Sunday, February 13, 2011

Katakan Dengan Indah Part 5


The Nanny

“Reen! Bangun!”

Aku menggeliat di bawah selimut tebal. Bantal di tangan aku bawa ke dada dan kupeluk erat.

“Qaireen Hafiya!”

Lenaku dirampas oleh jeritan nyaring itu. Otakku mengambil masa beberapa saat untuk kembali ke alam sedar dan seterusnya mengecam suara tersebut. Mama?

Kelopak mata kubuka. Tubuh segera aku arahkan untuk duduk. Mama jarang berada di rumah. Masuk ke bilikku boleh dikira dengan jari. Mengejutkan aku dari tidur... hampir tidak pernah... Mendengar suara mama di dalam bilik ini, pada ketika ini, terasa bagaikan berada di alam mimpi.

Mataku segera mencari susuk tubuh mama yang langsing. Hidungku pantas mencari haruman Christian Dior kesukaan mama. Tetapi di hujung pencarian itu, hampa menjengah rasa hatiku. Mama tiada di dalam bilikku. Yang ada hanyalah Cik Kesuma yang sedang berdiri di hujung kaki katil. Wangian yang menusuk ke lubang hidungku hanyalah bau Women On Earth milik Cik Kesuma. Rasa kecewa menyebabkan aku mahu bergumpal semula dalam selimut tebalku.

Huh, kiranya perbuatanku tak mampu nak panggil mama pulang ke rumah...

“Cik Qaireen, Datin nak bercakap dengan cik...” Suara lembut Cik Kesuma kedengaran. Aku merangkak malas ke hujung katil sebelum menyambar telefon dari tangan Cik Kesuma. Cik Kesuma beredar ke tingkap. Menyingkap langsir yang menutupi tingkap dan sliding door ke beranda di bilikku.

Cahaya matahari di luar memaksa aku memejamkan mata seketika sebelum kembali menatap wajah mama di hujung talian. Siapalah yang mencipta 3G ni? mungkin menyenangkan dalam beberapa perkara namun bagiku ianya menjarakkan lagi hubungan aku dan mama.

“Baru bangun? It’s almost 12 o’clock, Reen!” Marah mama.

Aku mendengus. Benci bila wanita yang masih anggun pada usia awal 40-an itu memainkan watak Datin Mariah dan bukannya watak mama seperti yang aku harapkan. Cik Kesuma di sudut bilik aku jeling.

“Keluar!” Arahku. Mencicit Cik Kesuma keluar dari bilikku. Bunyi dengusan mama kedengaran serentak dengan bunyi pintu bilik ditutup.

“It’s Sunday, ma!” Jawabku malas.

“But you’ve classes to attend...”

“Which I don’t interested into!” Sambungku dalam nada yang tinggi.

“Qaireen Hafiya! Apa yang susah sangat ni? Kenapa kamu degil sangat?”

“Mama tak faham-faham lagi ke? I hate ballet! I hate piano! I hate tuitions! And I also hate school!”

“And you hate me too, don’t you?”

Aku diam. Membuang pandang ke arah lain. Membenci ibu sendiri? Aku tak pernah membenci ibu sendiri. Membenci sikapnya, ya.

“Kenapa mama tak pernah nak faham kehendak Reen? Kalau pelanggan mama, business partners mama, boleh pulak mama faham kerenah diorang!”

Nada suaraku yang tinggi membuatkan wajah mama semakin tegang.

“Kenapa kurang ajar sangat kamu ni?”

“Sebab tak ada orang nak ajar Reen! Papa busy! Mama 24/7 sibuk! And I don’t even remember being raised by you!”

“Macam tu gaya bercakap dengan mama yang melahirkan kamu?”

Aku terdiam.

“Mama letih dengar laporan dari guru-guru kamu! Penat! Ponteng sekolah, tak buat kerja sekolah, langgar peraturan sekolah, kurang ajar dengan cikgu, buli pelajar lain! Kamu ingat mama tak ada kerja lain selain selesaikan masalah kamu dengan pihak sekolah?!”

Aku menguap malas. Tahi mata di hujung mata aku buang dengan telunjuk.

“Siapa yang laporkan kehilangan kereta Kesuma pada polis? Kamu, kan?”

