih banyak tersenyum dari menjawab, tetap aku merasa mengah mendengar suaranya. Memang Zharif ni jenis lelaki yang ‘over’ peramah. Dengan Along, dengan Dayana, dengan bunda, dengan babah, semua dia boleh ‘masuk’… Tapi bila dengan aku, aku rasa lain macam aje gaya layanannya… Satu aje aku respect tentang Zharif. Dia tak gelakkan suara aku yang sedap mengalahkan itik ni!

Aku terfikir-fikir sendiri. Aku ni perasan sendiri, atau dia memang lelaki yang mudah mesra dengan semua orang… err… especially perempuan? Masak kau, Ngah…

Lepas hampir dua jam bergambar, kami bersiap sedia untuk pulang. Saat kereta babah meninggalkan bumi UiTM, aku seperti ternampak-nampak kelibat lelaki yang membantuku tadi di car park. Realiti atau khayalan? Aku tak mahu ambil peduli.

Yang nyata, CPU otak dah delete tentang dirinya saat kereta babah melewati pintu gerbang universiti. Takut overload kot!

@~~~@~~~@~~~@~~~

Malam tu aku tak tahu nak buat apa. Nak selak buku, rasa macam minah poyo aje nak study kat rumah. Last-last aku capai majalah hiburan. Topup cerita-cerita terbaru artis. Muak membaca gossip, skandal yang entah apa-apa entah, aku sebak aje setiap helaian majalah. Tengok gambar wat cukup syarat aje.

Pintu bilik terkuak. Namun aku malas nak meninjau siapa dari balik majalah. Siapapun di situ, tetap tak dapat menandingi muka sweet si Orlando Bloom nih!

“Thia!”

Tilam spring bilik dah bergoyang terhenyak menampung berat badan Angah. Terus aje Angah berbaring di sebelahku. Sekuntum ros merah di tangannya. Bunga yang Zharif bagi tadi la ni… Susah betul nak faham perangai orang tengah angau bercinta ni!

“Sudah-sudah la tu! Tau la tengah angau! Tapi tak payah la jadikan bunga tu mangsa!” Bunga aku bagi setakat jadi hiasan kat bilik dia aje. Yang Zharif bagi siap letak dalam pasu. Takut layu la tu! Lepas ni mesti dia awet kat celah buku plak. Lepas tu tampal kat diari. Bawah tu tulis ‘dear diary, ni bunga yang pakwe aku bagi, sweet sangat!’ Cliché! Entah apa-apa orang bercinta ni punya kerja. Tu tak masuk madah pujangga tahap puitis lagi. Nak tergelak pun ada jugak! Tu kerja couple sama-sama jiwang la tu. Tapi Angah… Aku tak pasti pulak meter kejiwangannya. Doa sangat tak terbaca diari atau terdengar dia bergayut dengan ayat jiwang dengan pakwe dia. Takut termuntah!

“Ala… ini kes jeles la ni, ek?”

Jeles? Tak kuasa! Jiwang-jiwang, cintan-cintun, aku tak ada nafsu nak layan lagi! Lain tahun la, ek…

“Tak ada mananya Thia jeles! Thia mana layan benda gitu-gitu!”

“Bila tiba masanya, Thia akan layan jugak…”

Whatever!

“So, Ngah… Napa baru sekarang? Sebelum ni Angah tak pernah cerita pun Angah bercinta. Tak pernah dengar Angah gayut jiwang-jiwang. Tak nampak Angah keluar dating. Even dalam bilik Angah pun tak ada gambar Angah dengan si Zharif tu!”

Balik tadi aku sempat spotcheck bilik Angah sekali lagi. Memang tak ada langsung gambar Angah dengan pakwenya itu. Couple ‘warak’ kot diorang tu. Jenis tak ambil gambar berdua-duaan. Tapi muka Zharif memang tak ada langsung kat bilik Angah. Walaupun gambar ramai-ramai. Couple mystery betul!

Angah tersengih-sengih. Mata masih terpaku ke siling. Angau tak bertahap dah ke?

“Saja! Saja tak nak heboh-heboh. Takut tak jadi!” Ceh! Ni mesti dah overload baca majalah hiburan ni. Bagi alasan pun ikut macam artis yang tengah dilanda gossip bercouple aje…

“Lagipun Angah takut Thia ambil boyfriend Angah! Mati kejur tak kahwin la Angah sudahnya!”

“Tak rock la ambil boyfriend Angah! Ape barang? Macam la laki dalam dunia ni dah habis pupus…” Aku tonyoh sikit kepala Angah. Kasi wayar-wayar otaknya bersambung semula. Ingat aku ni spesis adik perampas ke? Angah gosok-gosok kepalanya.