Aku yang sedang menggeliat tidak dapat menahan diri dari tersengih.

“Padan muka dia!” Ujarku tanpa rasa simpati. Mengenangkan wajah kasihan Cik Kesuma sewaktu pulang dari balai polis memberi aku rasa puas hati yang tidak ternilai. Membuatkan mama marah adalah matlamatku.

“Memang mama dah agak yang itu kerja nakal kamu! Kamu tahu tak Kesuma nyaris bermalam di lokap? Mujur dia ada bukti dan saksi yang menyatakan kereta itu milik dia, jadi dia dilepaskan. Mujur juga mama berjaya yakinkan Kesuma dan pihak polis yang ini adalah gurauan dari kamu! Kalau tidak kamu mungkin akan didenda kerana membuat laporan palsu!”

“Rasanya Cik Kesuma dah pun serahkan surat letak jawatannya pada mama, kan?” Soalku dalam nada sinis.

“Ya! Kenakalan kamu dan peristiwa di balai polis tu buat dia serik untuk jadi PA kamu lagi. Tapi mama berjaya yakinkan dia yang perkara tu semua tak akan berulang lagi!”

“Dan dia percaya? Memang naif!”

“Bukan senang nak cari PA sekarang! Jadi boleh tak kamu tolong jangan buat perangai lagi?”

“I don’t need a nanny, ma! Mama suruh dia ikut Reen ke hulu ke hilir, beritahu apa yang patut dan tak patut Reen buat! Reen dah besar! I’m 17 this year, remember?”

“Then act like one! Berhenti dari buat masalah! Tak boleh ke kamu berhenti memalukan mama dengan perangai buruk kamu tu? Mama malu dengan kawan-kawan mama! kawan-kawan mama semuanya berbangga dengan anak-anak merea. Graduate dari luar negara, ada kerjaya bagus, kahwin dengan anak somebody, baik budi pekerti. Kamu? Apa yang boleh banggakan tentang kamu?”

Muka terasa panas.

Aku memalukan mama? Itu ke anggapan mama terhadap aku selama ini? Anak yang memalukan dirinya? Anak yang mengundang masalah padanya? Anak yang tak boleh dibanggakan? Aku mula menyesal kerana menjawab panggilan ini.

This conversation is going no where. It’s a dead end, as always... Wait! Is it a really conversation, at the very first place?

“That’s it! Mulai hari ini Reen tak akan ikut apa-apa arahan dari mama! Tuition, piano, balet or-what-so-ever... Mama boleh cancel semua tu! Reen tak akan pergi lagi!”

“Nope! You’ll do exactly what I say!”

“Berhentikan Cik Kesuma!”

“No!”

“Shall I make her quit?! Sama macam tiga orang PA sebelum ni!”

Mata mama membulat.

“Don’t you dare, Reen!”

“This is your game. But I’ll play it in my way!”

“What is exactly do you want? Apa yang mama tak sediakan untuk kamu? Duit, kereta, handphone, pembantu rumah... You live like a princess! Mama cuma minta kamu belajar dan berperangai macam orang baik-baik, bukan macam...”

“Darling...”

Muka tegangku kendur perlahan-lahan.

Darling?

Wajah mama berubah. Perhatian mama teralih pada sisi kanannya. Ke arah gerangan yang memanggil. Yang pasti itu bukan suara papaku.

“Mama kena pergi! We WILL talk about this once my business here done!” Ujar mama dalam keadaan tergesa-gesa. Dapat kudengar getaran dalam setiap perkataan yang dituturkannya.

Klik!

Panggilan diputuskan.

Darling?

Mama dalam bathrobe terlayar di ruang mata. Suara lelaki yang memanggilnya terngiang-ngiang di telinga. Lelaki mana yang bersama mama dalam bilik hotelnya? Bukankah papa ke Singapore?

Business trip konon!

Handphone di tangan berkecai di dinding beberapa saat kemudian.

@~@~@~@~

Aku memandang kosong ke arah lantai dansa yang sarat dengan muda-mudi. Lampu yang kelam dan berwarna-warni membataskan pandangan dan menyakitkan mata. Muzik kuat yang dipasang membingitkan telinga dan memberi rentak baru pada degupan jantungku. Itu belum dikira lagi perlakuan pemabuk yang hilang pertimbangan diri serta melakukan perkara-perkara di luar batasan manusia normal.
I hate this place!

“Reen!” Panggil Anna dari tepiku. Tangan kirinya melambai-lambai di hadapan wajahku. Entah bila dia datang aku sendiri tidak tahu. Sedar-sedar sahaja dia sudah terpacak di hadapan meja kami dengan menatang dulang berisi lima gelas Coke. Rasanya beberapa minit yang lalu di masih rancak berbual dengan salah seorang pengunjung di kelab tersebut.

“Lelaki hari tu kirim salam kat kau lagi. Dia ada kat sana.” Anna menunjukkan ke suatu arah. Aku hanya memandang wajah Anna tanpa perasaan.

Kirim salam? Kat tempat macam ni? Biar betul?

“Aku rasa dia betul-betul ikhlas nak kenal dengan kau la, Reen!”

“Anna, kau patut tahu yang nilai keikhlasan kat tempat macam ni sangat murah harganya, atau mungkin tak bernilai langsung. Jangan terlalu cepat percaya orang, okey?” Nasihatku. Anna yang aku kenali sangat naif. Dan perkara ini membuatkan aku selalu bimbangkan dirinya. Anna tak sebijak Tok Tok, Lian atau Donna yang pandai membaca ‘niat’ seseorang. Mungkin sebab tu aku selalu rasa bertanggungjawab untuk ‘menjaga’nya.

“Tapi dia nampak baik, gentleman, kaya...”

“Dan pastinya kacak, kan?” Serkap jarangku membuatkan Anna tersenyum dan terbuai dalam angannya.

“Kalau kau suka dengan dia, apa kata kau aje yang layan dia?”

“Tapi dia bukan nak kenal dengan aku! Dia nak kenal dengan kau la!”

“Aku tak minat!”

“Kau memang tak minat dengan lelaki, ek?”

Pertanyaan berlalu tanpa jawapan sebaik sahaja Tok Tok, Lian dan Donna kembali ke meja kami untuk meneguk minuman mereka. Mulut masing-masing heboh bercerita tentang pasangan menari yang baru dikenali. Make-up tebal yang dikenakan dicacatkan sedikit oleh peluh yang memercik pada wajah. Seperti diriku sendiri, mereka mengenakan gaun mini mengikut susuk tubuh masing-masing.

Mereka melabuhkan punggung mereka di sisiku. Mengangkat kening sesama sendiri sebaik sahaja melihat wajahku yang sedikit tegang.

“Kita datang sini nak enjoy. Yang kau buat muka macam tertelan siput sedut tu apahal, Reen?” Soal Lian sebaik sahaja menyedari persoalan yang bersarang di kepala teman-teman yang lain.

Aku angkat kening lantas mencampakkan fail di tangan ke meja. Segelas Coke aku capai dan aku sedut isinya. Tok Tok segera mencapai fail tersebut. Membaca isi kandungannya. Donna dan Lian tumpang sekaki. Dan akhirnya mula mengangguk faham. Anna berbisik-bisik dengan Donna. Bertanya apa yang telah dibacanya.

“Ni kes serba-salah la ni, ek?” Dugaan Tok Tok hanya mampu aku sambut dengan keluhan yang maha berat.

Empat orang temanku mula bersidang membincangkan hal berkenaan pembantu peribadiku yang terdahulu.

“Cik Munirah, a bright student who graduated from local university.”

“She’s already in waiting list to UK, remember? Ayah dan ibunya pensyarah universiti. Jadi PA hanya untuk mengisi masa lapang dan memenuhkan ruang pengalaman kerjanya aje.”

“Si Yusran, anak Datuk entah-siapa yang jadi PA semata-mata nak tackle Reen tapi akhirnya gigit jari bila Reen belasah dia...”

“PA apa yang pegang-pegang tangan dan nak peluk bagai? Memang patutlah si Reen ni bagi penumbuk. Bila mata dah jadi mata panda, barulah mamat tu letak jawatan!”