“Mana la tau kan… Kita kan memang dari dulu nak ciri-ciri lelaki yang sama.” Balas Angah. Aku letak majalah ke tepi. Menala ke siling putih. Mengimbas kembali perbualan kami berkenaan ‘jejaka idaman’ kami. Dan yang nyata kami menyenaraikan dan mengharapkan semua ciri-ciri positif dimiliki pada si jejaka. Walhal, mana mungkin ada lelaki sesempurna itu. Aku mula meng‘extract’ perwatakan Zharif yang aku jumpa siang tadi. Napa aku rasa dia macam bukan lelaki yang Angah nak? Bukan ke Angah tak suka lelaki merokok? Zharif… Aku yakin benar dia merokok walaupun dia sembur satu badan dengan perfumes.

Aku bangun dan bersila atas katil. Mengadap Angah.

“Angah, whatever happen, Thia tak kan ambil sesuatu yang bukan milik Thia. I love you more than I love myself. Untuk Angah, Thia sanggup berkorban apa sahaja. Coz you’re the one and only sis…”

Angah bangun lantas memeluk tubuhku. Beberapa ketika kemudian, dia meregangkan pelukan sebelum menepuk dahiku.

“Angah gurau aje la! Yang emo tak tentu fasal apahal? Tengok Angah dah termenangis!” Angah kesat hujung matanya. Begitu juga denganku.

Kami berpandangan. Tersenyum dan berpelukan lagi.

“Angah sayang Thia!”

“Thia pun sayang Angah!”

Rentak lagu Zui Jin Hai Hao Ma SHE meleraikan pelukan kami. Kuat betul pengaruh cite Hooping Dulcinea tu. Sampai ringtone aku pun 'terjajah'.

“Ha! Pakwe tepon la tu!”

“Thia mana ada pakwe!” Sanggahku keras. Dalam pada itu, handphone di meja berhampiran, aku sambar. Nyaris aku nak gosok kelopak mata. Biar betul? Aku cuba berlagak biasa. Tak nak melatah di depan Angah. Karang lagi bingit aku diusiknya.

Handphone di tangan dirampas dek Angah.

“Amsyar?” Dia ketawa ‘kemenangan’. Aku rampas kembali LG Chocolateku.

“Kita orang kawan aje la… Lagipun dia tu sepupu si Fiza…”

“Alaa… Jelak la dengar alasan Thia! Angah langsung tak percaya sebesar hama pun yang Am tu anggap Thia kawan aje…” Sakat Angah.

“Whatever! Suka hati Angah nak percaya ke tidak. Apa yang pasti, Thia dengan dia memang kawan BIASA. Full stop!” Tegasku. Call dah jadi missed call. Hai la Amsyar… dalam 24 jam, napa sekarang juga ko nak call aku?

“Tak percaya! Angah tak percaya!” Ejek Angah.

Aku diam. Cari idea nak ‘keluar’ dari situasi itu.

“Ngah! Ko dengar tak?” Aku letak tangan di tepi cuping telinga. Konon-konon nak mendapatkan pendengaran yang lebih baik la.

“Dengar apa?” Angah turut pasang telinga. Mula termakan umpanku. Aku tepuk bahu Angah.

“Handphone ko bunyi la, Ngah!”

“Yeke? Tak dengar pun!”

“Sound-trouble, mana nak dengar! Pergi la angkat! Kang buatnya pakwe terchenta call, merajuk pulak dia… Pergilah…”

Angah sekejap-sekejap pandang aku. Sekejap-kejap dipandangnya pintu bilikku yang tertutup rapat.

“Angah nak pergi check la!”

Bergegas dia meninggalkan bilikku. Aku kunci pintu bilik. Tersandar di balik pintu. Menarik nafas dalam-dalam. Selamat! Nyaring bunyi handphone mengejutkanku. Suspen nak tengok nama si pemanggil di skrin.

Amsyar Aminuddin…

*** Terlebih makan kuih raya...ekeke...

8 comments:

fzm2 said...

yyyeeeey!
de jgak n3 bru..
hehhehe..thkx!

Anonymous said...

waaaa...
bestnyew...
best la citer ni...
cpt2 smbung ae...
=]

keSENGALan teserlah.. said...

zhariff bf angah tuh bkn orng yg sme ngn penyelamat thiya kan??

kompius sejap..epi lpas cm orng yg sme je..isk2..
tape2..smbung2..hehe..

qyqa said...

salam eury..
adussss..best3!!!
berbaloi penantian ni,he3,.
sambung cpt...

Unknown said...

hehe..
ade n3 bru...
suke2..
penyelamat thia, ibriz kan..?

next n3 please...

haha..

eury said...

salam... kipas-susah-mati, sowi ek lambat sambung SCB... harap korang tak fed-up... zharif & penyelamat thia bukan org yg sama. takat tu je eury leh jwb...

farah amanina said...

makn kuih raya banyak... jaga2 sikit... sat g kak eury tembam plak... hehehehe... semakin menarik.. wait 4 the next n3

Anonymous said...

bez gk cter die...
tp nk tnye la..ape jd dgn cter ad+iz? xdak sambungan ke or bkl diterbit dlm versi cetak? dh lame sgt tggu

Followers