“Yang terakhir, Delia. Bekas setiusaha di sebuah syarikat terkemuka. Dah diintai oleh ‘jerung-jerung besar’ untuk memenuhi kuota isteri mereka.”

“Mereka semua ada satu persamaan.”

“Duit! Mereka berduit atau akan punya duit yang banyak. Jadi Reen tak payah nak fikir dua tiga kali untuk ‘kerjakan’ mereka sampai mereka berhenti.”

“Tetapi Cik Kesuma tidak. Ayahnya makan gaji. Emaknya surirumah tangga. Adik-beradik ramai... Cik Kesuma perlukan kerja dan duit untuk menyara keluarga serta menyekolahkan adik-adiknya. Hmm... Aku tak faham kenapa orang miskin mesti beranak ramai.” Donna menuturkan ayat terakhirnya perlahan. Seperti berkata kepada dirinya sendiri.

“Cik Kesuma tak berduit macam tiga orang PA kau yang dulu. So what, Reen? Kau tak suka dia jadi PA kau, so buat la sampai dia berhenti.”

“Oi, oi... Lian, kau tak faham lagi ke dengan Reen ni? Dia nampak aje... err...nakal... Tapi dia masih ada perikemanusiaan! Reen tak boleh buat Cik Kesuma berhenti kerja tanpa memikirkan nasib keluarganya di kampung. Boleh tak korang faham masalah Reen sekarang?” Anna adakalanya lebih memahami aku berbanding yang lain.

“Reen... Aku dah pernah beritahu kau, kan? Jangan lembut hati sangat. Kalau kau lembut hati, macam ni la jadinya.”

“Hei, Reen ketua kita, kan? Bukan ke kita kena suport semua keputusannya?”

Meja aku tepuk sekuat hati lantas berdiri. Masing-masing membuntangkan mata ke arahku.

“Dah habis cakap dah?”

“Ops...!” Lian menutup mulut.

“Ooo... Ooo...”

“Selagi aku tak minta pendapat korang, just stay the hell away from my problem!”

“Reen...”

Aku meninggalkan mereka.

“Reen, tak salah pun kalau kita berkongsi masalah, kan? Kitakan kawan!” Suara Donna sayup-sayup kedengaran dari belakang, bercampur-aduk dengan bunyi lagu yang dimainkan di P@r@Di$e, langsung tidak kuendahkan.

Langkah kaki aku halakan ke tandas. Imejku yang terbias di cermin dinding, aku pandang lama.

Perlukah aku ‘mengorbankan’ orang yang tak bersalah semata-mata untuk ‘menghukum’ orang yang pada pertimbanganku bersalah?

Aku benar-benar tiada jawapannya. Membiarkan Cik Kesuma terus menjadi pembantu peribadiku seperti membenarkan mama mengambilalih hidupku yang sekali ini. Mengikut apa sahaja yang direncanakan oleh mama di luar kemampuanku. Membuatkan Cik Kesuma berputus ada terhadap diriku dan memaksanya untuk berhenti kerja pula seperti menabur periuk nasi Cik Kesuma dengan pasir di tanganku. Seperti kata Anna, aku tak mungkin dapat melakukannya tanpa rasa bersalah terhadap ‘mangsa-mangsa’ kenakalan dan keinginanku untuk bebas.

“Argh...!”

Sudahnya, aku menumbuk dinding untuk melepaskan geram yang berbuku di dada. Beberapa orang ‘tetamu’ di restroom tersebut mengawasi tingkah-lakuku dengan pandangan mata masing-masing. Kemudian mereka cepat-cepat beredar dari situ. Mungkin mereka khuatir aku akan bertindak lebih agresif.

Kembali ke meja, aku lihat Tok Tok, Lian, Donna dan Anna bergosip tentang sesuatu. Sebaik sahaja terpandangkan aku, perbincangan mereka terhenti.

“Apahal?”

Mata aku larikan mengikut muncung mulut Donna. Yang lain turut memandang ke kaunter minuman dalam cahaya lampu kelam. Aku mengecilkan mata beberapa kali untuk mengenalpasti siapa atau apa yang dimaksudkan oleh Donna.

“Bukan ke itu Fatihah? Budak Form 4 kelas 3.” Lian mengungkapkan apa yang aku lihat.

“Junior.”

“Yang sorang lagi tu Zeti, kan?”

Dua orang perempuan yang berdiri di kaunter aku pandang lama. Fatihah dan Zeti... Masing-masing dengan jeans dan baby-t. Rambut yang biasanya diikat ekor kuda dilepaskan bebas. Badan mereka meliang-liuk mengikut rentak lagu yang berkumandang.

Ooo... Fatihah dan Zeti. Mula mengecam wajah mereka. Rekod kesalahan mereka hampir sama banyaknya dengan diriku sendiri. Sudah dua kali ibu bapa mereka dipanggil ke sekolah oleh pengetua. Masih segar di ingatanku wajah suram kedua-dua orang tua mereka menerima perkhabaran berkenaan tingkah-laku anak-anak mereka.

“Angah, selama ni angah ke mana? Cikgu kata Angah dah dua minggu ponteng. Duit yang ibu bagi hari-hari tu ke mana sampai Angah mencuri duit kawan?”

Suara lirih ibu Fatihah bagaikan terngiang-ngiang di telingaku. Menghantar rasa sakit ke dalam dada. Rasa cemburu menghimpit rasa. Tubuh Fatihah terasa kecil dalam pandangan mataku.

“Apa diorang buat lepas waktu sekolah, di luar waktu sekolah, di luar ‘bidang kuasa’ kita.” Tok Tok sudah mengalihkan pandangannya.

“Biarkan aje diorang.” Donna menepuk-nepuk bahu Lian. Lian mencemik dan kembali menari mengikut rentak lagu.

Tanpa sedar aku sudah pun melangkah dan menghampiri Fatihah dan Zeti.

“Wei, Reen! Kau nak ke mana pula tu?”

“Halau diorang!”

Empat pasang kening terangkat. Tiada bantahan atau komen keluar dari bibir mereka. Mereka bangun dan membontoti langkahku.

Lengan Fatihah aku cengkam dan tubuhnya aku tarik keluar dari P@r@Di$e. Tubuhnya aku tolak ke dinding.

“Hei, apahal ni?”

Zeti turut menerima nasib yang sama dari Lian. Anna, Donna dan Tok Tok membina ‘pagar’ agar mereka tidak dapat melepaskan diri. Fatihah dan Zeti memandang wajah kami yang bengis sebelum berpandangan sesama sendiri. Wajah mereka nampak keliru.

“Korang buat apa kat sini?” Soalku garang.

“Yang kau sibuk apahal?”

“Aku tanya kau jawab!”

“Suka hati la nak buat apa pun! Tempat ni bukan bapak kau yang punya!”

Zeti yang mahu melangkah mendekatiku, aku tolak kembali ke dinding. Dia mengaduh kesakitan.

“Aku rasa lebih baik korang jawab aje soalan Reen sebab dia bad mood hari ni!” Amaran Anna dibalas dengan cebikan.

“Korang ingat korang aje ke nak enjoy, kita orang pun nak jugak merasa enjoy kat sini. Kat sekolah mungkin korang berkuasa. Semua orang takut. Tapi ini bukan sekolah, babe! Korang jangan ambil peduli!”

Pipi Fatihah aku tampar sekuat hati.

Fatihah menyeringai kesakitan. Matanya buntang memandangku. Seakan tidak percaya dengan tindakanku.

“Sakit la, bodoh!”

Zeti terpaksa membatalkan hasratnya untuk mebantu Fatihah bila bahu dan tangannya dipegang kejap oleh Tok Tok dan Donna. Lian membelakangkan kami sebaik sahaja melihat perbincangan kami bukan sekadar perang mulut lagi. Matanya liar memerhatikan orang yang lalu-lalang. Anna seperti biasa tidak berminat untuk menyertai ‘kenakalan’ yang kami lakukan. Hanya bertindak sebagai pemerhati.

Batang leher Fatihah aku cekak dengan tangan. Tubuhnya aku henyak ke dinding.

“Kalau fasal korang, aku langsung tak nak ambil peduli. Aku cuma tak suka tengok muka korang kat sini! Buat aku hilang mood aje nak enjoy!” Kepala Fatihah aku tujah-tujah dengan jari telunjuk.

“Cool, Reen!” Bisik Lian ke telingaku.

“Aku tak mahu tengok muka kau kat sini atau mana-mana kelab lagi! Kalau aku terserempak dengan korang lagi, aku tak akan teragak-agak untuk seret korang balik ke rumah!”

Cengkaman tangan aku lepaskan. Fatihah terbatuk-batuk sambil memegang leher yang terasa perit.

“Blah!”

Tok Tok dan Donna melepaskan Zeti. Zeti segera mendapatkan Fatihah.

“Satu lagi!”

Zeti dan Fatihah mengangkat muka. Ada riak tak puas hati dan ketakutan pada wajah mereka.

“Aku tak nak korang ponteng kelas atau langgar mana-mana peraturan sekolah.”

Mereka diam.

“Sekarang blah!”

Zeti memapah Fatihah beredar dari situ.

“Apa semua tu, Reen?”

“Aku tak suka tengok orang lain lepak port kita! Buat sakit mata aje!”

“Ooo...”

“Tapi aku masih tak berapa faham la...”

“Bila aku cakap aku tak suka, maknanya aku tak suka...”

Bayang Fatihah dan Zeti yang semakin menghilang aku perhatikan.

Aku cuma tak suka tengok mak ayah diorang datang menangis-nangis ke sekolah...

“Lupakan aje la! Jom masuk! Malam masih muda so kita...”

“ENJOY!” Jerit mereka berempat.

“Korang masuklah! Aku nak balik! Dah tak ada mood!”

“Hek eleh...”

Telefon aku keluarkan. Nombor Pak Samad aku dail.

@~@~@~@~

Sarapan bersama papa atau mama, atau dengan kedua-duanya sekali merupakan acara yang jarang-jarang sekali berlaku di rumah besar ini. Boleh masuk dalam acara tahunan. Boleh dikira berapa kali jumlahnya kami berpeluang makan bersama dengan jemari.

Sarapan pagi bersama papa dan mama sama seperti sarapan berseorangan, tanpa kehadiran Mak Azah atau Pak Samad yang biasanya sengaja kupelawa untuk menghidupkan suasana.

Senyap.

Sunyi.

Sepi.

Hanya kutleri yang menyumbangkan bunyi tatkala berlaga sesama sendiri. Papa yang duduk di kepala meja di sebelah kananku, aku pandang. Bahagian kepalanya sudah ditutupi dengan senakhah akhbar yang diangkat tinggi separas dada. Sesekali dia menurunkan akhbar tersebut untuk menyuap apa sahaja hidangan yang diletakkan dalam pinggannya. Seandainya ada urusan pejabat yang memerlukan perhatiannya, papa langsung tidak teragak-agak untuk meneliti dokumen-dokumen perniagaannya di meja makan. Paling lama, lima belas minit masa yang diperuntukkan untuk bersarapan bersama aku dan mama. Habis masa tersebut, papa akan bergegas pergi ke pejabat.

Batang leher aku kalihkan pula ke bahagian kiri kepala meja. Mama duduk penuh tertib di situ. Dia kelihatan anggun dalam kurung moden yang beribu harganya. Rambut melepasi bahu dan diwarnakan, dibiarkan bebas. Wajahnya kelihatan cantik sekalipun hanya mengenakan solekan nipis. Sesuai dengan statusnya sebagai pengasas produk kecantikan. Ada sesuatu yang hilang pada penampilannya. Senyumannya. Mama hampir tidak pernah tersenyum ketika bersama aku dan papa. Seingat aku, kali terakhir aku lihat mama tersenyum pada tahun lepas ketika mama diberikan Anugerah Usahawan Wanita oleh satu persatuan yang dianggotainya.

Berbeza dengan papa, mama lebih teliti berkenaan makanan yang dihidangkan padanya. Perhatiannya tidak lepas dari pinggan di hadapannya. Seolah-olah sedang mencongak jumlah kalori setiap suapan yang bakal disuap ke mulutnya. Bosan dengan perlakuan tersebut, dia akan mengamati rasa makanan yang dihidangkan atau menelek kutleri yang ada di atas meja. Cuba mencari cela tugas sang pembantu rumah. Seandainya tidak menepati citarasanya, mama akan bergegas ke dapur untuk memarahi setiap seorang yang ada di situ sebelum kembali ke meja makan dengan bebelan yang panjang. Namun kebiasaannya mama akan tenggelam dalam dunianya sendiri bersama-sama PDAnya, menjawab panggilan berkenaan urusan perniagaan yang kurasakan terlalu awal untuk dilakukan. Beberapa saat kemudian, mama akan mengikut jejak papa; meninggalkan aku. Sendirian. Seperti selalu.

“Pengetua Reen nak jumpa mama dan papa di sekolah.” Suaraku bergema di ruang makan.

Mama mendengus perlahan. Roti bakar dicampakkan ke pinggan semula. Selera makannya sudah hilang.

Papa melipat akhbar di tangannya. Tidak minat untuk masuk campur.

“Ini dah kali kedua mama dan papa dipanggil. Sekolah buka tak sampai dua bulan pun lagi.” Pandangan tajam mama menikam mataku.

“Mama busy this week. Minggu depan mama nak ke Indonesia. Ada peluang perniagaan. Suruh papa aje pergi!”

Papa merenung tajam ke arah mama. Wajah masing-masing ‘ketat’.

“Kenapa nak libatkan saya pula? Hal anak awak, awak la yang uruskan!” Garau suara papa menegaskan ketidaksudiannya. Briefcase di kaki kerusi dicapai dan papa terus berlalu pergi ke pejabatnya.

“Mama pun tak akan pergi. Muka mama ni dah naik tebal mengadap muka cikgu kamu!”

“It’s okey!”

Kerusi aku tolak ke belakang. Beg sandang aku sangkutkan ke bahu. Bersedia untuk ke sekolah.

“Reen boleh selesaikan masalah Reen sendiri!”

@~@~@~@~

Ada banyak benda yang aku tak faham dalam dunia ini. pertama, kenapa aku dipilih menjadi ketua kumpulan The Girls sedangkan aku merupakan anggota yang paling junior dalam The Girls. Aku masih ingat lagi, aku baru sahaja berpindah ke sekolah itu pertengahan tahun lepas. Kebetulan ketua mereka sudah berpindah ke luar negara mengikut keluarganya. Ketika itulah mereka bertemu denganku yang sedang bergaduh dengan beberapa orang pelajar. Pergaduhan yang bermula dengan salah faham akhirnya ditamatkan skill taekwando tali pinggang kuning milikku.

Kau budak baru, kan?”

Empat orang pelajar perempuan mengerumuni aku sebaik sahaja dua orang ‘mangsa’ku terhencot-hencot melarikan diri. Aku memandang mereka seorang demi seorang.

“Kalau ya, kenapa?” Jawabku acuh tak acuh. Lipatan lengan baju aku perbetulkan. Bersedia untuk pusingan kedua.

“Kau berani!”

“Kuat.”

“I’d say fun!”

“Reckless...”

Hanya seorang yang tidak mengeluarkan komennya. Wajah polosnya takut-takut memandang wajahku. Follower...

“Aku tak ada masa nak dengar orang yang tak berapa kenal aku komen tentang aku, okey!”

Saat aku melangkah pergi...

“Would you like to be our leader?” Pelajar yang berambut pendek menuturkan hasratnya.

Si muka polos ternganga.

“Aku tak minat!”

“Kau perlukan kawan. Kami perlukan ketua.”

“Apa kata kau fikir dulu sebelum bagi jawapan pada kami, Qaireen Hafiya?”

Di situ bermulanya persahabatan antara aku dan mereka. Sehingga hari ini, dah hampir setahun aku menjadi ketua mereka. Jadi ketua mereka seumpama menjadi diriku sendiri sahaja. Bila bersama kami menjadi semakin ‘kuat’. Dan digeruni. Kami sependapat tentang sekolah dan peraturannya. Rules are made to be broken. Peraturan menyekat kegembiraan dan keremajaan kami.

Kami bergerak secara berkumpulan dan punya cerita tersendiri yang menyebabkan kami bersatu membentuk kumpulan budak nakal, The Girls. Secara amnya, cerita kami hampir serupa; kami anak-anak yang diabaikan oleh ibu bapa kerana mengejar harta dunia. Kecuali aku, masing-masing berkongsi cerita dengan anggota The Girls yang lain mengurangkan beban yang ditanggung. Aku masih belum mampu berbuat demikian. Enggan menceritakan hal peribadiku secara terperinci bukan bermakna aku tidak mempercayai mereka. Masih takut untuk memperlihatkan diriku yang sebenar. Mungkin kerana tempoh perkenalan kami yang singkat. Mungkin juga kerana aku tak bersedia untuk berbuat demikian.

Apapun, aku mempunyai empat orang kawan; Lian, Tok Tok, Anna dan Dona. Mereka adalah kawan sehidup semati aku di sekolah ini. Dan mungkin untuk seumur hidupku ini.

Persoalan kedua yang bersarang dalam kepalaku sejak sekian lama adalah mengapa mama dan papa begitu membenci diriku. Bukankah aku ini anak mereka?

Papa tidak mengendahkan kewujudan aku yang duduk di tengah-tengah meja makan. Berita-berita di akhbar atau dokumen-dokumen dari pejabatnya lebih penting dan menarik berbanding aku, satu-satunya zuriatnya. Walaupun kami berada di ruangan yang sama, walaupun dia sedar akan kehadiranku, aku padanya seperti udara yang tidak kelihatan zahirnya.

Mama mengabaikan kehadiranku. Mama hanya berminat pada hal-hal berkaitan dengan perniagaannya, makanan yang diambilnya, bagaimana hendak mengekalkan susuk tubuhnya yang langsing, serta mencari kesalahan semua orang yang berada di sekelilingnya.

Kami hanya akan kelihatan seperti sebuah keluarg bahagia di hadapan rakan-rakan mama dan papa atau dalam majlis-majlis formal tertentu. Kenapa kami tidak boleh jadi seperti keluarga yang lain? Yang setiap pertemuannya dihiasi gelak tawa dan berkongsi cerita tentang apa yang berlaku pada kami. Yang berkongsi rasa dalam apa jua keadaan; suka atau duka. Kenapa?

“Ahh...”

“Huh?”

“Habis la...”

Suara-suara halus membuatkan aku kembali ke alam nyata. Lapan orang ‘nerd’ sedang memerhatikanku dengan mata yang bulat dan mulut berbentuk ‘o’. Masing-masing memakai pakaian lusuh yang kelihatan saling tak ubah seperti tukang kebun. Wajah polos dan kebudak-budakan mereka sahaja yang berjaya menyakinkanku bahawa mereka adalah seusia denganku.

Anak mataku melilau melihat keadaan sekeliling. Tiada sebarang bangunan di hadapanku. Hanya ada tanah lapang yang dipagari kawat besi, memisahkan kawasan lapang tersebut dengan kawasan bukit yang ditumbuhi pokok-pokok sebesar pemeluk.

Eh, aku kat mana ni? Bukan ke aku masih di sekolah? Tapi ini dekat mana?

“Al...la...mak...!”

“Sia-sia usaha kita...”

Kali ini tumpuan mereka pada tanah di tempat aku berpijak. Aku tunduk. Aku lihat kasutku sudah dikotori tanah. Sebelah kaki aku angkat. Ada sesuatu berwarna hijau di bawah tapak kasutku. Timbunan tanah yang membentuk seperti batas sudah hampir rata dan dipenuhi dengan tapak kasutku. Benda hijau yang pada pandanganku kelihatan seperti daun bersepah-sepah di sana-sini.

Huh? Apakah ini?

“Aku rasa kau sesat! Mungkin ini akan buat kau sedar di mana kau berada.”

SPLASH!

Dalam sekelip mata tubuhku, dari bahagian kepala hingga ke kaki, sudah dibasahi dengan air yang baunya tak dapat aku ungkapkan tahap kebusukannya.

Sebelum sempat aku bereaksi, baldi plastik biru sudah ditelangkupkan di kepalaku. Bahagian bawah baldi diketuk sekuat hati.

“Lariii...!”

2 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

wohoo.
kesian kat reen.
hurrrmm..

kumpulan mana lak yang buat nakal kat reen ni?
hahhaa

MaY_LiN said...

o-o..
mereka dlm masalah..
sabar reen

Followers